Gå til innhold

Til alle dere med babyer fra 6 mnd og oppover. Trenger noen tips.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi er 7 mnd og får 2 grøtmåltider til dagen. I tillegg får hun litt frukt. Hun spiser veldig lite, ca 1/2 porson, og hun legger lite på seg. Jeg lurer på å begynne med middag, men jeg syns det er så vanskelig å få tid til dette måltidet - hun sover vanligvis veldig lenge på ettermiddagen, og da blir det for tett opp til kveldsen.

Til hvilke tider gir dere faste måltider?

Hvordan begynte dere å introdusere middag? En og en ingrediens?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg fikk beskjed på 6 mnd at innen 8 mnd skulle han ha 4 faste måltider om dagen i tillegg til melken. Han er akkurat 8 mnd nå, og får pupp i 6-7 tiden. Så får han grøt når vi har stått opp og ordnet oss, sånn 8-9 tiden. Så får han skive i 12 tiden før han skal sove. Så får han middag med oss i 16-tiden. Ofte får han litt pupp og frukt i mellom dersom det går mer enn 4 timer. Så får han grøt til kvelds i 19-tiden.

Jeg begynte å koke en potet som jeg blandet med morsmelk og litt kokevann. Fikk et par t-skjer første dagen, så mer og mer. Så blandet jeg potet og gulrot med morsmelk og kokevann... og nå får han alt mulig. Enten middagsglass fra butikken eller det vi spiser. Moser med stavmikser og her går alt ned.

Har du ikke fått den boken fra helsestasjonen som heter "Mat for spedbarn?" Står fine oppskrifter der.

Skrevet

Gutten min har følgende rutine:

0800: mm

0900: grøt + frukt + vann

1200: middag (eller grøt)

1500: grøt (eller middag)

1800: grøt + vann

1900: mm

Dette er ca tider. Til det ene grøtmåltidet på ettermiddagen spiser han ofte ikke så mye men hs anbefalte å legge inn 3 grøtmåltider en overgangsperiode siden gutten min er så slank. Dette til vi har fått han til å spise ett ordentlig grøtmåltid. Så til ett av grøtmåltidene får han surre med noen brødbiter men jeg gir grøt. Han liker ikke brød ennå så kommer til å ta tid. Han er 75,5 cm og 8,6 kg.

Han sover vanligvis 30-60 min fra ca 1030. Og så sover han 1-1,5 time rundt 1400. Jeg gir mat etter han har sovet for hvis han blir for trøtt så får jeg ikke i han noen ting.

Han har vært veldig småspist og sær i matveien så jeg tilbyr mat oftere i stedet. Middag introduserte vi etter første grøtmåltid. Hadde tenkt å innføre en og en ingrediens men han illskrek av stavmikseren så ble grønnsakspure og potetmos med grønnsaker på glass i stedet. startet med 2-3 t-skjeer og økte ganske raskt til 1/3, 2/3 og til slutt til fullt glass.

Skrevet

Kanskje du kunne gi middagsmåltidet før hun sover sin lange dupp på ettermiddagen? Som en lunsj liksom. Hvis du rekker da, spørs jo når dere står opp ;-).

Her rekker vi ikke så mye på formiddagen. Jenta vår sover gjerne til 09 om morgenen (har da blitt frokostammet kl 07/08), og så blir det grøt rundt kl 10. Kl 11.30 tar hun gjerne sin lange "middagshvil" (c:a 2 timer), og så får hun middag 14/14.30. (Kunne tenkt meg at hun spiste middag sammen med oss, men hun har for tiden sin ettermiddagsdupp akkurat da.) Etter det ammer jeg henne under sen ettermiddag hvis hun er sulten (og det er hun ofte), og så får hun kveldsgrøten sin i 19.30-tiden. Legger henne ca 20.30.

Tror jeg begynte ganske rett på potet (som er super å raspe på rivjern etter at man har kokt den i halvstore biten!) sammen med gulrotspuré, utspedd med mme. Tror faktisk ikke jeg serverte kun potet i det hele tatt. Men vi hadde litt søvnkrise her i huset (masse oppvåkninger om natten), så ville gjerne prøve å få i henne mest mulig mat om dagen. Kan sies at hun ble MYE roligere med disse 3 faste måltidene, enn med kun amming! Mer fornøyd jente! Og da hadde allikevel fin vektoppgang, så det var ikke derfor.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...