Gå til innhold

Guri malla jeg skjønner ingenting kan noen hjelpe meg?

Anbefalte innlegg

Jeg er altså vikar. begynnte i august og slutter 13 januar. Jeg er per i dag ikke gravid men ønsker å blir det i den nærmeste fremtid. hvordan må jeg jobbe da for å få penger? blir jeg da kansje gravid i desember hvor mye må jeg da jobbe for å få penger? jeg snakket med nav men forsto ingenting. hun dama sa bare at det må vi regne ut det må du søke om men hun kunne ikke gi meg et klart svar

Fortsetter under...

Du må ha jobbet 6 av de siste 10 månedene før du går ut i permisjon. Du kan gå ut i permisjon så mye som 12 uker før UL-termin og senest 3 uker før.

Hvis det er mer enn så og så lenge mellom to arbeidsperioder (2 uker?) Regnes ikke arbeidsperioden som sammenhengende. Da blir det trukket fra de dagene du ikke jobber. Trygdekontoret er nøye på at du skal ha jobbet lenge nok. Mangler det 5 dager får du ikke foreldrepenger, så det lønner seg ikke å beregne alt for stramt tidsmessig.

Som arbeid gjelder også arbeidsledighetstrygd, lovpålagt ferie og sykepenger.

Hvis lønnen din varierer med mer enn ca 25% fra en mnd til en annen blir det regnet ut et representativt gjennomsnitt for grunnlaget for utbetaling. Hvis ikke brukes normalt siste 4 uker før permisjonen starter. Maks grunnlag for utbetaling er 6G hvis du ikke har en god avtale med jobben slik at de betaler mellomlegget.

Jeg håper dette ble riktig. Det er mange detaljer som jeg ikke har helt oversikt over, men dette tror jeg er hovedlinjene.

Lykke til med prøvingen.

Reglen er at du må ha jobbet 6 av de 10 siste månedene før du går ut i permisjon, og du kan gå ut i permisjon inntill 12 uker før termin. Dvs at hvis du gambler kan du slutte å jobbe inntill 6 (-7) mnd før termin, så fremt du har jobbet i 6 mnd før den tid.

Lurt å sette seg godt inn i reglene - kan lett falle mellom to stoler i dette systemet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...