Gå til innhold

Åååh, nå har jeg ombestemt meg igjen.. Hva syns dere er finest?


Alva & Nova, vesla er kommet!

Anbefalte innlegg

Har helt siden jeg fikk vite at jeg ventet jente visst at hun skulle hete Nova Isabelle, men nå er jeg plutselig ikke sikker på om jeg vil ha Isabelle eller Evelin til mellomnavn.. Hva er finest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:) Hvis du er usikker, kan du jo bare la det ligge til hun kommer; og se hva du synes passer best da! Men jeg synes også Nora Evelin var det fineste, da
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil du kalle barnet ditt NOVA?!? Du er vel klar over at det betyr "ny" på diverse øst-europeiske språk og folk vil jo le seg skakk ihjel..

 

Og er det lovlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til anonym: Om ikke jeg husker feil så kalte astrofysikeren Knut Jørgen Roed Ødegaard datteren sin nettopp for Nova nettopp fordi det betyr stjerne. Mener å huske at hun fikk Aurora som mellomnavn. Kjempe stilig navn synes jeg! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg har hørt (vet ikkie sikkert om det er sant) er det alminnelige jentenavnet Karin slang for det mannlige kjønnsorganet i ett østeuropeisk land (husker ikke hvilket), og det synes jeg er verre ;) Som Odd blir noe annet i England.

 

Syns ikke man skal bry seg overdrevent med det, med mindre man VET at navnet betyr noe stygt på ett språk det er sannsynlig at ungen kommer i kontakt med (f.eks. engelsk, fransk, spansk, svensk osv). Vi har jo navn i Norge som betyr noe annet på norsk også også; Dag, Ravn, Vilje, Saga osv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca tyve navnebærere av Nova i norge. Passer godt til dobbeltnavn. Nova er jo "rundt hjørnet" på trøndersk, astronomisk ligner det på supernova og ananova er godt kjent begrep på internett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes nova evelin er finest ja, Het ikke datteren til Ødegaard Aurora Miranda etter nordlyset og en stjernetåke da? Tror ikke hun het Nova.. Men jeg syns det er spennende og nydelig, og strå jo fint til Alva da! Tror nesten jeg ville hatt bare Nova jeg. Hvis jeg ikke hadde bodd i Trøndelag da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva i all verden er galt med at et navn betyr "ny" på et annet språk?Ikke er det en stygg betydning, eller rar betydning, eller det samme som et banneord osv. "Ny" er jo en fin betydning!

 

Noen som reagerer på at barn heter Leah (=villku), Cecilie (=bilnd) eller Erlend (=fra utlandet).

 

Vi har jo også navn som betyr noe på norsk (Bjørn, Storm, Stein, Kai, August, Juni, Mai, Sol, Gro, Helle) eller som betyr noe på andre språk (Odd=rar, June=juni, Line=snor/linje/kø, Tine=spissen på en gaffel eller et gevir)

 

Tror ingen kommer til å reagere negativt på Nova på grunn av betydningen. Synes foresten det er et nydelig navn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym: Sorry, da bommet jeg på navnet. Hørte i et intervju da kona var gravid at han gjerne ville kalle datteren Nova, så da ombestemte han seg tydeligvis! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...