Gå til innhold

Trenger sårt råd av dere som har fått "to tette" barn...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er litt fortvilet nå, har nettopp funnet ut at jeg er gravid igjen...

Vi har brukt kondom ved vært eneste samleie, men det var tydeligvis ikke "nok".

Jeg tåler hverken p piller eller hormonspiral så kondom har fungert fint for oss, vi har vært i lag i 6 år.

Nå har vi en datter på snart 8 mnd sammen og enda en er på vei...

Hvordan skal jeg klare og ta meg av to alene? Er det mulig og klare en hverdag med nyfødt og en da ca 17 mnd gammelt barn alene?

For mannen min jobber lange dager og jeg har ingen mor som kan trå til med hjelp...

Noen som har vært i samme situasjon?

Veldig takknemlig for innspill her...

Hilsen nervøs gravid mamma...

Skrevet

hei jeg har to tette barn, ble gravid igjen da jenta var 9 mnd, mannen min er på sjøen 2 mnd gangen og jeg har heller ingen mor som stiller opp. men jeg kan jo fortelle deg mine erfaringer :-)

under graviditet nr 2 var jeg veldig trøtt, slet veldig, det jeg gjorde var og sove når barnet sov, jeg sov altså fra 21.00 om kvelden til 08.00 neste dag + så sov jeg når datteren min sov på dagen. disse månedene gikk fort:-)

når jeg fikk stor mage, så, var det tungt og springe etter en ettåring som hadde begynt og gå, men på en annen side følte jeg meg kvikkere en ved forrige svangerskap fordi at jeg måtte stå på, det var lettere til og ty til sofaen sist.

etter fødselen vil jeg si det var da jeg slet mest, mistet 1 liter blod under fødselen så jeg var slapp etterpå, jeg ordnet det sånn at niesen til min mann som var 16 bodde hos meg i 3 uker ( mot betaling ) og hjalp meg med eldste jenta, mye av grunnen var at lillemann ikke sov om natten i det hele tatt, men det gikk seg til etter ca.3 uker.

nå som lillemann har blitt 7 mnd, har jeg funnet ut at rutiner er det som er viktigst, når eldstejenta våkner om morgenen( jeg hører henne på baycallen) så ammer jeg lillemann før jeg tar henne opp, så sover lillemann videre , da er det hennes tur, så står vi opp og spiser frokost.

etter et par timer våkner lillemann igjen og da er han oppe sammen med oss, når eldstejenta sover middagsluren, så er det lillemann sin tur og ha mamma, da ammer vi og koser oss:-) så er det gjerne middag og da leker lillemann seg på gulvet.

innemellom så småammer jeg lillemann litt, sånn går dagene, jeg synes selv at jeg har mer energi enn hva jeg hadde når jeg hadde bare et barn.

søskenvogn er et must da du er alene så mye, ellers så kommer du deg ikke ut.

må legge til at jeg ikke er så nøye med husvask og lignede , det tar jeg når jeg får tid eller når mannen min er hjemme, skal faktisk ha en vaskehjelp hit på onsdag, så skal vaske litt før jul for meg.

det jeg ville gjort annenledes i dag er, jeg ville hatt barnehage plass til min eldste, ikke for min sin del , men for hennes, hun er nå snart 2 år, og trenger andre barn, jeg ser at det er et stort behov.

jeg tror det vil gå veldig bra for deg og få to tette barn, den gleden som jeg ser i barnas øyne når de ser hverandre er helt utrolig, de har allerede et bånd mellom seg.

jeg har spydd av bæsjebleier da jeg var gravid, jeg har sovet lite og det kunne være så slitsomt så jeg hadde lyst og gråte....Men jeg ville gjort det igjen....... :-)

Skrevet

HEI!

Først og fremst, gratulerer! JEg var i samme situasjon som deg, ble gravid da K var 10 mnd. Nå har jeg to med akkurat 1 1/2 år mellomrom og det går så fint!!! Jeg som deg har en mann som jobber utrolig mye så jeg er stort sett alene med dem. Det ER slitsomt til tider! Men også så utrolig koselig og gøy de gangene ting er under kontoroll, og jo eldre barna blir jo ofterere er ting under kontoroll. K (eldste) elsker sin lillesøster og lyser opp hver gang hun ser henne, man må passe på for de har ingen grenser og kan lett bli litt hardhent, men det går stort sett veldig bra. De dagene som er litt tunge tenker jeg på all den gleden de vil ha av hverandre (og da også være en slags avlasning for deg mtp leken). Dette er rett rundt hjørnet for tiden går så sinnsykt fort.

