Gå til innhold

Flere sykepleiere her med bekkenløsning??

Anbefalte innlegg

Jeg jobber som sykepleier på ei travel og ganske tung avdeling. Har 50% stilling natt, men er nå halvt sykemeldt pga bekkenløsning. Merker at jeg er værre i bekkenet etter å ha vært på jobb, men har blitt bedre etter at jeg ble sm. Lurer nå på om det er flere her i samme situasjon og om dere er helt sykemeldt eller jobber litt eller hvordan dere har det... Synes det er vanskelig i forhold til de andre på jobben å være halvt sykemeldt pga travel avdeling med dårlig bemanning, men føler egentlig at det hadde vært godt å være helt sykemeldt. Har noen av dere fått noen tilrettelegging på arbeidsplassen?

Fortsetter under...

Jeg er sykepleier med bekkenløsning ! Jobber på en ganske tung avdelig. Ble først sykmeldt 50% men det gikk ikke lang tid før jeg ble 100% sykmeldt. Mye verre for meg å være på jobb. Er nå hjemme for tiden. Legger opp 1-2 "pauser" hver dag, og tar ting med ro. Mannen må hjelpe til med rengjøring osv, da det er smertefullt for meg å bøye meg. .

• 2 uker senere...

ja, jeg er også spl med bekkenløsning! ikke særlig kombiner bar jobben vår med sånne smerter(ja egentlig svangerskap generelt).jeg er nå 60% sykemeldt og går bare noen timer på jobb hver vakt..sjefen er grei, og jeg forholder meg mest til kontor og administrasjons delen av jobben vår. lykke til

jeg er 3.års student i praksis nå, uke 25 og kjempevond bekkenløsning. det er en veldig hyggelig avdeling, men det er slagavdeling så det er steintungt... kan ikke sykemelde meg en dag og har bare 3 dager mulighet for fravær. Har det skikkelig vondt på jobb hver dag, men er skikkelig redd for å klage/syte i tilfelle det slår negativt ut på halvtids/heltidsvurdering :(

syte til dere nå istedet da, syte-syte-syteeee

Hei!

Jeg er i uke 33 +3 og plaget med bekkenløsning. Er spl på tung avd, og er nå 100% sykemld. Prøvde å tilrettelegge arb. med å kun sitte på AMK, men all sittingen gjorde vondt verre. Det er mye sykemld osv på jobb og jeg har dårlig samvittighet for å være borte, men både jordmor og lege sa at jeg måtte tenke på meg selv og barnet. Vi skal fungere fram til fødselen og tiden etter barnet er kommet ut..

Lykke til videre, klem

Fatter ikke hva legene tenker på når de sykemelder sykepleiere og hjelpepleiere 50% ved bekkenløsning jeg! -Tenk på dere selv og få en full sykemelding, ellers ender dere opp med å gå med vondt bekken leeenge etter fødselen. Permisjonstiden skal nytes med barnet, og det er ingen som takker dere for den jobben dere gjør nå på bekostning av dere selv!

Lykke til videre i svangerskapet!!

• 5 uker senere...

Annonse

Også spl. med bekkenløsning.

Jobber i hj.tjenesten, og der er jeg stort sett alene hos den enkelte bruker.

Fikk sykemelding for 14 dager i første omgang. Har snakket med min overordnede og blitt enig om at jeg skal få tilrettelegging framover. Allikevel vil jeg ikke kunne få nok tilrettelagt arbeid til å dekke opp prosentandelen min på 85%. Jeg kommer til å snakke med legen min om å få aktiv sykemelding, slik at jeg mer eller mindre kan komme og gå som det passer. (Altså om jeg er i form eller ikke). Jeg vil faktisk jobbe, jeg. Syns ikke det er noe trivelig å gå hjemme dag ut og dag inn....

Bare går og venter på at ungene skal komme hjem fra skole og barnehage og at mannen skal komme hjem fra jobb.....

Eva.

Du har lov å sykmelde deg når det er svangerskapsrelatert uten at det har betydning for praksios og evaluering.

Bekkenløsning er også anerkjent FUNKSJONSHEMMING , altså en sygdomstilstand som skal være untatt vanlige regler. Om du må sykmeldes fra tunge løft og annet så teller det som tilrettelegging for handikap, i svngerskapet.

om du fortsetter kan dy godt ende opp med varige smerter og problemer lik du har nå, da vil du bli permanent handikappet, vil du det? er det det beste for deg og barnet ditt?

