Gå til innhold

Hjelp, ammingen går til *******!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her for en uke siden måtte jeg av ulike grunner gå over til flaske i stedet for å amme.. Pumpet ut det jeg fikk ut av mm, men det var ikke nok til den lille, og ga også mme.. Nå skal hun tilbake på puppen, og sliter skikkelig! :-s Hun tar tak, og sutter.. Men spytter ut og tar tak på nytt mange ganger - blir skikkelig sår og øm!! Er nesten et mareritt.. Vet heller ikke om hun får nok mat, og det bekymrer meg litt.. Hun suger og suger og suger, og ligger gjerne i 30-40 min på hver pupp.. og det går ca 1,5 time og da vil hun ha pupp igjen.. Suger skeivt gjør hun også..

Skal til ammepoliklinikken på torsdag, men er jo en EVIGHET til.. Er det noen som har noen råd? Holder på å krepere!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det kan hende at hun har økedøgn. at hun har vokst litt og trenger mer mat. da må man egentlig bare legge barnet til puppen hver gang det vil ha mat og da vil melkemengden øke. det er slitsomt og tar mye tid men det må til dersom du ønsker å fullamme.

lykke til da. håper de kan hjelpe deg på ammepol.

Skrevet

Skriv innlegg på ammedebatten også, det er noen ammehjelpere der som er supre.

Hvor gammel er hun? Jeg er jo ingen ekspert, men lurer på om det kan være at hun har blitt litt sugeforvirret av å ha fått flaske. Det kan skje, spesielt om de er små. Jeg opplevde litt av det, men det gikk fort over igjen da jeg bare tilbudte puppen en stund. Nå tar han både pupp og flaske uten problemer. Husker at min gutt sugde så og si hele tiden i begynnelsen, og jeg var fortvilt over sårheten. Det er dessverre ikke så mye å gjøre med hvis det bare er vanlig sårhet, men viktig at hun suger riktig. Og bytt pupp når det blir for ille. Det går også an å smøre på litt brystvortekrem eller PureLan for å lindre litt.

Det kan være at du har litt lite melk nå siden du har kombinert med mme. Da vil barnet prøve å suge mer for å øke produksjonen din, hvis du har gått tilbake til kun mm. La henne suge så mye hun vil, det vil antakelig bli ganske ofte og lenge noen dager nå, så vil melka di øke. Ta det med ro noen dager og amme masse, drikk mye vann, gjerne ammete og vørterøl, så går det sikkert bedre etter en stund.

Det er vanlig å ha sånne problemer og økeperioder, spesielt når de er små, da er det viktig å holde ut noen dager. Blir det for ille er det selvfølgelig ikke noe galt i å gi mme i tillegg om du vil det (det har jeg gjort).

Lykke til!

Skrevet

Hun er tre uker gammel i dag...har kopiert innlegget på ammedebatten også.. men takk for svar...

Skrevet

Da kan du være trygg på at hun har økeperiode. Det er også helt vanlig at de spiser så ofte når de er så små! Min spiste omtrent hver time i begynnelsen, fikk såvidt en liten pause før det var på´n igjen. Det er slitsomt, men etterhvert som de blir større blir det lengre tid mellom ammingene og de spiser fortere.

Ammingen din går ikke til helvete, det høres helt normalt ut ;-)

Skrevet

Glemte å si at det er smart å veie henne litt oftere på helsestasjonen i de periodene du er usikker på om hun får i seg nok. Ihvertfall hver uke når hun er så liten. Mener hun skal gå opp en 150-200 g i uken, spør på hs.

Skrevet

ok tusen takk for svar.. føler meg litt lettere nå...men hva er det du snakket om at jeg kan smøre på brystene? og hvor får jeg det? resept eller?

Skrevet

er det forresten normalt at de gulper/spyr mer me mme, enn mm?

Skrevet

Brystvortekrem får du kjøpt på apoteket, det er respeptfritt. `Jeg var kjempesår på sykehuset, det var antydning til blodblemme på ene puppen.. Etter hver amming presset jeg ut litt ekstra melk, og smørte det på brystvorten. Når det ble for ille brukte jeg brystvortekremen. Uansett hva du bruker som smøring, er det kjempeviktig at du lar puppen tørke i friluft! Så får du heller sitte hjemme å lufte puppen litt;) Gutten min er fem uker i dag, og jeg finnes ikke sår, enda han sliter og drar i puppen..

¨¨

lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...