Anonym bruker Skrevet 18. desember 2006 #1 Skrevet 18. desember 2006 Jeg fødte for 10 uker siden, barnet satt fast, ble tatt med sugekopp, og ble røsket ut etter at hodet var kommet fordi det ikke pustet. Det lå i tilleg på skrå (visstnok) noe som førte til at jeg fikk totalruptur og måtte på operasjonstue og sy. Har vært på 6 ukers kontroll og alt så bra ut, men siden jeg blør når jeg er på do måtte jeg være obs på at jeg ikke fikk fistula (heter det det?- revner fra baken til vagina...) Tror ikke det kommer til å skje for jeg er bedre nå. Ellers tok det 3-4 uker fra jeg fødte til jeg ikke tenkte at jeg heller ville født en gang til hver gang jeg var på do. Vondt ja...Og nå, etter 10 uker blør jeg ikke lenger hver gang. Men har mye brunlig utflod, og må gå med truseinnlegg. Mye detaljer her, lurer på hvordan andre med samme opplevelsen har det? Svetter i tillegg masse på natten. Noen sier det er pga alt jeg gikk gjennom i forbindelse med fødselen, jeg tror det er hormoner. Føler jeg begynner å komme over fødselen nå. Har forresten ikke hatt sex...kan ikke si jeg gleder med til det heller:-( Ble langt dette, håper på å høre andres opplevelser/erfaringer.
Gjest Skrevet 18. desember 2006 #2 Skrevet 18. desember 2006 Totalruptur med førstemann. Var som deg på operasjonsstua og ble sydd i narkose. Jeg brukte Laktulose i et par måneder etter fødselen, for at det skulle gå bedre å gå på do. Men jeg blødde ikke ved dobesøk, så du har kanskje revnet enda mer enn hva jeg gjorde. Jeg mener å huske at jeg følte meg helt fin etter 10 uker. Om du ikke bruker Laktukose eller liknende, så vil jeg anbefale det dersom du fremdeles har vondt ved dobesøkene. Ikke for å skremme deg, men sex var forferdelig vondt for meg etter "revnefødselen". Glidemiddel er et must! Men det var allikevel grusomt vondt. Jeg tror kanskje at jeg ble sydde litt for mye?? Det ble i allefall aldri helt bra før nestemann kom. Denne gangen ble jeg ikke sydd, og alt gikk så mye bedre.. Svettingen er hormoner! I tillegg hadde jeg en del vann i kroppen som sikkert ikke gjorde det bedre. Jeg kunne vri opp nattøy og sengeklær... Drakk enorme mengder vann i denne perioden, og var så sliten at jeg i blant nesten svinet av (måtte sette meg ned med hodet mellom beina) Hos meg ga det seg da renselsen var over. Kanskje du ikke er helt ferdig med renselsen enda? Siden du fremdeles har utflod, kan det tyde på det. Jeg er ganske sikker på at det går seg til for deg snart, siden det er 10 uker siden fødsel. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2006 #3 Skrevet 18. desember 2006 Hei! Kan forsikre deg om at det blir bedre- hvis du har blitt sydd ordentlig og de ikke har slurvet. Hvis du har vært på kontroll, og alt ser bra ut, er det vel stor sjanse for at tiden "leger alle sår". Jeg trodde jeg aldri kom til å sitte normalt igjen, og selvfølgelig aldri ha sex igjen! Litt stressa i begynnelsen da... Jeg sluttet å blø etter ca 3 uker, men hadde som deg brunlig utflod i laaang tid.. husker ikke når det sluttet. Prøvde å ha sex etter noen få mnd, men det gikk ikke bra. Hver gang vi prøvde, så jeg for meg min revnede skjede, så det sitter vel litt i hodet også. Dessuten var jeg overhodet ikke våt pga ammingen... Bruk glidemiddel, gjerne oljebasert. Jeg har ikke hatt noen problemer med å holde på luft/avføring, men det gjorde vondt å gå på do i beg. ja. Gikk på parafin i ukene etter fødselen for å gjøre avføring mykere. Jeg ble forsikret om (av både gyn og lege på sykehuset på etterkontroll) at man ikke rever igjen!!! Så ikke vær redd for det. Allikevel sa de på sykehuset at man kan søke keisersnitt neste gang hvis man er veldig redd for at det samme skal skje. Og det er jeg. Nå- 9 mnd etter fødselen føler jeg meg omtrent som normal. Først for en mnd siden kunne jeg ha sex uten at det gjorde vondt i det hele tatt, og nå er det bedre enn noensinne... Har ifølge legen på sykehuset (var på 6 mnd etterkontroll der) blitt sydd igjen litt for mye, men det er jo ikke sååå negativ synes jeg... Lykke til! Ikke stress- det blir bra!
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2006 #4 Skrevet 18. desember 2006 Tuuuuuusen takk for fine svar! Er så greit at andre har opplevd det samme som meg, uten at jeg unner noen det selvfølgelig:-) Kjenner og at jeg ikke er sydd sammen helt som før, kjenner at det river litt når jeg sitter og bøyer meg i en spesiell stilling, men tror ikke det kommer til å bli noen problem med det. Ellers har jeg vært på røntgen, og det viser seg at jeg har for lite bekken til å føde barn som er rundt 4 kilo. Min var 4,5 (stor far, lav mor:-) Skal få skikkelig oppfølging ved en evt neste gang, og selv om jeg plutselig skulle få en liten baby da kan jeg få keisersnitt dersom jeg ønsker det. Veldig betryggende å vite! Var nok mye som ikke gikk som det skulle, så både jordmor og lege har kommet i ettertid og "unnskyldt" seg. Brukte ikke det ordet, men de var veldig spake, og forklarte og forklarte seg. Er ikke sint på de, for de var egentlig veldig greie. Luft er litt vanskelig å holde på. Men bare når jeg sitter, og det tror jeg jeg skal klare å fikse bare jeg blir litt flinkere med knipeøvelser:-) Takk igjen:-) HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå