Gå til innhold

Hva er totalruptur??? u/t

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er når man sprekker hele veien bak til rompehullet tror jeg, under fødselen da altså...

Tror ofte man må i narkose om det skjer, for syingen blir ganske omfattende, er ikke ekspert på dette, men tror det er noe i den duren...

Skrevet

Nå skal jeg ikke påstå at jeg er en ekspert, men det er vel enkelt og greit å revne fra ende til annen?

Skrevet

Tror det er når man revner muskelen rundt endetarmen. Jeg hadde ruptur grad IV ved forrige fødsel og det er ganske ille, dvs. at det ble en rift i muskelen rundt endetarmen. Og ja man får full narkose for å sy dette sammen. Det kreves også mye trening etterpå for å trene opp muskelen rundt endetarmen igjen, slik at man kan kontrollere avføring resten av livet...

Skrevet

Å herreguuuud!! det finnes et eget ord for det?? er det sååå vanlig?

oh man oh man!!

Skrevet

Jeg fikk totalruptur når jeg fødte første barnet. Jeg revnet da slik at endetarmen (ringmuskelen) ble skadet. Du har flere grader etter hvor stor skade. Jeg revnet hele greia. Må bare fortelle at dette ikke var ved ukomplisert fødsel. Det ble vakum og fosterlyden ble dårlig når de holdt på. så da var det bare å få jenta ut.

Har hørt og kjenner andre som ble lagt i narkose for å sy en slik ruptur. Jeg ble ikke det. Kommer ikke til å la noen sy en sånn ruptur igjen uten narkose. Men hadde ikke greie på det den gangen.

Skrevet

Håper virkelig dette hører til sjeldenhetene?? Enig med 'venter jente' at det var urovekkende at det er vanlig nok til å ha et eget navn... Berolige oss, noen som vet...

Å revne er noe av det jeg ser med størst gru på med fødsel. Men det blir kanskje bare peanuts i forhold til den andre smerten??? Det høres bare så grusomt ut...

Skrevet

Jordmor sa at dette ikke var vanlig, heller uvanlig. Mener også hun sa at førstegangs skjelden revner, det høres bra ut for meg. Er det noe man ikke vil, så er det å revne masse :-/

Skrevet

Jeg hadde totaltruptur med førstemann, grad 4, dvs jeg revnet alt.

Grunnen var at han ble tatt med vakum siden han satt fast med hodet- og de la ikke skikkelig støtte når han kom ut.,

Ble ikke lagt i narkose for å sy. Men fikk spinal bedøvelse og sydde i 3timer.

Jeg vet om mange som har revnet skikkelig. så at dette er uvanlig er fremmed for meg.

Skrevet

hvorfor revner førstegangs sjeldent? er d fordi mange er unge når de får den første, og da har mer tøyelig/elastisk hud kanskje?

Skrevet

har aldri hørt det ihvertfall, jeg var rett før fylte 22år da jeg fikk førstemann,vil påstå at det er relativt ungt.Gjennomsnittsalderen for å få barn er jo mye høyere enn det.=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...