Gå til innhold

Jeg så fæl..., men føler ikke jeg har noe valg...

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vil først si at jeg kan forstå dersom noen blir sinte av å lese innlegget mitt og det jeg har tenkt å gjøre... men som sagt- jeg føler at jeg ikke har noe valg..

Vikariatet på jobben min er slutt om 2 uker. Jeg planlegger å sykemelde meg snarest fordi da vet jeg at jeg får full utbetaling med sykepenger siste delen av svangerskapet- har ca. 2,5 mnd. igjen. MEN: tingen er at jeg virkelig trenger sykemelding- jeg er sliten, trett, kvalm, har hodepine, sover dårlig og er rett og slett helt utslitt resten av dagen etter arbeidstid. Men likevel så får jeg så dårlig samvittighet! Fordi sjefen er en tosk, så vet jeg at de andre jeg jobber sammen med må gjøre litt av jobben min for at ting "skal gå rundt"- og det er derfor jeg sliter med det jeg skal gjøre.. Men jeg gjør det fordi vi trenger pengene den siste tiden også- og dersom jeg skal melde meg arb.ledig så får jeg jo kun utbet. 62% av lønna.

Andre som har synspunkter?

Fortsetter under...

Du skal ikke la det gå utover deg selv at andre må ta jobben. og pengene er det ikke bedriften som må betale ut. Det er ikke din feil at du er syk, og da er det bare å sykemelde deg. Staten snylter såpass på oss at det er lov å snylte litt tilbake. og det er sånn det skal være også, det sier jo til og med politikerne. det er derfor du faktisk får disse pengene:)

Nei, sykemeld deg du. ta vare på deg selv og barnet, og slapp av den sise tiden av svangerskapet! Pengene trenger du jo, så ikke ha noe dårlig samvittighet ovenfor det.

Jeg hadde sykmeldt meg, uten tvil. Sikkert fått et snev av dårlig samvittighet, men det skulle jeg overlevd, for det er faktisk ingen som kommer til å takke deg hvis du holder ut...

Jeg har 2 mnd igjen, og er sykmeldt, jeg har fast jobb, så dette er pga plager... Så bare så du vet det, ingen vil reagere på at du sykmelder deg, det er mange gravide som får plager i løped av svangerskapet.

Lykke til ! Og utnytt det du kan :) jeg ville gjort det

• 2 uker senere...

Til opplysning vil du bare ha rett til sykepenger så lenge kontrakten med din arbeidsgiver består. Dette fordi sykepengene er ment å dekke et reelt inntektstap. Får du ikke forlengelse av vikariatet, opphører også retten til sykepenger. Alternativet blir å melde seg arbeidsledig og motta sykepenger ut fra dagpengenes størrelse.

• 2 uker senere...

Annonse

Sist jeg var gravid ble jeg sykemeldt først fordi jeg var sliten, men deretter fordi bedriften flyttet og jeg måtte begynne og pendle med båt hver dag. Det så både jeg og legen ville bli ganske så slitsomt sånn i slutten av svangerskapet at jeg fikk 80 % sykemelding siste måneden, 20 % jobbing for å kunne avslutte mine arbeidsoppgaver. Denne gangen så er legen min obs på at jeg har lang reiseveg, og vi vil komme til en ordning dersom det skal bli for slitsomt. Med dårlig vær på sjøen blir jeg lett sjøsyk. Pendling er utrolig slitsomt uten at en er gravid også;)

Til microsoft: legen min sa at jeg ikke trengte melde meg arbeidsledig for aa faa sykepenger...jeg er i et vikariat som gaar ut ca to maaneder for termin, og da jeg allerede har plager (er i fjerde maaned) og jobben min er veldig stressende og krevende, har fastlegen sagt at hun kommer mest sannsynlig til aa sykemelde meg. Hvem har rett her?

Man får jo fulll utbetaling om man har vært i jobb i 6 av de 10 siste mnd før du går ut i morspermisjon! Da spiller det ikke noen rolle om man er i jobb de 2-3 siste mnd eller ikke. Det som er ulempen er at man ikke har en inntekt de siste mnd... Men det spiller ingen rolle for utbetaling i morspermisjon. Man tar gjennomsnitte av de 6 beste mnd utfra de 10 siste. Dvs. de seks siste mnd du har vært i arbeid som teller hvis kontrakten går ut ca 2-3 mnd før morspermisjon. MEN hvis kontrakten utgår 4 mnd før morsperminsjon har du bare rett på gjennomsnitt av 5 mnd. For den 6 mnd er du arbeidsledig... Men for å være på den sikre siden bør du med god samvittighet få en sykemelding. Vi har rettighetene på vår side når man er gravid... Er ikke osm om vi ikke gidder å jobbe og lever på sosialen... :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...