Bekkenløsning er ikke noe som går over av seg selv som en forkjølelse, mange som gjorde som deg og fikk beskjed bare å fortsette for 10-15 år siden sitter nå i rullestol eller er sengeliggende med permanente smerter.

Det bør absloutt taes alvorlig.

har selv slitt med det i 11 år.

Så ta kroppen din på alvor ofg ditt ansvr for deg selv og familien din. og du har KRAV på fritak for dette ved å få sykemelding. Graviditetsrelatert sykdom er fritaksgrunn uten negativ tilbakemeldingsgrunn.

lykke til.

Jepp! Her er nok en sykepleier med bekkenløsning. Og det gikk bare ikke å kombinere med noe som helst på noen avdelinger! Slå den! Kan ikke si at jeg ikke har prøvd :-)... Så nu ser jeg hybelkaninene vokse i takt med magen og gleder meg over at jeg fikk lov å jobbe til sv.uke 34 med forrigemann! Og da gråt jeg og følte meg totalt ubrukelig ettersom ferdighetene og mestringsnivået sank (he he he) - og siden det er prøvd, treng jeg ikke gjøre det nå. Koser meg til tross for smertene og gleder meg til babyen kommer om 4 mnd. Det er en tid for alt - også å gjøre ikkeno! Lykke til alle gravide sykepleiere; med eller uten bekkenløsning!

• 3 uker senere...

Jeg jobber 100% i hjemmesykepleien. Legen min har søkt om tilrettelegging for meg fordi jeg har bekkenløsning, men PLO sjefen sier at vi ikke har penger til å tilrettelegge for meg, selv om det er nok av oppgaver som jeg kan gjøre uten at det gjør altfor vondt. Så nå skal jeg vist over på svangerskapspenger og må gå hjemme i 15 uker til. Vet ikke hvordan jeg skal klare det, har lyst til å være litt på jobb og føle at jeg kan gjøre litt nytte for meg.

Noen som vet hvor det står at man som sykepleierstudent i praksis har krav på fritak eller flere enn 3 fraværsdager pga svangerskapsrelatert sykdom?

Slik Ma-i beskriver i innlegget sitt.

Dette har jeg aldri hørt om, men du verden hvor deilig det hadde vært om det stemte. Jeg skal i psykiatripraksis på en akuttpost i min 4. og 5. mnd. Litt bekymret mht voldelige/urolige pasienter.........

hei,

jeg er sykepleier i hj.tjenesten og har 100% stilling. jeg får full tilrettelegging. på dagtid sitter jeg på kontor, kvelder og helger har jeg en toppvaktsfunksjon som gjør at jeg ikke går i egen rute. til dere som jobber i kommunen, så må skal dere vite at det er kommunen du er ansatt i, og tilrettelegging kan skje ihele kommunen. dvs at hvis ikke arb. stedet ditt har råd eller arbeid nok til deg, så har du krav på å bli flyttet til et anent sted i kommunen du kan gjøre deg nyttiggjort ;-) i sykemeldt tilstand taper du jo feriepenger etterhvert som tiden som sykemeldt går.

når det gjelder å være student, så har man faktisk ikke noe lovverk som tilsier at man kan få sykemelding uten at det går utover praksisperioden. i såfall må det være en gode fra skolen sin side. jeg var student med min første og jeg fikk sykemelding fra jobb, men ikke praksis. jeg fikk derimot forståelse fra praksisstedet og slapp løft, og tunge stell, men det var nok med å gå rundt. dessverre for oss som gravid, men jeg forstår jo argumentasjonen bak. hvis man f.eks blir sykemeldt over en eller flere lengre praksisperider, mister man jo et meget viktig læringsgrunnlag som ikke kan dekkes av teori.

• 2 uker senere...

Jobber som spl på medisinsk avd og det er jo ikke alltid like lett. Ble delvis (20%) sm før jul i uke 15, økte til 40% utpå nyåret og ble i går sm 100%. Følte det som nederlag, men innså at det er nødv. ingen grunn til å jobbe på seg verre smerter når jobben kun kan tilrettelegge minimalt (noe mer visittgåing, og tilbud om en dag i uken med forefallende arbeid - som aldri kom i gang)- med økt fare for langvarige plager etter fødselen. Fikk mer dårlig samvittighet av å være på jobb og ikke kunne yte 100% enn nå av å være hjemme. Det er OK å bli sm når man tenker på belastningen yrket vårt medfører!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...