Gjest Skrevet 19. desember 2006 #1 Skrevet 19. desember 2006 hei, er det noen her som vet om man har lettere for å abortere dersom man er rhesus minus? Har begynt å tenke tanken da jeg har hatt 3 SAer etter hverandre.
Tussa og Sofie Skrevet 19. desember 2006 #2 Skrevet 19. desember 2006 Har aldri hørt om at det skal ha noen betydning hvilken blodtype du er. Det er kun ved fødselen at blodet hos barnet må skiftes ut dersom barnet er rhesus + Utrolig leit å høre hatt du har hatt dette, det må være tungt! Lykke til videre uansett, nytt år og nye muligheter
Katrinemarie Skrevet 19. desember 2006 #3 Skrevet 19. desember 2006 Hei! Jeg er også rhesus minus. Har et barn fra før (datter på snart fem år) og det var ikke noe problem å bli gravid, og svangeskapet gikk kjempefint, fødselen også! Prøver nå å bli gravid igjen, gleder meg masse:)
zzzzz-frøken Skrevet 19. desember 2006 #4 Skrevet 19. desember 2006 Jeg vet ikke om man vil ha leter for å abortere men det jeg vet er at hvis kvinnen er rhesus minus og mannen rhesus pluss, så kan jo fosteret arve pappaens blodtype og det kan bli problematisk. Flertallet av oss har et stoff i blodet vårt som kalles rhesus-faktor. Vi som har det blir betegnet som rhesus-positive. Ved første svangerskapskontroll vil du som er gravid ta en blodprøve hos lege som viser om du er rhesus-positiv eller rhesus-negativ. Hvis du er rhesus-positiv, trengs det ikke flere slike blodprøver. Alt er OK. Hvis en gravid kvinne er rhesus-negativ, må følge et spesielt opplegg. Gravide må ta nye blodprøver 8 og 4 uker før terminen. I det første svangerskapet er det også aktuelt at far til fosteret tar en blodprøve for å se om han er rhesus-positiv. Hvis far er rhesus-negativ, vil barnet også være rhesus-negativ, og man trenger egentlig ikke å ta noen flere spesielle forebehold. Alle i familien har da blod som "matcher" hverandre :0) Noen steder vil man riktignok allikevel be kvinnen om å ta nye blodprøver 8 og 4 uker før termin. Hvis mor er rhesus-negativ og far rhesus-positiv, trenger den gravide og fosteret litt ekstra oppfølgning. Man tar en ny blodprøve igjen i uke 35. i svangerskapet. Denne blodprøven vil vise om den gravide kvinnen har dannet antistoffer i sitt blod mot fosterets rhesus-faktor. Hvis kvinnen danner disse antistoffene, vil det ikke i hennes første svangerskap få noen betydning. I svangerskap nummer to kan kvinnen danne antistoffer mot fosterets rhesus-faktor. I forbindelse med fødselen kan fosteret da bli svært syk. Fosterets blodlegemer kan bli ødelagt. Dette er i dag svært sjeldent at forekommer, fordi vi har gode metoder for å forebygge denne komplikasjonen. Hvis du er rhesus-negativ, vil du få mer informasjon om din lege om hva som gjøres for å forbygge rhesus-immunisering. Kilde: Medisinsk leksikon, bind 5., fjerde utgave 1995. Kunnskapsforlaget. Svangerskap, fødsel og barseltid, 6. utgave, 2. opplag 1999, Inger Eide, Haugen, Ad Notam Gyldendal.
Gjest Skrevet 19. desember 2006 #5 Skrevet 19. desember 2006 tusen takk for svar. Men jeg lurer på om jeg har dannet antistoffer ifm en av abortene?? og at det er grunnen til at jeg fortsatt aborterer... vanskelig å sette seg inn.. skal begynne med utredning i januar, så jeg får vel litt info da og..
*bubbs* Skrevet 19. desember 2006 #6 Skrevet 19. desember 2006 Har du fått sprøyter mot Rh antistoff når du har abortert da? Det skal man få tror jeg om fosteret var Rh+ En abort er jo litt som en fødsel, og blodet kan krysse hverandre. Om du allerede har antistoffer så kan det føre til hydrops og abort av kommende fostere ja. Men det finnes behandling! Snakk med legen din om dette du.
Granny Weatherwax Skrevet 19. desember 2006 #7 Skrevet 19. desember 2006 Hei! Jeg kjenner ikke til risikoen for å evt miste oftere dersom man er Rh Neg, men vil bare obse deg om at du bør sjekke om du har antistoffer i blodet ditt! Jeg er Rh Neg og har en gutt som er Rh Pos, men fikk heldigvis ikke påvist antistoffer i det svangerskapet. I høst ble jeg gravid igjen, og mistet i uke 8. Her gikk alt i og for seg greit for seg, og jeg slapp å dra til sykehuset etterpå. (Trodde jeg) Det viste seg i ettertid at jeg burde ha tatt en sprøyte innen 72 timer, for å forhindre eventuelle antistoffer, men det gjorde jeg altså ikke.. Dvs at jeg kan ha de antistoffene i blodet mitt nå, og jeg fant ut i dag at jeg er gravid igjen. (4+2 på vei) Må nok ta meg en tur til legen for å få tatt blodprøve...
Gjest Skrevet 19. desember 2006 #8 Skrevet 19. desember 2006 jeg har ikke fått sprøyte ifm med de to siste abortene.. Det skulle jeg vel kankje hatt da!! Kontaktet ikke lege disse gangene, fordi jeg aborterte i uke 6 og 7.. (vannglasset 14 pp)
Granny Weatherwax Skrevet 19. desember 2006 #9 Skrevet 19. desember 2006 SANNSYNLIGVIS så har du ikke fått antistoffer i deg, siden du mistet så tidlig, men du kan aldri være helt sikker. Det var ihvertfall det de sa til meg, og jeg mistet i uke 8. Det jeg ville gjort hadde jeg vært deg var å ta en blodprøve nå, og se etter antistoffer. Dersom du har det, får dere ta det derifra, jeg vet ikke hva prosedyren er. Dersom du ikke har det, kan du ihvertfall slå den teorien om at Rh Neg mister oftere fra deg, for det stemmer ikke. Men dersom du mister igjen, må du huske å ta den sprøyta! Det skal ihvertfall jeg huske på! Lykke til!
snartmammatil4 Skrevet 19. desember 2006 #10 Skrevet 19. desember 2006 Jeg er rhesus -, og har en gutt som er rhesus+. alt gikk fint under svangerskap og fødsel, jeg fikk sprøyte for å ikke danne antistoffer etter fødsel. har hatt en abort før, og da fikk jg også sprøyte mot antistoffene. Nå er ikke jeg noen lege,hehe, men jordmora mi sa til meg at det kunne være vansklig for meg å bli gravid igjen seinere HVIS kroppen hadde antistoffer og barnet er rhesus+, at kroppen vil forsøke å støte fra sg et rhesus+ barn. det kan jo hende det er dette som skjer m dg? ville sjekka hos lege hvis jg var deg...men hvis babyen er rhesus- så skal ikke det være noe problem:)
Litjklompen_10pp Skrevet 19. desember 2006 #11 Skrevet 19. desember 2006 hei! Jeg hadde SA 7+2. Da jeg ringte legen sa han at det er ikke noen fare for å danne antistoffer så tidlig. Jeg spurte også legen om jeg har større sjanse for å abortere pga Rh-, og han sa at det ikke har noen betydning. Men alt dette er min leges mening, kanskje andre sier noe annet.
Gjest Skrevet 19. desember 2006 #12 Skrevet 19. desember 2006 hmm, ja det kan jo hende... Hele greiene høres så naturstridig men... :-(
bellamamma Skrevet 20. desember 2006 #13 Skrevet 20. desember 2006 Sitter her og blir litt svimmel.. Hadde en SA 17.november i 7.uke og har heller ikke vaert hos legen for oppfolging. Kroppen kvittet seg med alt, og jeg tenkte ikke pa det med rehsus-faktor i det hele tatt under SAen. Men jeg tror egentlig det er riktig som du sier - det er vel for tidlig for mor og barn a dele blodomlop eller noe sant... Og dermed danner heller ikke mor antistoffer... Husker ikke helt fra sist svangerskap, jeg... Da var jeg fullt oppdatert pa alt )
Granny Weatherwax Skrevet 20. desember 2006 #14 Skrevet 20. desember 2006 Nei, jeg ble helt sjokkert jeg også da jeg hørte om det her inne. Da jeg ringte til legen min, ble han litt paff han også, fordi han hadde glemt ut at man måtte ta sprøyte, og det er det visst mange andre som gjør også. Men gynekologen på poliklinikken sa at det mest sannsynlig ikke var noen fare for blodsblanding, siden jeg har så lite på vei (8 uker), men at jeg burde ta en blodprøve når jeg var gravid igjen for å se om jeg har antistoffer, isåfall får jeg tettere oppfølging.
bellamamma Skrevet 20. desember 2006 #15 Skrevet 20. desember 2006 Gjett om jeg skal huske pa det! Har nettopp flyttet itl USA, sa jeg ma se a fa meg en lege i tilfelle storken skulle levere et lite egg til meg snart igjen... Vet at det er utrolig bra oppfolging av gravide her borte, sa jeg gleder meg til et eventuelt svangerskap!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå