Gå til innhold

Slutte med middagslur???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sniker meg inn her fra smtr. 1-2, for her MÅ det da være noen med erfaringer med spørsmålene mine. Jeg har en gutt på 18.5 mnd. Han sover, (ca.), fra 19.30-20-tiden til rundt 7, ca. 3/4-1 t. midt på dagen. Men i løpet av den siste uka er det faktisk 3 dager han ikke har sovet i løpet av dagen. Han er stuptrøtt på kvelden, men ser ellers ut til å takle dette helt fint. Han har aldri vært noe "sovedyr", han sover ikke nødvendigvis hele natta, og gikk over til å sove bare en gang om dagen da han var ca. året, (og ikke mere enn ca. 1 t.). Nå skal han begynne i bhg. d. 3.1., og jeg føler kanskje at jeg må finne litt ut av denne sovingen til da. De må jo liksom ha litt mere "timeplan" enn jeg har.

Det jeg lurer på er om det er like greit å kutte ut middagsluren, og heller legge han litt tidligere, så han får ca. 12 t. søvn i løpet av døgnet. Eller er det viktig med middagslur når man er så liten? Uansett sover han ca. 12 t. i døgnet, nå må jeg drøye leggingen til bortimot 20, for at det ikke skal bli for mye krøll på natta.

Håper veldig at noen har noen synspunkter på dette!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, vi har en gutt på litt over 2 år som ikke har sovet på dagen på over et halvt år. Det begynte med at vi fikk beskjed om at han kun sov en kort dupp på 20 min i bhg, og da vi forsøkte å legge ham hjemme i helgene, var det full nekt. Han skulle IKKE sove, nei (:

Etter det har han ikke sovet noe på dagen. Han er også stup trøtt på kvelden, men ser ut til å takle det bra. Det hender at vi har forsøkt i helgene med å legge ham i sengen, men det ender alltid med at han bare begynner å tulle og hoppe i senga si + rope på oss. Så vi har gitt opp. Han kan være veldig trøtt sånn i 12-13 tida, men det hjelper ofte med en tur ut i frisk luft og å finne på noe morsomt, så går det over.

Han legger seg i 19/19.30-tida og sover til ca. 7. Hvis vi kjører bil på ettermiddagen, så hender det at han sovner en dupp, men hvem gjør ikke det når veien blir lang og kjedelig?

Skrevet

Vi har åpen avtale med barnehagen om at hun sover når hun trenger det, og at personalet selv kan avgjøre om det er behov for en time på puten eller ikke. I barnehagen er det ofte høyere aktivitetsnivå, og hun har holdt på formiddagsluren i barnehagen mye lenger enn her hjemme. De fleste dagene sover hun 10-15 minutter i bilen på vei hjem fra barnehagen, det går fint.

Kanskje dere skal lete litt sammen med gutten din om hva som er best for han, la han styre litt og føl dere frem sammen til hva som fungerer.

Søvnrytmen vil sansynligvis forstyrres av barnehagestart, så jeg ser ikke mening i å innlede nye søvnrutiner bare på grunn av dette.

Skrevet

Jeg ville vente med å gjøre noe med sovingen nå når han skal begynne i barnehage. Det er et helt annet tempo når de er i barnehagen enn hjemme, så du kan oppleve at det han trenger mer søvn i en periode.

Se det heller ann når han har gått i barnehagen en periode, min erfaring er at de er flinke til å tilpasse søvn i barnehagen.

Skrevet

Tusen takk for svar allesammen!

Vi får se an situasjonen når han har kommet inn i bhg.rutinene, og høre om det går an å ta soving noenganger og andre ganger ikke. Situasjonen vår er sikkert ikke SÅ uvanlig.

HI.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...