Bjørkli&lilleTinka Skrevet 18. desember 2006 #1 Skrevet 18. desember 2006 Leste akkurat innleggene om hjernehinnebetennelsesprøyta, og lurer på om alle vil ha den uten forbehold!? Er det ikke litt risiko for litt av hvert, eller hvordan er det med denne sprøyten? Vet ikke om jeg skal tørre å spørre etter den en gang. Jenta mi har fått alle de vanlige sprøytene opp til halvannet år, og hun har reagert kun med feber et døgn ca. Hun får lett feber da! Lurer...
mamman&andrea Skrevet 18. desember 2006 #2 Skrevet 18. desember 2006 Har ikke tenkt så mye over det egentlig. Hun har fått alle de sprøytene hun skal ha opp til to år, uten at jeg har hengt meg noe særlig opp i det. Regner med helsesøster/lege vet hva de gjør......
Ranveig R Skrevet 18. desember 2006 #3 Skrevet 18. desember 2006 Vi diskuterte den sprøyt med helsesøster og vart einige om at det ikkje var mykje vits i. Dei skal ha tre spøryter fordelt på 6 mnd(?) - og sprøyta beskyttar visstnok mot ein type hjernehinnebetennelse som berre barn under to år får...
Gjest mphs Skrevet 18. desember 2006 #4 Skrevet 18. desember 2006 Vi har valgt å ikke gi denne til ungen vår.
mammmamia ** Skrevet 19. desember 2006 #5 Skrevet 19. desember 2006 Det er risiko for bivirkninger, men risikoen for hjernehinnebetennelse er myyyyyyye verre i mine øyne..! Og om alle velger å la være å vaksinere så risikeren vi en kjempevekst i sykdomsutbrudd, at alle de skumle sykdommene kommer tilbake - og det synes jeg er unødvendig når vi får dette tilbudet gratis..! Alternativet er MYE verre enn litt feber og ubehag..!
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2006 #6 Skrevet 19. desember 2006 Selvfølgelig ikke uten forbehold, men når det er det folkehelseinstituttet anbefaler, så regner jeg med at de er mer kompetente enn min synsing...
93 Løver Skrevet 19. desember 2006 #7 Skrevet 19. desember 2006 Hvordan kan vi få en kjempevekst i sykdomsfrembrudd når det nyss har blitt startet vaksinering mot denne sykdommen? Om vi f.eks. slutter å vaksinere mot polio vil den komme tilbake, men det gjelder ikke når man har startet sykdomsbekjempelse. Dessuten er det ca 80 tilfeller på landsbasis av pneumokokkhjernehinnebetennelse, noe som ikke gir en stor statistisk sjangse for smitte. Det fødes rundt 55000 barn i året. Denne vaksinen beskytter bare mot noen pneumokokker og ikke mot alle typer som kan gi hjernehinnebetennelse. Så selv om man tar denne pneumokokkvaksninen kan man få hjernehinnebetennelse av streptokokker i stedet. Vi har alle streptokokker i hals og øvre luftvei om vi er syke eller ei. En skjelden gang går disse bananas, går inn i blodstrømmen og angriper hjernen. Tilbudet er bare gratis for barn født etter - hva er det? Juni 2006? For meg med barn over 19 mnd ble det uaktuelt. Når barnet er over 2, vil risiko for pneumokokkhjernehinnebetennelse være nede på omtrent 0. Derfor gis den ikke til barn over 2. Det trengs ikke. Ja, det er en tragedie hver gang et barn får en slik sykdom, men vi satser på at oddsene er på vår side 55000:80 er greie odds. Større sjangse for å omkomme i brann.
Gjest Skrevet 19. desember 2006 #8 Skrevet 19. desember 2006 Usj! Eg har ein gutt på 15 mnd som ikkje har fått hjernehinnebetennelsevaksina... Var på helsestasjonen i dag... Og når eg spurte helsesøster om ho syns eg burde ta den svara ho "Tjaaa". Så vart ikkje så mykje klokare... Kan aldri tilgi meg sjølv om han får hjernehinnebetennelse som kunne vert avverga med vaksina... men kan heller aldri tilgi meg sjøllv om han får alvorlige bivirkninger av vaksina... Er jo ingen som veit noko om kva bivirkningar denne kan få på sikt... Blir heilt sprø av å tenke på dette...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå