Gå til innhold

Skuffende 1.kontroll..... :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på min første kontroll i dag. Bestilte time for ca 4 uker siden. Hadde sett veldig frem til denne dagen, og hadde mange spørsmål klare. Det ble en stor skuffelse da legen bare tok et par blodprøver og fylte ut et eller annet på helsekortet. Han tok heller ikke vekt, høyde eller blodtrykk av meg! Hele kontrollen tok 20 min, og ti av dem satt han i telefonen med en annen pasient. Tror dere jeg fikk noen brosjyrer eller annen informasjon? Neida, han bare sendte meg ut igjen med et "lykke til videre". Trodde 1,kontroll bestod av så mye mer. Blant annet samtaler basert på spm fra meg osv, og kanskje en gynekologisk undersøkelse? Ble veldig lei meg og skuffet. Skal sannelig bestille time hos jordmor før neste kontroll som er i uke 18. Skal det være sånn? Flere som har opplevd det samme?

Kjente forresten for første gang livmoren over bekkenbenet i dag! Det var en rar følelse :) Er 12 pluss 3 i dag!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For det første: hvordan kjenner man livmoren over bekkenet?? Alle snakker omting de merker, men jeg kan liskom ikke si at jeg merker noe... er 14+0 i dag.

For det andre: jeg var heller ikke helt fornøyd med min første kontroll.... han tok blodprøver, blodtrykk og vekten min, men utenom det satt han bare å sa "neeei, jeg vet ikke hva jeg skal si jeg?". Så jeg spurte om det jeg lurte på uten å egentlig få svar... Han sa det var for tidlig å høre hjertelyd (selv om flere av mine venner fikk høre det på sin første kontroll). Ble heller ingen gynokologisk undersøkelse, men det har jeg skjønt ikke er så viktig første gangen - dersom man absolutt ikke vil da.

Jeg og skal til jordmor før neste kontroll hos lege. Jeg fikk beskjed om å ta kontakt med lege når jeg var i uke 24! Det er jo leenge til!

Skrevet

SÅ DUMT! Det virker som om det er så mange som blir skuffet, og ikke får svar på det de lurer på osv. Det skal jo ikke være sann? Kanskje hadde det gått ann å ta det opp med legen, si fra att dette ikke var det du forventet deg? Men det er vel kanskje litt vanskelig det også. Jeg priser meg bare lykkelig for att jeg har fått en lege som jeg er veldig fornøyd med.

Til deg andre som lurte på å kjenne livmoren. Det kjenner ut som en ballong som på en måte stiger opp av bekkenet, inne i magen. Så det første du kjenner av den er toppen på den på en måte. Litt vasnkelig å forklare, men om du først kjennerden så vet du veldig godt att det er den du kjenner, for å si det sann.

Skrevet

Okey.. da vet jeg ikke om jeg har kjent det jeg... har ikke vært gravid før, så det er så mye nytt!! Men jeg må kanskje kjenne på magen min, eller er det sånt man merker uten å ta på magen?

Skrevet

Ville gått til jordmor jeg, og bare droppet legen. Gå til legen hvis blodprøver må tas eller du trenger sykemelding. Tror de skal ta en utvidet blodprøve etter i uke 12 faktisk. Da sjekker de ALT. Urinprøve,vekt og blodtrykk skal jo også tas hver gang. Veldig greit å få snakket litt og spurt om ting man lurer på også.

Får håpe dere blir mer fornøyd med jordmor:)

Skrevet

På første time hos legen var det urinprøve, blodprøve, gynekologisk undesøkelse, blodtrykk, vekt, hun kjente på bryster og samtale. Fikk også med meg veldig mye informasjon.

Var veldig fornøyd, for jeg hadde kanskje ikke regna med at legen skulle være så bra på det der...

Skrevet

Hei!

Jeg opplevde akkurat det samme som deg på min første kontroll. Jeg var bare i uke 7 da, men jeg fikk liksom ikke vite noe. Tok blodprøver og det var det....! Det eneste jeg fikk beskjed om var at jeg ikke skulle tilbake før i uke 28....! Hos jordmor fikk jeg beskjed om at jeg ikke skulle før i uke 24...! Så tydeligvis veldig forskjellig fra sted til sted.

Legen min var i og for seg veldig hyggelig og grei og jeg fikk masse brosjyrer etc. Men hun fortalte egentlig ingenting og jeg følte ikke at det var tid til å stille noen særlige spørsmål....!

Lykke til videre :-)

Skrevet

Bytt lege!!!

Legen skal ha tid til deg, se deg i øynene mens dere prater, lytte til det du lurer på... Har bare vært en gang, men var fornøyd. Jordmoren jeg går til er nydelig, hun jar allverdens tid og det er så godt å komme dit. Om du ikke bytter lege, så skaff deg ei jordmor i alle fall.

Lykke til, vennen, du fortjener bedre!

Skrevet

Hvis det er noe trøst så klarte jeg ikke kjenne kanten på livmoren i det hele tatt i hele mitt første svangerskap...klarer det kun nå hvis livmoren er hard (kynnere eller etter orgasme)

Skrevet

Til deg som lurte på å kjenne livmor: Ja, du må nesten legge deg ned for å kjenne det i begynnelsen- det blir ihvertfall enklere da. Legg deg ned ok kjenn litt over skambeinet (forferdelig navn btw) og se om du kjenner noe:)

Skrevet

Hmm, ville tatt kontakt med en JM og gått dit for kontroll jeg, de har ofte mye bedre tid og skjønner at du har behov for å stille spm. Dessuten får du gjerne utdelt en del brosjyrer med div. informasjon. Synes ikke legen din disponerte tiden riktig i forhold til hvordan du beskriver konsultasjonen, ville klaget til han jeg.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jeg synes det på en måte er godt å høre at jeg ikke er den eneste som har opplevd en skuffelse i forhold til 1. kontroll. Men på en måte er jo dette også ganske skremmende! Som mange av dere sier så skal jo legene ta seg tid til deg. Har en oppfatning av at her i byen (oslo) har man ikke så stor kapasitet i forhold til gravide. Skal flytte om kort tid til en mindre by ca 2 timer fra Oslo, og håper derfor på å bli bedre tatt vare på der. Skiftet fastlege i går, så desså!!! Min gravide venninne som bor der går jevnlig til både jordmor og lege, og er storfornøyd! Hun har fått flere ultralyder og blitt veldig godt tatt vare på selv om hun har et helt normalt svangerskap. Dessuten risikerer man ikke å bli sendt til et annet sykehus dersom det er fullt akkurat da man skal føde. Det er jo litt betryggende :)

Skrevet

tror det er veldig forskjellig fra kommune til kommune..

Jeg var på min første kontroll med legen når jeg var 9 uker på vei... Målte blodtrykk, tok blodprøver, vekt og g.u... stilte meg mange spørsmål ! det samme gjorde jeg og fikk mange gode svar :) Jeg fikk også med meg mor/far boken (uke for uke) og mange brosjyrer med ulik informasjon... Det var en dobbelttime med legen...

I svangerskapsuke 14 var vi på vår første time med jordmor.. samme der med måling av blodtrykk,vekt,blodprøver etc. Brukte doppler og fikk høre hjerteslag (verdens fineste lyd) +målte symfysen og jordmoren gav oss masse informasjon relatert til svangerskapet. da var samboeren min med også. :)

Så er det jo ultralyd rundt uke 18, så skal jeg til jordmor igjen i svangerskapsuke 23.. Dette er vanlige tider som legen/jordmor har søtte opp for meg.. Har hittil ingen komplikasjoner i svangerskapet og alt er normalt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...