Gå til innhold

Ergo vs. Babybjørn bæresele

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om noen har erfaring med Ergo (tror den heter det)?

Hadde Babybjørn til gutten vår, men har i ettertid hørt at det blir stor belastning på bekkenet til barnet, og at Ergo støtter litt lenger ned på lårene...

Ble fortalt dette av en sjalbære- venninne... (som selvsagt egentlig anbefalte sjal, men ikke sjanse i havet for at mannen hadde gått med på det- han skal jo også bære... heheh*)

Syns jo at det fungerte bra m/ Babybjørn selv- man må jo selvsagt tilpasse bæringen etter alderen på barnet, så vi bar han jo ikek så lenge av gangen da han var helt liten, brukte jo primært vogna da... men... hmmm...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har begge deler - og ergo er min soleklare favoritt av de to. Så lenge barnet er lett er det ikke noe stor forskjell i komfort for bæreren, men det blir enorm forskjell ettersom barnet blir tyngre. Ergo skal brukes med spedbarnsinnlegg (ei slags dyne som gjør at ungen ligger litt på skrå) de første tre månedene, og etter det sitter de. Ergoen fordeler vekten fra kne til kne hos det sittende barnet, og den "klemmer" også barnet mer inntil så hele kroppen bærer vekta. Babybjørn er laget på en annen måte med mindre justeringsmuligheter i selve babydelen, så der blir en baby sittende mer og henge på bekkenet sitt uten så mye støtte ellers.

Her er en fin artikkel om ryggen til barnet og bæring: http://www.continuum-concept.org/reading/spinalStress.html

Ellers finnes det er haug av forskjellig bæretøy som er fantastisk deilig å bære i - sjekk ut www.tettinntil.com. De har bærehjelpere også! Med mulighet for å sjekke ut de forskjellige typene!

Skrevet

Helt enig med deg, fjummsi, Ergo er mye bedre for både bærer og barn, og så kan en jo bære på ryggen i den. Jeg kjøpte den da min lille gutt var 6 mnd og hadde ham på ryggen. Han elsket å sitte der og følge med på alt mamma gjorde :)

Ang. artikkelen så ble jeg litt usikker. Til min neste baby som kommer i april har jeg gledet meg til å bære masse i sjal, og har tenkt å kjøpe Hug-a-bub og bære i den fra hun er nyfødt i "froskestilling" - er det ikke det det heter når baby ligger som en liten klump på brystet med beina under seg ... ? Er det bedre for en nyfødt å ligge på siden?

Skrevet

Har hatt begge, men holder en solig knapp på ergo :-)

Skrevet

Har svart deg i fjummsi-tråden. Oppsummering: Jeg tror faktisk det er gunstigere å bære sittende pga. hofteutviklingen. Ryggen får kjempefin støtte i riktig bæretøy - sjal må være genialt til de små... Elastiske sjal er også billige, kan være nøytrale og pappavennlige, og ikke minst helt fantastiske å bære med!

Skrevet

Selv skal jeg kjøpe Mei Tai Babyhawk bæresele:) Babybjørn tvinger små barns rygg opp i rett stilling og det er ikke bra for babyen. I en Ergo Babycarrier har babyen knærne høyere enn hoftene og det er bra i forhold til hofter og bekken (Tatt ut av bladet Gravid november/desember 2006) I Mei Tai Baby hawk kan babyen sitte fra de er nyfødte for da sitter barnet i fosterstilling med svai i ryggen.

Skrevet

Mei tai er også supert!!! Ergo er egentlig bare en modernisert utgave av mei tai, og jeg liker faktisk mei tai litt bedre.

Skrevet

Tusen takk for gode svar!!! Mei tai... hmmm... enda et alternativ!?!!! Heheh.... ;D

Ha en fin kveld, damer- nå begynner vel Grey's snart!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...