hønemamma' Skrevet 19. desember 2006 #1 Skrevet 19. desember 2006 Hei Ang. artikkelen du anbefalte litt lenger nede så ble jeg litt usikker. Til min neste baby som kommer i april har jeg gledet meg til å bære masse i sjal, og har tenkt å kjøpe Hug-a-bub og bære i den fra hun er nyfødt i "froskestilling" - er det ikke det det heter når baby ligger som en liten klump på brystet med beina under seg ... ? Er det bedre for en nyfødt å ligge på siden?
fjummsi *med nr. tre i magen* Skrevet 19. desember 2006 #2 Skrevet 19. desember 2006 Jeg tror faktisk det er aller best for barnet å sitte i froskestilling. Det har med hofteutvikling å gjøre... Jeg har en artikkel til jeg, vet du http://www.abctidning.se/x0206h.html Solveig Albrecht Wahl er kanskje den i Norge som har studert bæring mest. Her er en artikkel skrevet av henne (på mitt yndlingsnettsted - om tilknytningsomsorg): http://www.ap-norge.com/index.php?option=com_content&task=view&id=47&Itemid=1 Følg planen din og kjøp hug-a-bub! Jeg skal også bære i elastisk sjal fra starten, sittende, ikke liggende ;o)
Teltpluggen Skrevet 19. desember 2006 #3 Skrevet 19. desember 2006 I bladet gravid anbefaler de sjal pga liggestillingen:) Babybjørn for eksempel "tvinger" ryggen opp i rett stilling når barnet er nyfødt og det er ikke sunt. Jeg skal kjøpe Mei tai bæresele der barnet sitter med svai i ryggen og den kan dermed brukes helt fra begynnelsen:)
fjummsi *med nr. tre i magen* Skrevet 19. desember 2006 #4 Skrevet 19. desember 2006 Det blir omtrent samme sittestilling i både elastisk og vevd sjal, mei tai og ringslynge/lommeslynge. Selv tror jeg at jeg foretrekker sjal og slynge til de helt nyfødte, men mei tai funker flott også!
Forskeren Skrevet 19. desember 2006 #5 Skrevet 19. desember 2006 Kan nyfødte bæres i ringslynge uten at det er galt på noen måte? Jeg har Ergo fra før, superfornøyd, men den kan jo ikke brukes helt i starten. Så jeg har lyst på ringslynge, mest fordi det ser enkelt ut å bruke. Er det ok?
fjummsi *med nr. tre i magen* Skrevet 20. desember 2006 #6 Skrevet 20. desember 2006 Ringslynge er supert! De kan både sitte og ligge om man vil det. Genial å amme i!!! Og du - det er superenkelt å sy selv! Du klipper et stoff på 70-80 cm bredde og 180-220 lengde (avhengig av størrelse på bærer - 200 er flott til de aller fleste). Så kanter du tre av sidene og lar den ene kortsida være. Der lager du en skulder (se her: http://www.sleepingbaby.net/jan/Baby/shoulders.html) og trer på to ringer. Det bør være spesialringer fra www.slingrings.com eller tilsvarende. Jeg har også en del liggende om det er noen som ikke liker å bestille fra utlandet eller vil ha det litt fortere. 50 kr inkl porto, da tjener ingen noe på det... Mail meg på [email protected] om noen vil ha, jeg har litt forskjellig. Kan hjelpe med mer syinstruksjoner også... Det er litt trælete å komme igang med ringslynge for noen - men se på video på www.mayawrap.com eller se på www.toogto.no - der ligger det link til bæreinstrusjoner på forsida.
Forskeren Skrevet 21. desember 2006 #7 Skrevet 21. desember 2006 Takker så mye for svar, fjummsi! Det kan godt hende jeg sender en mail etterhvert, men noe travelt akkurat nå før jul.... Venter ikke før 1. juni, så har foreløpig god tid.
hønemamma' Skrevet 21. desember 2006 Forfatter #8 Skrevet 21. desember 2006 Tusen takk for god hjelp, fjummsi Gleder meg så masse til å bære nestemann (hehe, jente) helt fra hun er nyfødt, hvis jeg får det til i Hug-a-bub'en. Har du erfaring med hvordan det er å bære nyfødte?
fjummsi *med nr. tre i magen* Skrevet 21. desember 2006 #9 Skrevet 21. desember 2006 Minste jeg har prøvd å bære er 6 uker. Det var fantastisk! Min egen fikk jeg ikke til ringslynga med (som da var mitt eneste bæretøy unntatt babybjørn) før hun var 5 mnd... Nå gleeeeder jeg meg til å ha med elastisk sjal og ringslynge på barsel!!! Kanskje vi skulle lage en egen bæretips-tråd? Jeg har litt å bidra med der... Om billige og bra løsninger. Har bare ikke så god tid nå, men kan i alle fall starte den ;o)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå