Krolla og Theodor Skrevet 18. desember 2006 #1 Del Skrevet 18. desember 2006 Hei alle dere Jeg er ny i gamet - venter mitt første barn i august (leeeenge til), er ivrig innom og ser på natten (får jo ikke sove!!!). Har lest til øyet ble stort og vått og lurer fælt på alle disse forkortelsene dere bruker. Noen har jeg skjønt av meg selv (tror jeg) - men kan dere hjelpe en stakkar med de andre (fyll gjerne på med noen nye også): * IMK = ? * PP = prøveperiode kanskje? * MA = tidlig spontanabort (i første trimester eller no)? * SA = spontanabort Vet det er noen til, men de har jeg glemt i farta. Sitter på nattevakt og forsøker få tiden til å gå. I og for seg et annet bekymringsmoment: Skal være skadelig for fosteret å jobbe nattevakt. Jeg har visst gjort mye dumt, jeg har spist fenalår, papaya, drukket masse kaffe, tatt meg to skikkelige fester (før jeg visste om lille lykke riktignok) og røyk. USJ!! Klem til dere alle sammen - så deilig å ha noen å øse kunnskap fra! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NewYorkMom_får_to_tette Skrevet 18. desember 2006 #2 Del Skrevet 18. desember 2006 Hei, Jeg syntes ogsaa forkortelsene var vanskelige i begynnelsen, og noen av dem maa jeg nesten la andre forklare fordi jeg ikke er helt sikker selv. Kan si at SA er spontanabort og MA er det man kaller "missed abortion"--det vil si at fosteret ikke lever og kroppen til moren ikke har oppfattet det. (Vil ogsaa minne paa at de ALLER fleste svangerskap gaar det helt fint med.) Tenkte ogsaa jeg ville fortelle deg noe som legen min sa til meg da jeg uffet og akket meg over aa ha tatt noen glass vin foer jeg visste at jeg var gravid. (Jeg studerer i USA og fikk derfor foerste legetime med gynekolog/obsteritsk spesialist allerede i uke 4.) Hun sa at heldigvis har kroppene vaare blitt utstyrt slik at helt i starten av et svangerskap lever embryoet selvstendig av plommesekken. Har man altsaa gjort noe dumt helt i starten av et svangerskap foer man vet om barnet gaar det altsaa mest sannsynlig bra. Hun sa ogsaa at saa tidlig i et svangerskap pleier det aa vaere en "all or nothing" situasjon--enten klarer barnet seg eller saa gjoer det ikke det. Den mest skumle perioden kommer naar barnet begynner aa faa naering av deg--og er det veldig tidlig saa har ikke det skjedd ennaa. (Husker ikke helt naar det begynner.) Man skal jo helst leve sunt helt fra starten, men har du gjort noe dumt saa ikke tenk saa mye paa det. Altsaa--ikke bekymre deg over ting du allerede har gjort tidlig i svangerskapet, men proev heller aa gjoer gode valg fra naa av. Mest sannsynlig gaar det helt fint. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solskinnsjenta Skrevet 18. desember 2006 #3 Del Skrevet 18. desember 2006 Inne på bli gravid-forumet ligger en liste over nyttig info til deg som skal bli gravid. Der er en liste over forkortelsene som brukes her inne. Av de du spurte om betyr IKM= ikke kom mens, den mens du venter på, men håper ikke skal komme fordi du er gravid. PP= prøveperiode MA= missed abortion, fosteret dør, men blir ikke støtt ut, resulterer ofte i utskrapning SA= spontanabort, fosteret dør og blir støtt ut naturlig, ingen utskrapning nødvendig vanligvis. Som hun over sa, alt du har gjort før du visste at du var gravid, er mest sannsynlig ikke farlig for babyen. Lykke til =) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå