Mamma'n til Thias Skrevet 18. desember 2006 #1 Skrevet 18. desember 2006 Jeg og min mann fant på fredag ut at jeg skal slutte på p-piller. Midt i all lykken har han bedt meg ikke si noe til noen før vi er gravid... Ikke til venner eller familie. Ikke til noen. Men jeg har jo så mange spørsmål! Og så mye som jeg lurer på i forbindelse med å bli gravid, så jeg bestemte meg for å lage en profil her, så jeg kan få stilt alle de spørsmålene jeg har. I første omgang lurer jeg på hvor lang tid må jeg vente før jeg kan prøve å ta en graviditetstest? Må jeg ventet til menstrasjon uteblir? Eller kan det gi utslag før ventet menstrasjon? hvor lenge er det vanlig at p-pillen sitter i kroppen? Jeg har gått på den i litt over 6 år. finnes det noen tips/triks til å bli raskere gravid? noe spesielt å spise/ikke spise osv.
snart mamma til to gutter :-) Skrevet 18. desember 2006 #2 Skrevet 18. desember 2006 Hei !! Er ganske ny her selv jeg også, men har rukket å sprøre mange her inne en del spørsmål.... Veldig hyggelige jenter her :-) Det kommer litt ann på hva slags p-piller du bruker.. har hørt at yasmin er bra. Tror det er forskjell fra menneske til menneske hvordan kroppen virker når man slutter på p-piller. Noen kommer rett inn i syklusen og andre ikke. Vet at mange her har testet 4-2 dager før mensen og fått positiv test.. men det er ikke alle det slår ut på så fort. veldig fin side er www.pernill.no ... der står det masse fint.. eller på bayverden... ellers har jeg fått masse svar av jentene her inne. Min mann og jeg er inne i vår første pp og vi begynte med eggløsningstester sann at vi skulle finne vår syklus. Dem fleste her inne anbefaler clear blue digital... vi brukte den og fungerte bra. Så nå er det bare til å vente for å se om mensen kommer... svært spennende :-) Ønsker deg lykke til :-) klem
Gjest Skrevet 18. desember 2006 #3 Skrevet 18. desember 2006 Er noen info-tråder nedover her som du kan lese i tilfelle ikke noen svarer deg. P-pillen sitter litt i kroppen, men jeg vet ikke hvor lenge. Du må ihvertfall ta kosttilskuddet "Folat/folsyre", som hjelper til under utviklingen av ryggmargen til fosteret. Graviditetstester slår ut veldig forskjellig på folk. Noen kan teste før mens, andre ikke. Så det må du jo finne ut selv...
♥lurelure♥ Skrevet 18. desember 2006 #4 Skrevet 18. desember 2006 Hei Ninni. Ta folat med en gang, kjøpes på apoteket. Dette skal du ta også før du blir gravid. Jeg gikk på trionetta og fikk vanlig syklus med en gang, men noen reagerer annerledes (kommer nok an på pillene).
Mamma'n til Thias Skrevet 18. desember 2006 Forfatter #5 Skrevet 18. desember 2006 Da er det bare å løpe på apoteket Jeg har også gått på trionetta, så får håpe jeg kommer raskt inn i vanlig syklus. Men jeg forstår ikke helt disse forkortelsene deres. Er det i forhold til hvor mange dager over tiden, eller?
*bubbs* Skrevet 18. desember 2006 #6 Skrevet 18. desember 2006 Det viktigste først: FOLAT!!! 400microgram per dag skal fortæres hver dag i helst tre mnd. før dere blir gravide. De fleste får eggløsning rett etter at de slutter på pilla, men noen få uheldige kan bruke opp til et år på å komme tilbake til normalen. I mange land anbefaler de å vente en mnd med prøving etter p-pilleslutt for å være sikre på at hormonene er ute av systemet og ikke gir skadelige virkninger til fosteret (i Norge mener man at risikoen er så liten at de ikke gir samme råd, men man vet jo aldri?)
Mamma'n til Thias Skrevet 18. desember 2006 Forfatter #7 Skrevet 18. desember 2006 Oi! At det viste jeg ikke. Kan hormonene skade fosteret?
*bubbs* Skrevet 18. desember 2006 #8 Skrevet 18. desember 2006 Sikkert ikke, men jeg ville ventet en mnd. Det anbefaler de bland annet her i Ungarn hvor jeg studerer. Men det er bare utifra teori, ikke fordi det er bevist at det skader. (som de fleste legemidler..) Da får du uansett tid til å bygge deg litt opp med folat og?
Mamma'n til Thias Skrevet 18. desember 2006 Forfatter #9 Skrevet 18. desember 2006 Hm, ja... Men det går jo uansett en mnds tid før jeg evnt får en eggløsning også. Så det bør nok gå bra. skal gå på apoteket first thing i morgen, så jeg kan begynne på folat.
♥Tullerusk♥ Skrevet 18. desember 2006 #10 Skrevet 18. desember 2006 Hei og velkommen=o) Så det var en skrivefeil over her=o) www.pernille.info...her er det masse info om litt av hvert ang det å bli gravid..hihi... Noen tester 2-4 dager før og får utslag eller så er "regelen" 14 dager etter EL (Eggløsning) Men det kan variere... Noen produserer lite hcg (gravid-hormon som slår ut på testene) og får positiv test opptil en uke etter IKM (Ikke Kommende Mens) Håper det hjalp litt, vet ikke om info listen er dyttet opp men jeg gjør det for deg=o) Klem
Mamma'n til Thias Skrevet 18. desember 2006 Forfatter #11 Skrevet 18. desember 2006 Hvilken info liste? Hvor finner jeg den?
AnTiLoPeSvIn Skrevet 18. desember 2006 #12 Skrevet 18. desember 2006 hm forkortelser kan ejg ikke mye av men noe vet jeg. IKM= ikke kommende mens PP= Prøve periode. hmm ja det var nok bare det jeg visste:p
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå