Gå til innhold

Hva er forskjellen på PCOS og PCO???????????

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

I skrivet jeg fikk av gyn her i sist uke står det at "pco er polycystiske ovarier. Det er den hyppigste årsaken til eggløsningssvikt. Noen som har denne tilstanden er overvektige, har uønsket hårvekst, uren hud og meget skjeldne menstruasjoner. Tilstanden kalles da polycystisk ovarie syndrom."

Jeg har fått beskjed om at det er pcos jeg har, men jeg har ikke uren hud, meeeget skjeldne menstr. eller er overvektig. Så jeg vet ikke, det er vel omtrent det samme, bare pcos er litt mer alvorlig enn pco.

Men jeg mener jeg leste noe om dette i innlegget "mye info om pco" her på siden, kan ikke helt huske hva det sto..

• 2 uker senere...

Dette lurer jeg også på.

Jeg fikk konstatert pco ved innvendig ultralyd, da jeg hadde maaaaaaange cyster på begge eggstokkene.

Det ble tatt blodprøver for å se om jeg hadde feil i hormonbalansen, og fikk av legen forståelsen av at dersom det var feil balansen (insulinresistent, fohøyet produksjon av prosteteron eller lignende) så ville jeg få diagnosen pcos.

Jeg har ikke de typiske pcos tegnene (ikke overvekt, uren hud, kraftig hårvekst eller spesielt lange og ustabile sykluser osv)

Blodprøvene kom tilbake helt fine. Jeg har ikke fått pratet med legen etter at resultatet kom, men tror at jeg nå "bare" er diagnosert som ei med pco IKKE pcos.

Det vil med andre ord bety at det er en forskjell på pco og pcos, men hva denne forskjellen er, det vet jeg ikke.

Jeg har egentlig alltid tenkt at s'en egentlig er forklaringen på hvorfor pco oppstår. (F.eks: du har mange cyster på eggstokken og ikke eller sjelden el FORDI det er feil i hormonbalansen som skaper problemene). Da kan problemene holdes i sjakk ved å rette på denne balansen med eksempelvis metformin, dersom det er insulinresistans som er årsaken til ubalansen.

Men dersom dette er tilfelle, hva da med oss som "bare" har pco? Hvilken hjelp kan vi få dersom vi ønsker å bli gravid?? Vi har ingen konkret årsak til hvorfor vi har alle disse cystene, og dermed er dette vanskeligere å behandle.

Nei, jeg vet ikke jeg. Dette er bare tanker som svirrer rundt i mitt hode for tiden, og jeg skal spørre gyn om dette ved neste besøk.

Dersom noen kan forklare forskjellen på en god måte mottas dette med en stoooooooooor takk!

Jeg fikk vite av en gynekolog at jeg har pco.

har manglende eggløsning, da han så det lå fullt av egg i min venstre eggstokk (høyre er operert bort) har også endel av de andre symptomene, overvekt og hårvekst blant annet.

Utfra blodprøver kunne en ikke se noe til pco/pcos.

Jeg forsto det sånn at om det hadde kommet frem på blodprøveresultatene i tillegg til det gynekologen fant hadde det vært pcos. Siden jeg ikke hadde utslag på disse fikk jeg "bare" pco konstatert.

Vet ikke om noen ble klokere av dette..

Annonse

• 2 uker senere...

Jeg trodde også det var det samme. Søker du på google, kvasir e.l. får du opp de samme sidene. Ser det noen steder står Poly Cystisk Ovariesyndrom(PCO), mens det andre steder står Poly Cystisk Ovarie Syndrom (PCOS). Trodde derfor bare det var to forskjellige måter å skrive det på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...