barnimagen3 Skrevet 18. desember 2006 #1 Skrevet 18. desember 2006 Hei. Jeg er nå gravid med mitt tredje barn(har termin 30 mai) og må ta keisersnitt for tredje gang. Jeg har fått vite av min lege, jordmor og gynekolog at barnet kommer til å bli forløst ca 14 dager før termin(mellom 14 og 20 mai). Jeg synes dette er ganske tidlig og forrige gang ble barnet forløst 9 dager før termin. Jeg lurer derfor på hvor lang tid før deres termin barnet ble forløst?? Nå skal det sies at denne gangen er jeg veldig usikker på når jeg ble gravid(av diverse årsaker) og vi har bare den tidlige ultralyden å gå utifra........
barnimagen3 Skrevet 18. desember 2006 Forfatter #2 Skrevet 18. desember 2006 ......er det ingen som har tatt keisersnitt flere ganger som vil dele med meg hvor mye tidligere enn termin barnet ble forløst?
☆Pacific sunset☆ Skrevet 18. desember 2006 #3 Skrevet 18. desember 2006 Mener å ha hørt at 2 uker før termin er vanlig. En venninne av meg hadde planlagt KS i vinter og barnet ble forløst 2 uker før termin.
Fått gutt nr 3 :) Skrevet 18. desember 2006 #4 Skrevet 18. desember 2006 Hei. Jeg er også gravid med min tredje og har to keisersnitt fra før, ett haste keisersnitt og en planlagt. Med min planlagte så ble jeg tatt ca en uke før termin. Synes det hørtes ganske tidlig ut, men kanskje de ikke vil ta noen sjans i forhold til termin. Regner med at det blir keisersnitt på meg igjen også.
barnimagen3 Skrevet 18. desember 2006 Forfatter #5 Skrevet 18. desember 2006 Slik har det vært m meg også. Haste første gang og planlagt andre gang. Hvis en har tatt keisersnitt to ganger MÅ en ta keisersnitt tredje gang. Iallefall fikk jeg beskjed om det når jeg tok keisersnitt den andre gangen. Sist jeg tok var i 2002, og da var det ikke snakk om å ta der mer enn 1 uke før termin, men nå var det plutselig 2 uker, og jeg synes det er veldig tidlig, med tanke på utviklingen av lungene osv som er veldig sent ferdigutviklet........... Nå er jo terminen min bare utifra tidlig ultralyd da jeg er veldig usikker på når jeg ble gravid(av innviklete årsaker).........
Fått gutt nr 3 :) Skrevet 18. desember 2006 #6 Skrevet 18. desember 2006 Tror at man må ta keisersnitt når man har vært igjennom to jeg også. Jordmor sa det til meg sist, men primær legen visste ikke. Men jeg synes det er like greit når jeg allerede har vært igjennom det. Heller en planlagt keisersnitt enn å risikere å få ett haste keisersnitt igjen hvor en går glipp av alt på grunn av full narkose. Var veldig fornøyd med den planlagte og for en utrolig herlig opplevelse og høre sønnen min skrike når han kom og se han for første gang Med min første var jeg fortsatt på oppvåkningen når familien min hilste på min eldste sønn, jeg fikk ikke sett han for første gang på flere timer etter og når alle andre hadde reist hjem. Selvfølgelig var det også en herlig følelse, men savnet det å oppleve alt sånn som jeg heldigvis fikk med min 2. Er 2 uke førr blitt mer vanlig nå de siste årene da? Jeg fikk min siste i 2004.
**Hege&Amalie** Skrevet 19. desember 2006 #7 Skrevet 19. desember 2006 jeg har bare to hastesnitt fra før, så jeg vet ikke hva som er normalt. men har hørt at fra en til to uker er normalt..... jeg må ha ks denne gangen også, legene sa at når du har to snitt så får man ikke prøve å føde normalt....
