Gå til innhold

Hva gjør dere nå man har fullstendig matnekt... litt fortvila nå!(samme som skravlesiden)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillingen på 2 år spiser absolutt INGENTING!! Det eneste vi får i han er brødskive m prim, og alt av søtsaker som boller, vafler osv, evt grøt... Middag har han ikke spist på snart et halvt år, nekter for alt og sier at han ikke liker det. Resultatet er at vi sier Greit, du MÅ ikke spise, men du får heller ingenting annet. Han legger seg skrubbsulten hver eneste kveld fordi vi ikke gir etter å gir han f.eks bolle som han maser etter. Det igjen resulterer i at han våkner utsultet veldig veldig tidlig om morgenen og spiser da brødskive... med prim, og bare det. I barnehagen spiser han også prim-skive og etter det spiser han som sagt ingenting her hjemme før neste morgen igjen. Han kan sitte å mase og si at han er sulten, men om vi serverer mat til han, f.eks fiskepinner, spaghetti, fisk, kjøttboller, pasta osv vil han ikke ha likevel. Har hatt "is i magen " i snart et halvt år, men nå begynner jeg å bli veldig stressa på dette kjenner jeg. Hva gjør jeg? Gir etter og gir han det han vil ha? Gutten blir tynnere og tynnere og har helt klart gått mye ned i vekt og jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre... PLEASE; noen gode råd der ute??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

sånn har vi hatt det her også. Vi er litt på bedringens vei. Fordelen hos oss er at han spiser av og til bra med brød. Stort sett med syltetøy, men nå er vi tom for det for tiden:-) Må nok bare ha is i magen tror jeg. Jeg har begynt å forlange at han skal smake på maten. Det hender han liker det likevel da:-) Tror det er viktig å ikke gi boller ol, og kun vann som tørstedrikk. Er han slapp? Det er ikke min, jeg skjønner ikke hvor han tar det fra, han er helt elektrisk av og til. Blir helt overgitt. Vi har også holdt på ett halvt år, men som sagt så ser det ut som det holder på å snu nå. Lykke til, det er desverre alt jeg kan se. Ikke vis at du er desperat.

Skrevet

Kan du ikke innføre kveldsmat? Om du serverer den en stund etter middag så blir det ikke premiering for å ikke spise middag.

Jeg ser jo at det ikke er noe ønske å gi ham nok en brødskive med prim til kveldsmat, men det er jo også greit at han ikke blir for tynn.

Jeg tror det kan være lurt å kontakte helsestasjonen og høre om de ikke har noen råd. De må jo ha vært borte i denne situasjonen før.

Beklager at jeg ikke har noen gode råd.

Lykke til!

Skrevet

Datteren vår hadde spisenekt etter en sykdomsperiode, og legen sa at det eneste var å tilby, tilby og tilby. Men hun hadde virkelig spisenekt og ville ikke spise noe som helst, vekta raste og jeg kjente jeg ble helt fra meg av fortvilelse etterhvert. Hun har ikke så mye å gå på fra før av heller... :o(

Kan dere ikke prøve å gi ham brødskive med prim, selv om det er det eneste han spiser til kvelds ?

Kanskje han blir lei, og innser at det er greit å spise sammen med dere...?

Jeg ville nok anbefale dere å ta kontakt med helsestasjonen for å spørre om hjelp, og evt. blitt henvist videre til lege for å få gutten til å spise.

• 2 uker senere...
Skrevet

Toåringen vår veier 10,1 kg. Det har vært spiseproblemer siden han var baby. Vi har nå vært hos healer (han skal innlegges på sykehus for utredning, men vi måtte prøve healer i ren desperasjon).

Det merkelige er at nå spiser han greit. Det er bare noen dager siden healer besøket, så det skal virkelig bli spennende å se hvordan det går videre...

Kanskje verd et forsøk?

Skrevet

Hva med å bake boller med litt grovt mel i eller litt havrekli og kokos? I vaflene kan du også ha havremel og annet grovt mel. Da får han iallfall i seg noen næringsstoffer. Har dessverre ikke bedre råd til deg annet enn å forhøre seg med lege, helsestasjon, ernæringsfysiolog. Kan være han har noen fysiske problemer som gjør at han ikke vil spise.-

Skrevet

Har du forsøkt å la han være med å lage maten? Dette har NOENGANGER hjulpet her,

Ellers må jeg bare legge til at vi også sliter. Og gutten blir tynnere og tynnere. Men humøret hans er fint. Jeg skjønner egentlig ikke at det er mulig?

Vi har den regelen her at det ALDRI blir noe godis/kjeks/kaker hvis det er ikke blir spist ordentlig mat. Og det er vi strenge på, så noenganger har vi faktisk spist dessert uten at han har fått da han ikke har spist ordentlig mat.

Er humøret hans bra ellers?

Eller er han grinete og lei? Hvis han er det ville jeg kanskje ha tatt han med til legen og bedt om en undersøkelse..........

Skrevet

Hvor han tar det fra? det er brødskive med syltetøy det

Skrevet

Det han spiser skive med prim betyr jo at han ikke har svelgeproblemer som er årsak til spisenekt...(og det er jo bra).

Jeg vet ikke om det kan hjelpe dere, men vi har et prinsipp om at gutten vår MÅ spise 1-2 biter (smake) på all mat vi andre spiser. Gjør han det kan han få noe annet eller gå fra bordet, gjør han det ikke får han ikke annen mat og får ikke gå fra bordet. Vi tvinger han ALDRI med makt, dvs han putter selv maten i munnen. Gutten vår litt over 2 år og skjønner utmerket godt "avtalen" om at han må spise/smake på alt.

Ellers må man bare være usannsynlig utolmodig. Det er sånn at barn kan lære seg til å like nye ting, men de må ofte smake på det 30-40 ganger før de liker det...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...