JEg må gå nå, men kan godt skrive mer til deg hvis det er ting du lurer på. Logger meg inn litt senere:O)

Dette går bra! ;)

Skrevet

det gjelder meg også, bare spør om du lurer på noe

Skrevet

Tusen takk for fine svar!

Jeg er veldig spent på om jeg blir like dårlig i svangerskapet som sist, da har jeg et problem....

Jeg håper jeg får barnehageplass til hun som er 8 mnd nå før babyen blir født.

Min jente hadde kolikk til hun var 3 mnd, så jeg er veldig bekymret for at nestemann også skal få det, det hjelper uansett med en barnehageplass om det er kolikk eller ei da.

Men kolikk får jeg da inderlig håpe h#n ikke får.

Jeg vil så gjerne glede meg over dette, men kan ikke la være å tenke på alt som kan bli vanskelig...

Mannen min er kjempeglad, lett for han som drar av sted ja ;-)

Har veldig blanda følelser...

Men jeg vil veldig gjerne ha flere barn, trodde bare det ikke skulle skje så fort :-)

Skrevet

Jeg tror hvertfall aldri du vil angre! Og det blir nok mye lettere enn du tror! Jeg ble gravid når babyen min var 3 mnd.... fullammet og spydde omhverandre, men det gikk faktisk fint! Nå bare stor koser vi oss, og alle andre er jo så missunnelige på oss! Skal legge til at nr.2 er en sann engel! Men nr.1 er svært aktiv! Likevel holder jeg han hjemme, skal vurdere 50% barnehage når han blir 2, men det er ikke for min del! VIl helst kose meg med han hjemme.. Du vil jo bli fortere ferdig med småbarns perioden da! Når du får de tett. jeg mener bestemt at det er LANGT flere fordeler enn bakdeler, og ønsker deg bare lykke til!

Du kan trygt slutte åuroe deg. Neste gang er du mye tryggere på babyen, og du vil ta ting mindre høytidelig enn sist..

Lykke til!

Skrevet

Det er slitsomt, men absolutt verdt det! Vi har 5 barn i hus, og de to yngste er det 19 mnd mellom. Tøffe tak innimellom, men stort sett er det hyggelige og hektiske dager.

Helt avgjørende for oss er rutiner på alt fra frokostlaging til legging til klesvask til alt mulig. Lillejenta har svært få rutiner ennå, bare 4 mnd.

Det som har vært tøffest er nok all den dårlige samvittigheten for at ikke alle barna får like mye oppmerksomhet som de gjorde før...

Skrevet

Du ødelegger kroppen din totalt ved og få tette barn, magen din vil aldri bli stram igjen.

Ikke en gang med kirurgi!

Vent til du får trent deg skikkelig opp.

Skrevet

Du trenger ikke si sånn til noen som allerede er gravid.D er d dummeste jeg har hørt.Snakk om støtte.Skal du være negativ,kan du gå på kranglesiden.Er selv gravid med nr.2,å d blir 20mnd.i mellom.Er litt skummelt,men det blir helt sikkert kjempefint.Det siste jeg tenker på er kroppsfasongen min,men heller på å få et velskapt barn!

Skrevet

bare tull det de hun sier over. jeg var mye sprekere og kom meg mye fortere etter svangerskap to... ikke like lett og ty til sofaen med en liten en hjemme.

og jeg er mye slankere og fastere nå enn etter fødsel nr. 2

om dette er så viktig da...

men kroppen klarer utrolig mye....

men skaff deg barnahageplass... jeg fikk en nr. 2 med kolikk og da var det ikke greit å være storesøster nei!!

Skrevet

Ville bare si at jeg er i mye bedre form i dette svangerskapet enn i det forrige. For min del spiller også psyken litt inn. Forrige gang var jeg bekymret for alt mulig og hadde tid til å kjenne etter hvor dårlig form jeg var i. Nå har jeg vesla på 13 mnd som lager liv og røre og ikke gir mammaen sin så mye pusterom (men det er bare kos:-)). Nå jobber jeg fullt og har ei som ikke sover hele natta, men er egentlig i ganske god form. Vesla er godt vant til å se mammaen stå bøyd over do og kaste opp da, men....

Jeg ble forresten gravid da vesla var 9 mnd, så det blir 18 mnd mellom mine. Jeg er riktig nok ikke i samme situasjon som deg, siden min kjære har en 7-15 jobb og ofte er den som henter vesla og er hjemme før meg. I tillegg har jeg både foreldre og svigerforeldre bare noen få mil unna som stiller opp når som helst.

Uansett lykke til!!

Skrevet

du er flink, barna er virkelig heldig som har fått deg som mor. blir helt begeistret på hvordan du har organisert dagen din.

Skrevet

gratulerer så mye, dette klarer du, eg har to tette, og det har gått kjempe fint, litt tungt tl tider, men eg er kjempe glad for det

Skrevet

Det hun litt lenger oppe sier angående kroppen er hvertfall SPRØYT! Jeg har selv to tette med 13 mnd mellom. To uker etter 2. fødsel var magen flatere enn det den var når jeg ble gravid. Kondisen er MYE bedre nå enn før jeg fikk barn, og alt i alt; Jeg tror det er sunt å få to tette! Har ei tante med 8 barn, som har FLAT og fin mage, så dette med antall barn og hvordan kroppen ser ut tror jeg bare er Sprøyt! Det har mye å si om du sitter på ræva tror jeg... men jeg sitter selv endel på ræva om kveldene, og spiser MASSE og alt jeg vil ha, er likevel mer enn bare slank. Og det er pga barna. Man blir ikke tjukk av å få barn, det er en myte! Det gjelder kun de med Hypotyreose, og det er det jo ikke så mange som får.. Det er jo ganke logisk; Klart man beveger seg mer når man har barn, enn når man feks er singel og bare har segselv?

Skrevet

Du har fått mange (forskjellige) svar. Det er nok fordi ingen babyer er like, og heller ingen situasjon med to tette er like.

Vi planla, og fikk to tette (16 mnd. mellom).

Det jeg vil råde deg til er å tenke nøye over personligheten til det barnet du allerede har. Er hun flink til å klare seg å egenhånd? Hvis ikke vil jeg anbefale at dere leier inn en person som kan hjelpe deg eller søker om barnehageplass hvis dere kan (da er dere på den sikre sida). Hvis du finner ut at du ikke klarer begge på egenhånd kan den eldste være i barnehagen. Tenk også på at babyen dere kommer til å få kan komme til å sove natta gjennom fra første dag eller h*n kan få kolikk.

Jeg kan si hvordan det var for oss. Etter en historie med kolikk og ekstremt mye bæring på ham de første 6 månedene var jeg psykisk og fysisk helt utslitt. Man kan da lure på hvorfor vi ville ha to tette: Jeg tenkte at hadde jeg klart førstemann med et så sterkt temperament og alt det innebar mens jeg nesten ikke fikk sove, så skulle jeg klare alt. Jeg hadde et intenst ønske om to tette (mannen min også), først og fremst for barna sin del, men også for å bli ferdig med baby-perioden.

Eldstemann har hatt full barnehageplass, slik at jeg har kunnet bestemme når jeg ville hente ham de dagene jeg orker å ha dem hjemme begge. For min del er svaret et entydig nei på at JEG ikke kunne ha hatt begge hjemme samtidig.Det kunne jeg, men da hadde jeg blitt nødt for å låse inn Jr. hver gang jeg skulle amme minstejenta o.s.v. Han ordner jo og styrer med stoler og klatrer opp og slår på det han får tak i (kaffetrakter, brødrister, komfyr (han kommer unna sikringen)). Vår eldstemann var ekstremt aktiv på den tida datteren vår så jeg er svært glad for at han kunne være i barnehagen, selv om jeg savnet ham noe enormt. Jeg hentet ham tidlig da jeg kunne. Nå er datteren vår 6 mnd. og nå kan jeg fint ha begge hjemme. Jr, er over trassperioden han var inne i fra 16-19 måneder, og datteren vår er en veldig "enkel" unge.

Vi har heller ikke noe hjelp fra besteforeldrene, så vi har vært alene om ungene hele tida (de passet Jr. da jeg fødte minstejenta da).

Det jeg kan si om situasjonen sett nå i etterkant er at det var mye tøffere å ha en unge med kolikk som måtte bæres dag og natt en å ha to tette når man har eldtstemann i barnehagen ca. 6 timer per dag. Det som egentlig avgjør hvordan dere får det er personligheten til de små. "Alle" maser om at man overfører usikkerhet og "bladiliblad" på ungene! Jeg nekter å tro at de som sier sånt har peiling på det. Det som nesten gjør meg kvalm er at noen sier at "dere har jo erfaring nå" når jeg sier at datteren vår er så enkel å ha med å gjøre. Det har ingenting med saken å gjøre!!! Hun sov fra dag 1!!!! Eldstemann måtte bæres fra dag1!!!!! Jeg hadde erfaring med barn før jeg fikk førstemann så jeg følte at dette kunne jeg.Hvis man ikke innser at barn blir født med personlighet, så burde man ta seg en runde og jobbe litt som dagmamma for små barn jeg sier dette for jeg ser hvor avgjørende det er for hvordan dere voksne får det (dette er et tema som engasjerer meg veldig, fordi det var ingen hjelp å få på helsestasjon fordi det er akkurat som om de snakker om barn som om de responderer likt på samme behandling).

