LisaColli Skrevet 19. desember 2006 #1 Skrevet 19. desember 2006 kort fortalt; jeg arver leiligheten vi bor i og vi blir da tvunget til å ta opp et lån på 950 000,- som skal dekke arveavgift + oppussing som har vært utført. jeg er student på heltid, og har hatt en ekstrajobb = lite penger. skal ha permisjon fra 31.12.. sambo har det siste året jobbet på et verksted, på prøvekontrakt som går ut i desember nå. han har da blitt lovet fast arbeid fra mars, med høyere lønn. (2 mnd permitert pga lavsesong). i og med at kontrakten går ut i des og de ikke skal skrive ny før mars, har han ingen rettigheter på permisjonspenger. og vanskelig å få jobb annen plass i 2 mnd inkludert 2 uker fødselsperm. oppå det hele har sjefen hans fått hjernesvulst som er veldig agressiv, så de vet ikke hvor lenge han har igjen. hvis han går ivei, vet de ikke hva som skjer med verkstedet, de er bare 3 ansatte der inkl sjefen. og sambo har jo ingen kontrakt, vi skal ha barn i jan, og må ta opp et lån på nesten 1 mill.. men hvordan skal dette gå da? er så redd og nervøs.. måtte bare få det ut en plass...
SpongeBob Skrevet 19. desember 2006 #2 Skrevet 19. desember 2006 oioioi, det skjønner jeg godt! Har du snakket med NAV og slikt, og hørt hva de har å tilby dere?
LisaColli Skrevet 19. desember 2006 Forfatter #3 Skrevet 19. desember 2006 han har snakket med aetat, og de sa at han ikke hadde rett på permisjonspenger fra TK siden han ikke har kontrakt. jeg har sagt at han skal dra dit å snakke med dem, men han mener at det ikke er noen vits. jeg får jo fødselspenger da, og penger fra lånekassen. men tviler på at det strekker til. og hvis det skulle skje noe med sjefen, kan han risikere å stå uten arbeid i det hele tatt..
SpongeBob Skrevet 19. desember 2006 #4 Skrevet 19. desember 2006 Vi krysser fingrene og håper det går bra - men skjønner at du ikke ser det som noen drømmesituasjon. Hva sier banken? Kan dere evt. få etablererlån fra kommunen, de er ofte forholdsvis billige og har OK betingelser mht arb.ledighet osv?
selfangerkjerringa Skrevet 19. desember 2006 #5 Skrevet 19. desember 2006 Det skal ikke ha noe å si om han har kontrakt eller ikke? Fars rett på fødselspenger regnes på eget grunnlag, og omtremt på samme regler som for oss - dvs han må ha vært i inntektsgivende arbeid i minst 6 av 10 mnd før hans stønadsperiode tar til. Hvis terminen din er 1.jan og han skal ha permisjonen sin fra 1. juni, holder det at han har vært i jobb oktober, november, desember, mars, april og mai. For eksempel.
LisaColli Skrevet 19. desember 2006 Forfatter #6 Skrevet 19. desember 2006 vi har fått lån i banken. med faren min som kausjonist. men da vi søkte visste vi jo ikke at denne situasjonen skulle oppstå.. vi skal ha det avdragsfritt fram til etter min permisjon. men har husleie i tillegg, til borettslaget...
Gjest Skrevet 19. desember 2006 #7 Skrevet 19. desember 2006 Hei! Vet godt hvordan det er å være student og ha lite penger. Vi har også mye lån (1,5 mill) men nå har heldigvis samboeren min fast jobb, så det går rundt selv om jeg bare har studielån. Jeg tror det er muligheter å søke kommunen om en bostøtte. Sjekk hjemmesiden til kommunen der du bor. Dere får jo barnetrygden også (selv om det ikke er så mye, så hjelper det jo litt..) Kanskje dere kan få lånet på leiligheten avdragsfritt i en periode? Det blir jo litt dyrere i lengden, men i fremtiden er jo kanskje økonomien bedre, det viktigste er jo at det går rundt nå! Det er i hvertfall sånn jeg tenker, vi tar jo utdanning for en grunn, og om noen år tjener vi jo penger vi også!
LisaColli Skrevet 19. desember 2006 Forfatter #8 Skrevet 19. desember 2006 ja, men vi kan jo ikke ha permisjonen samtidig? jeg skal ha permisjon fra jobben med 80% dekning fra 31.12. og fra skolen i et år. han har rett på fødselspermisjons-penger, men ikke på vanlige permisjons-penger som følge av at arbeidsplassen ikke kan ha han der i jan og feb. og for at han skal få fødselspermisjonspenger må jo jeg jobbe og gå skole i de mnd da. 6 første uker er uansett forbehold mor...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå