Anonym bruker Skrevet 17. desember 2006 #1 Skrevet 17. desember 2006 Jenta mi fikk maisgrøt i ca tre uker. hun er ikke spes. glad i det og måtte lure det i henne. etter tre uker med det prøvde jeg ris og hvete grøten og den natten så var un så urolig. Gråt og våknet hver halv time. Vi kuttet ut etter det og nå får hun bare mme. Noen andre som har opplevd at barna ikke tåler grøten...eller er hun bar elitt umoden. Født en mnd før tiden og var kun 2 kg. Veier nå 7 kg og er syv mnd.
Gjest Skrevet 17. desember 2006 #2 Skrevet 17. desember 2006 Gutten min hadde liknende reaksjon på grøt, han har reflux- magesyre som strømmer opp i spiserøret. Jeg kuttet ut grøten og prøvde med litt middag på dagtid heller. Kan være ren tilfeldighet, kanskje du skal prøve igjen, eller kontakte helsestasjonen å høre hva de har å si. Lykke til:)
Smellkyss Skrevet 18. desember 2006 #3 Skrevet 18. desember 2006 Man må jo ikke begynne med grøt, du kan f.eks. begynne med grønnsaker, litt potet og gulrot moset sammen med vann eller mme. Gutten vår har aldri reagert på noen som helst matsorter og er en matmoms, men jeg husker disse Nestle glassene med bare grønnsaker fra 4 måneder digget han. Han synes ikke det var noe stas når jeg lagde bare potet og gulrot selv. Nå er jo jenta di så stor at hun sikkert er klar for å prøve ut nye ting. Det sies jo at man skal introdusere en og en ting for å se om barnet reagerer på de forskjellige tingene. Det har vi aldri gjort. Fyrte løs på disse grønnsaksglassene, kjempesuksess! Så lagde jeg middag selv til han når han ble større og skulle "avanseres" i matveien. Vet ikke om dette var til noe hjelp, uansett: Lykke til!!
Gjest mphs Skrevet 18. desember 2006 #4 Skrevet 18. desember 2006 Hvis det er nestlegrøtene du har prøvd hadde vi samme erfaring, men jeg forstår henne godt for de smaker jo lim. Vi prøvde med Hipp sin grøt i stede og det gikk bedre. Hun likte også den svenske grøten Semper og Holle sin grøt uten sukker fra helsekosten, men med litt fruktpurre oppå. Uansett i begynelsen tar det tid. De skal lære noe helt nytt. Maven deres skal venne seg til fast føde og tungen skal lære å føre maten bak i halsen for så å svelge den, man må bare være tålmodig og ikke tro at alle skal spise en hel porsjom etter en uke. Det tok ca. 6- 8 uker før jenta vår spiste en porsjon. Da vi introduserte gluten hadde hun diare i 2 uker og det er ganske vanlig. Kanskje dere skulle prøve med velling på flaske først slik at overgangen til fast føde ikke blir så brå. Utenom tema men: Jeg vil også få med at det kan også ta veldig lang tid å fa de til å like vann. Vi brukte 4 mnd på å få vår jente til å like det men vi ga henne ikke saft eller annet bare fordi det tok tid. Etter dette elsker hun vann og har enda ikke fått saft eller lignende.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå