Gå til innhold

hjelp, jeg har ombestemt meg! kanskje..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

vi har termin om et par dager og har hele tiden vært fast bestemt på nicolai til gutten vår, men nå har jeg plutselig fått for meg at han MÅ hete Luca istedet!!! latterlig innfall, eller helt nydelig? Please svar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Haha... da jeg begynte å lese trodde jeg du hadde ombestemt deg i forhold til graviditeten. Litt seint det kanskje..! Kan du ikke vente til gutten er født å se hvilket navn som passer best når du ser han? :) Lykke til med valget og fødselen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Luca er kjempefint :o)

 

Gå etter magefølelsen!

 

Kjenner et par som var 100% sikre på at de skulle ha en lite Frode, men når gutten kom, fant de ut at "dette er jo ingen Frode! Dette er er Thomas!" Hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

271 fikk navnet Lukas/Lucas i fjor. 286 fikk en eller annen Nikolai variant.

 

9 av 1000 barn fikk altså navnet Lukas/Lucas i fjor. På en gjennomsnittlig barneskole (i Oslo) går det ca 60 elever på hvert trinn. Da blir det ikke mange Lukas'er på hvert trinn i gjennomsnitt, ca en halv Lukas!

 

Tilsammen er det 1031 som heter Lukas/Lucas i Norge i dag, 4727 heter Nicolai (eller annen stavemåte). 88 heter Luca/Luka.

 

Litt harde fakta skader ikke.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica

Men hvor gamle er de 4000 nikolai-ene? De jeg kjenner er SAMTLIGE voksne, opp mot 80 år... Mens alle lukaser jeg kjenner er spedbarn eller under 3 år. Så de blir nok like ofte å møte for lillingen her.

 

(Og ikke er det noe fint med apostelnavn heller, men det kan vel neppe kalles et hardt faktum, det er bare meg som syns. I hele verden!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det du føler er riktig. Men du trenger jo ikke å bestemme noe før du har født. Kanskje du vet når du får se gutten,-hva som passer til han. Personlig synes jeg ikke Luka er noe særlig fint. Men Lukas er fint, og det er også Nikolai:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luca fra akutten? Serien på tv3...

På norsk blir det vel "åpnet du julekalender-luka i går?"

Hehe, liker navnet kjempegodt, men blir nesten litt for dumt å bruke i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan du ikke lese tall Pashla? Tallenes tale er klar: det var flere barn som fikk navnet Nikolai/Nikolay osv i fjor enn som fikk navnet Lukas/Lucas. Det samme gjelder for 2004, 2003 og 2002. Kanskje kjenner du flere små lukaser enn små nikolaier, men jeg stoler mer på tallene fra SSB enn dine subjektive opplevelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vent til du får se hvordan gutten din ser ut, da vil du gjerne merke at navnevalget faller på plass. Personlig synes jeg luca er et enkelt pent navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica

Jeg kan lese tall ja, men Nikolai er ikke på stigende kurve... og ikke ville jeg ha kalt barnet Luca uansett hvor sjeldent det er, det er ikke norsk eller norskklingende, det er kjønnsforvirrende når det slutter på -a, og lyder likt som en kioskkjede i hovedstaden. Flere gode grunner til å velge noe annet man også likte? F eks Nikolai?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hørt forvirring rundt at Luca er guttenavn! Det er et kjempeflott navn, og på ingen måte kjønnsforvirrende. Dessuten mer spennende og sjeldent enn Nikolai som alt for mange heter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...