Skrevet

Men vet du om det er sant at kolikk er arvelig mellom søsken piggsopp?

Jeg forsto det som at din først hadde kolikk, akkuratt som min første.

Jeg vet ikke hva jeg gjør om nr 2 også får kolikk.....det er jeg veldig redd for.

Skrevet

Gratulerer så masse!!!

Jeg har to tette som det er 13mnder mellom....og hvordan skal jeg si det*smiler*

"hadde jeg kunnet velge hadde jeg ønsket meg et større mellomrom"

-med det mener jeg at jeg elsker barna mine, men at hverdagen kunne vært bedre både for store og små. Rett og slett.Som deg ble jeg gravid uten å ville bli det, men når spira satt er jeg stor tilhenger av å la den sitte :)

Ser du har fått mange forskjellige svar nedover her, og svarene er vel så forskjellige siden barna og vi selv er det....som jeg så en var opptatt av!

Dette ble langt, men du får lese om du gidder...var godt å få ut uansett;)

Jeg har

1gutt på 9år som går på fotball,har mye lekser og skoleopplegg

1gutt på 19mnd som er veldig aktiv og som er ørebarn

1gutt på 6mnd som har kiss(hadde kolikk)

+en mann som studerer hele uka i sverige

-noe særlig støtteapparat

Man behøver ikke være glup for å se at det kan bli tøffe tak...når man har en som henger i puppen konstant fordi han aldri sover skal man løpe inn til han med 40 i feber og trøste ørevondten vekk og svelge egen dårlig samvittighet fordi man skulle vært på luciafeiringa på skolen...Det er ikke lett...

Å gå fra små barn blir ofte et leven...skal du på do er det skummelt å la en på 1år være alene med en nyfødt...skal du legge den ene så skriker den andre*smiler* Men det går som regel bra....det er i det hele tatt mest gutter som lyser opp og hviner av fryd når de ser hverandre når de står opp. Helt klart mest herlige små karer som hjelper hverandre og som ler seg fillete av hverandre.

Skulle jeg gi deg noen tips må det bli å tenke praktisk og rutine....Hva gjør du når den ene sover og den andre er hyper....hvordan legger du begge om kvelden.....Og helt klart barnehage! Knotten her på 19mnder har akkurat fått plass og stortrives...får i grunn ikke sagt hvor mye bedre dagen ble etter et halvt år hjemme alene med galskapen*ler*

-knotten har litt eget liv, venner og aktivitet i forhold til egen alder

-baby får kosen med mamma alene slik som babyer trenger

-mamma kan sove når baby sover etter laaaange våkenetter

-ingen dårlig samvittighet,alle behov dekkes;ro/frisk luft/andre barn

-mamma kan sette på klesmaskin og fikse middagen mens baby sover

For å nevne noe*ler*

Bæregreier er også genialt....sleng knøttet på ryggen og puss tenner og bad eldstemann...når du synger nattasanger tar du amminga med det samme*S*

_lykke til i alle fall!!! Det går nok supert!!!

Skrevet

Ble gravid med nr 2 da datteren vår var 8 mnd. Mannen er ukependler, og er ofte sliten i helgene, så det blir lite hjelp. Som næringsdrivende hadde vi ikke råd til pappaperm. 2 Uker før, under, og 2 uker etter fødselen fikk jeg heldigvis hjelp av min mor med eldste jenta, og 3 uker etter fikk jeg barnehageplass til henne. Av samme årsaker som piggsopp over her, var dette helt nødvendig for å få til amming og stell av den lille.

Vil råde deg til å prøve å skaffe hjelp rundt fødselen+barnehageplass hvis du ikke har et veldig rolig barn fra før. Jeg fikk kraftig bekkenløsning mot slutten av svsk med nr 2, og kunne ikke løfte eldstejenta.

Lykke til! Det går bra! Jeg har ikke angret et sekund, selv om det til tider er tungt og jeg er mye alene med barna! Dette er bare en periode i starten, som du får igjen for etter hvert!

Skrevet

Mellom våre to er det 20 mnd, og vi synes det er tett nok, vi ((:

Jeg lurte også på hvordan det skulle gå, men vi er i en litt annen situasjon. Mannen min jobber normale tider og eldstemann er i bhg. Vi beholdt fulltidsplassen hans slik at jeg kan velge å holde ham hjemme en dag f.eks. Han storkoser seg i bhg og jeg merker at han savner andre jevnaldrende når han er hjemme med meg og jenta vår på 7 mnd.

Jeg vet ikke helt hva jeg vil prøve å si - jo, kanskje at det kan være ok for deg og den nye babyen at eldstemann er noen få timer i bhg et par dager i uka?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...