marikatte *i ammetåke*;) Skrevet 19. desember 2006 #8 Skrevet 19. desember 2006 har ikke hatt KS men de jeg kjenner som har hatt planlagte KS har fått det ca 14 dager før UL-terminen. Men du får vel en vanlig UL nå snart? Da vil de sikkert gi deg en mer eksakt termin, og planlegge ut i fra det? Lykke til:)
Faylinn Skrevet 19. desember 2006 #9 Skrevet 19. desember 2006 Jeg vet ingenting om keisersnitt, men de sier at hvis babyen fødes når du er 37 fullgåtte uker regnes det ikke som for tidlig fødsel, babyen er altså helt klar enda en uke etterpå når du skal ta keisersnitt! Det er like vanlig å føde to uker før som to uker etter terminen, så de kan jo ikke vente til du har bare en uke igjen til termin? Du får vel en ny UL snart (i uke 17-19) som sier mer nøyaktig når du har termin også, så jeg syns ikke du skal bekymre deg for at babyen ikke er "ferdig". Lykke til! :-)
barnimagen3 Skrevet 19. desember 2006 Forfatter #10 Skrevet 19. desember 2006 Jeg fikk min siste i 2002 og da var det ikke snakk om to uker før termin. Jeg skal ikke på ultralyd før jeg er 24 uker på vei, synes det er VELDIG sent, men tror legen min ville det pga arvelige funksjonshemminger jeg har i min nærmeste familie. Sitter igjen med akkurat samme meninger/følelser som du har dlly, angående haste- og planlagt keisersnitt. Synes hastekeisersnitt var rett og slett helt forferdelig, helt fra det såg ut til å gå den veien til etter jeg kom hjem fra sykehuset. Takker meg til å ta planlagt keisersnitt for andre gang, i stedet for å prøve å føde og risikere å måtte ta hastekeisersnitt igjen. Regner med at jeg får bedre beskjed fra sykehuset når det nærmer seg angående hvor lenge før termin dem vil forløse barnet(regner m dem vet av dem gjør), jeg synes bare personlig at det var veldig tidlig:-/......
mkh_74 Skrevet 19. desember 2006 #11 Skrevet 19. desember 2006 Hei, jeg er også 3.gangsfødende og skal ha ks denne gangen også slik jeg har hatt med de to første. Første gang fikk jeg et hastesnitt, mens andre gangen var snittet planlagt. Datoen var satt til 10 dager før ul termin. Barnet ville imidlertid ut 14 dager før terminen. Så da ble operasjonen fremskyndet. Denne gangen ønsker jeg ks 14 dager før så jeg slipper å gå i fødsel før ks. Det var veldig slitsomt siden jeg hadde maserier i flere døgn i forkant. Babyen hadde dessuten en fin fødselsvekt på 3300g.
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2006 #12 Skrevet 19. desember 2006 Hei, Jeg fikk hastesnitt forrige gang og denne gangen ønsker jeg et planlagt keisersnitt. Hvordan går jeg frem for å få igjennom dette ønsket? Prøver legen/jordmor/sykehuset å overtale til vanlig fødsel? Jeg har mange personlige grunner til å ønske keisersnitt, må jeg fortelle lege/jordmor om alt dette? Etter hastesnittet mitt tok sykehuset røntgen av bekkenet fordi de mistenkte at det var smalt, men jeg fikk aldri vite resultatet av røntgenbildene... Noen av dere som kan gi meg noen råd om hvordan jeg skal gå frem?
mkh_74 Skrevet 19. desember 2006 #13 Skrevet 19. desember 2006 Ta kontakt med fastlegen din så vil han/hun kunne henvise deg til en lege på sykehuset. Her vil du få anledning til å legge fram dine ønsker samtidig som de har journalen din med resultatet av hoftemålingen (pelvimetri) som du har fått utført. Jeg fikk planlagt snitt uten å ta mål av bekkenet fordi de mente målingen kunne være unøyaktig...Lykke til!
Fått gutt nr 3 :) Skrevet 19. desember 2006 #14 Skrevet 19. desember 2006 Hei. Jeg ble sendt til sykehuset av jordmor for å ta en samtale med de. Der fikk jeg en ul og så en samtale med en lege. Husker ikke helt hvor lenge før termin det var. Da gikk vi igjennom forrige fødsel og hva som skjedde der. Jeg spurte om åssen sjansene mine var for at det skulle gå bra neste gang. Han svarte at babyen min lå helt likt som han første i magen, men at det kunne både gå bra og det kunne bli ett nytt haste ks, han kunne rett og slett ikke love meg noe. Han anbefalte meg å prøve, men ga meg samtidig valget selv fordi jeg hadde selvfølgelig litt tvil fordi jeg ikke ville oppleve det samme igjen. Da valgte jeg ks og fikk en dato med en gang. Jeg dro til sykehuset 4 dager før den planlagte datoen pgr smerter i mage og at jeg ikke fikk sove om natta lenger. ble da tatt med keisersnitt dagen etter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå