Lille Sprell og meg Skrevet 18. desember 2006 #1 Skrevet 18. desember 2006 Her er en kopi av innlegget mitt - som jeg forøvrig fikk mange gode svar på - vet bare ikke om de er like gjeldene siden poden kun er fem uker - ikke fem måneder.. Så kan noen gi et lurt svar? "Hei, jeg har en liten nydelig gutt som er snill som dagen er lang. Det er bare det at når kvelden kommer er lille gutt lyys våken! Jeg mener at jeg kan lese et mønster for hvordan minsten opplever døgnet; han sover sånn ca til kl 11 på formiddagen, så er han våken i et par timer. Så sovner han igjen, og sover godt til klokken er mellom syv og ni på kvelden.. da våkner han, og sovner ikke igjen før mellom ett og tre..Den siste økten er litt slitsom; da er han ofte litt grinete (noe jeg tror skyldes at han er trett - men det er jo i grunn litt rart, for han sovner jo fint av seg selv på dagtid..så hvorfor gjør han ikke det når kvelden nærmer seg?).. også sovner han som sagt mellom ett og tre, og sover gjennom hele natten. Alt er selvsagt avbrutt av ammepauser, ca annenhver, tredjehver time på dagtid, og tredje/fjerde/femte hvertime på natterstid.. så jeg vet at jeg er heldig mtp på at han sover lenge om natten - når han først sovner vel og merke.. Men skulle så gjerne ønske at døgnrytmen var tre timer tidligere..! Så kunne han sovnet på natten kl tolv.. Har jeg noen som helst mulighet til å påvirke dette? Eller skal jeg inntil videre bare la han styre døgnet på sin måte? Klarer jo ikke holde han våken på dagtid heller.. Tips, noen?? Lille Sprell og meg"
adelia*termin 18/10* Skrevet 18. desember 2006 #2 Skrevet 18. desember 2006 Jeg hae en gutt på 1 mnd, i dag faktisk!!! Jeg tok opp dette md hs,hun sa jeg skulle vekke han hver 3 time om dagen, skulle ikke gjøre noe annet enn det. han er fremdeles urolig om kvelden, tror dessverre han har litt kolikk stakkar:( prøv å ikke la han få de lange soveperiodene om dagen allefall
Mamman til Eline & Fredrik Skrevet 18. desember 2006 #3 Skrevet 18. desember 2006 Det gjorde vi og! Og i tillegg satt vi på støvsugeren om natten, når hun skulle sove lenge:) (Det er tips på libero.no) Vi hadde det problemet rundt 4 uker. Etter bare to netter med støvsuger sov hun om natten! Med en mating og da sovnet hun av seg selv igjen uten støvsugeren! (så filmet vi støvsugeren og laget mp3 av det, så slapp lyden å være så høy) Rett før hun var to mnd sove hun hele natten! Nå har vi akkurat avvent med støvsugeren (3 mnd og 8 dager) Men kan nok hende at det viktigste er å ikke la de sove lange perioder om dagen! Lykke til!!!
Gjest Skrevet 18. desember 2006 #4 Skrevet 18. desember 2006 vår jente blir og lys våken og grinete om kvelden rundt leggetid, uansett om hun har sovet mye eller lite om dagen. hun er 7 uker snart. vi fant ut at hun er overtrøtt, og viktigere - overstimulert om kvelden. hvis vi ikke får lagt henne tidlig nok - 7-8 tiden, så kaver hun seg mer og mer opp, og det blir veldig vanskelig å få henne til å sove. det ender som regel opp i masse gulp, ny mating osv osv. vi har funnet ut at dette hjelper: i 7-8 tiden tar vi på henne pysj og steller henne for natten, mater henne og vugger henne i søvn. alt i mørket uten lyd, og må vi snakke så hvisker vi. hvis hun er kjempe oppkavet så setter vi på en sang som roer henne ned (en jeg hørte mye på når hun lå i magen) på repeat og holder henne inntill kroppen og vugger til hun sover dypt. hvis hun våkner igjen da, er det lettere å få henne til å sove. sangen aslår vi av når vi er sikre på at hun sover,
Gjest Skrevet 18. desember 2006 #5 Skrevet 18. desember 2006 ellers har vi alltid lyd i huset på dagtid, radio og tv. kanskje det hjelper å bade han hver kveld rett før leggetid? mange babyer blir trøtte av det... Uansett - lykke til!!!!!!!!!!!! Det er ikke lett dette med legging og soving om natten. Har selv sovet noen usle timer i natt. legging gikk greit da, det er liksom det med å fortsette å sove!!
Lille Sprell og meg Skrevet 18. desember 2006 Forfatter #6 Skrevet 18. desember 2006 Takk igjen for gode svar.. Jeg har vært veldig bevisst på hele tiden å ikke la han sove lange økter på dagtid, så har vekket han opp hver tredje time dersom han sover. Det har medført at ammepausene på nattene er hver fjerde/femte time (tror jeg i alle fall;)). I natt sovnet han halv to, men stakkaren våknet ikke opp før i ti-tiden på kvelden heller.. Men han har da i løpet av det døgnet hatt maks 4 våkentimer! Synes det er lite, jeg.. Men han har det jo godt;) Ellers er vi litt uenige her i huset om leggerutiner.. Sambo mener at han fint kan få skrike litt innimellom, men det skjærer i mors hjerte.. Men vi er begge enige om at det er viktig at han sovner i sin egen seng, og blir trygg på den uten alt for mye stimuli utover vuggesang evt. litt musikk... Ja ja, så av en annen tråd her at det virker som at det går seg til når de blir noen måneder, og at babyen selv ønsker å legge seg tidligere Det forutsetter vel bare at Simen våkner litt opp i løpet av dagen også ha en fin dag, alle!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå