Mamma til to søte sjarmtroll Skrevet 18. desember 2006 #1 Skrevet 18. desember 2006 og hva gjorde dere eventuelt for å få til denne rutinen?... Noah blir trøtt i 9-10 tiden, men når vi legger han da så våkner han etter ca 10 min, og slik holder det på til 12-1 tiden. Etter det sover han ca i 3 t om gangen..Han får pupp hver gang han våkner.Slik holder det på til rundt 11 på dagen. Jeg føler at det er han som selv styrer når han skal sove..Jeg klarer iallefall ikke å få han til å sovne når han ikke er trøtt:)så å få til noe tidligere legge tider kan vi se langt etter enda iallefall.. så hva er hemmeligheten til dere som har barn som sover rundt, og dere som har barn som tar kvelden i 7, 8 tiden..???... Jeg drømmer om voksentid;)
Amabolla Skrevet 18. desember 2006 #2 Skrevet 18. desember 2006 Fram til vesla var 1.måned så la jeg meg i lag med henne og ammet henne i søvn-ca mellom kl. 23.00 og 24.00. Når sambo la seg løftet han henne over i si eiga seng. Hun våknet da mellom 03 og 05-fikk pupp og fant søvnen sin selv. Våknet igjen kl. 07.00 og fikk sove i vår si seng fram til vi stod opp. Mellom 1 til 2 måned så snudde hun døgnet og vi fant ut at litt rutiner måtte til. Kl. 20.00 tok vi på pjamas og tok kveldstellet og inn på soverommet. Jeg ammet henne til hun sovnet-la henne i sengen-hun våknet igjen-opp/ned,amming/byssing-skriking og sutring. Dette kunne vare mellom 1 time/en og en halv. Jeg lot henne ikke sove for lenge om morgenen og vekte henne rundt kl. 08.00.Hun begynte å sove hele natten gjennom fra hun var 4 uker gammel av seg selv. 2-3 måned: Fortsatt mye grining,vugging,amming,byssing men begynner å roe seg litt-hun vet det er natta-men synes det er kjedelig å legge seg. Nå er vesla snart 4 mnd og i går begynte vi med å la henne finne søvnen selv.Leggetid mellom 19.30-20.00. Dette har gått overaskende bra:) Hun sutrer litt,men jeg går inn til henne og holder hendene hennes litt og går ut igjen. Det som jeg har funnet ut som har funket for min datter er ro. Når kveldstid nærmer seg så roer vi ned med å gå inn på soverommet. Ingen prating eller styring-bare ro:)
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2006 #3 Skrevet 18. desember 2006 Har noelunde samme rutine. Begynner kveldstellet rundt 18.30. Skal hun bade begynner jeg klokken 18. Deretter er det inn på rommet (lyset er av men har på en liten lampe som lyser behagelig rødt). Ammer hun i sengen og prater ikke med henne. Ammer rundt en halv time til en time. Legger henne så i sengen og da pleier hun å protestere litt. Sutrer og gråter litt. Går inn på rommet og enten stryker henne over hodet, eller holder i dynen og bysser henne i sengen hennes. Går så ut igjen når hun roer seg, og går inn igjen når hun gråter. Klokken 20.00-20.30 så pleier hun å ha sovnet. Denne rutinen har hun hatt fra hun var ca to måneder. Har egentlig vært ganske heldig for i begynnelsen så var hun oppe til vi gikk å la oss, og klokken kunne bli 01.30 før vi sovnet, men så prøvde jeg bare å legge henne klokken 22.00 og det gikk kjempe fint. Så har vi bare begynt tidligere og tidligere etterhvert. Og det har gått kjempefint! Amming i mørket og ingen prating vil jeg ambefale...
lana<3 Skrevet 19. desember 2006 #4 Skrevet 19. desember 2006 Mi og våkna hver tredje time til jeg begynte å gi henne mme etter siste amming i ellevetiden på kvelden, siden den dagen jeg begynte med mme som ekstra på kvelden har hun sovet rundt, tok opp dette med helsesøster også og hun sa at så lenge du holder deg til det og ikke gir mer så går det bra og etter siste amming og...melka mi er nesten som vann på kvelden, og mme holder mye lenger nedi magen... så en liten dæsj med mme etter siste kvelds amming er mitt tips
Tiddelidu Skrevet 19. desember 2006 #5 Skrevet 19. desember 2006 De første ukene sovnet han i ett tida om natta. Så plutselig ble han trøttere og trøttere om kvelden. Siste to mnd har han tatt kvelden mellom syv og åtte. Jeg har ikke gjort noe for å få det til, han ordnet det selv. For litt siden sov han gjennom hele natten (fra syv-åtte til ca åtte om morgenen) uten å få mat. Sånn var det i ca to uker, deilig! Nå våkner han i tre tida og får mat og sovner igjen til seks-syv og får mat. Prøvde å gi han litt mme etter siste amming i går kveld, for å se om han måtte ha mer mat siden han plutselig våknet på natten igjen, men han var ikke mer sulten. Jeg ville prøvd mme for å sett. Det er ikke uvanlig å ikke ha nok melk på kveldstid når de blir så store.
Tiddelidu Skrevet 19. desember 2006 #6 Skrevet 19. desember 2006 Jeg kan jo nevne kveldsrutinen. Vi begynner i halv sju tida med vask eller bad, ta på pysj, koser oss en stund på badet. Så spiser han før vi går inn på rommet. Der sitter jeg med han noen minutter og roer ned kun med nattlyset på. Kanskje vi nynner litt og vugger litt. Det er ingen vits å legge han ned hvis han er veldig urolig. Når vi først har gått inn på rommet, så går jeg ikke ut igjen med han, da blir han snart urolig pga lys og lyder. Så sitter jeg ved vugga og gjør egentlig ingenting (kanskje synger litt) til jeg ser han slapper av også går jeg ut. Hvis han skriker (ikke sutrer) så tar jeg han opp noen minutter til han roer seg, og legger han ned igjen. Jeg trenger aldri sitte der inne til han sovner, det gjør han selv, bare til han har roet seg. Jeg må vite at han er mett så det ikke er derfor han skriker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå