Aubergine Skrevet 17. desember 2006 #1 Skrevet 17. desember 2006 Jeg vet at jeg har spurt om dette et par ganger før, men jeg lurer fortsatt...... Hvor lenge er det vanlig å sove middagslur? Gutten min har fått bhg.plass fra 3. januar, så det er kanskje lurt at jeg har en slags rutine på dette her... Han sover for det meste 3/4-1 t. om dagen, men noen ganger sover han ikke på dagen i det hele tatt. Da er han selvfølgelig stuptrøtt på kvelden, men han ser ut til å fikse dette helt fint likevel. Han legger seg for kvelden rundt 19.30-tiden, våkner rundt 7 på morgenen. Han er 18.5 mnd. Er det vanlig å for det meste sove middagslur, men ikke hver dag, i en slags overgangsfase? Han er liksom ikke noe "sovebarn", det har han aldri vært, men det er sikkert sunt med søvn? Han er tydelig sigen på kvelden, men hvis han blir lagt for tidlig, blir det bare masse tull på natta. Er det noen med litt eldre barn med et ikke alt for stort søvnbehov, som har noen erfaringer?
Gjest Skrevet 18. desember 2006 #2 Skrevet 18. desember 2006 Det er du som bestemmer hvordan og hvor lenge ditt barn skal sove i barnehagen. Min gutt sover godt i barnehagen for man blir gjerne stuptrøtt når man leker så mye. Men vi foreldre har sagt ifra til personalet om å ikke la han sove for lenge pga. det går utover nattesøvnen. Etter jul skal vi begynne å kutte dagsøvnen noen dager. I vår barnehage skriver de opp på en stor tavle hvor lenge barnet sover på dagtid - slik vet vi når vi skal legge han for kvelden. Det er vanlig å fylle ut papirer på alt av rutiner barnet har - og det er jo bare å si at noen ganger sover han, mens andre ganger er det ikke nødvendig. I vår barnehage legges alle barna seg samtidlig (kl.11.30-12.00), men de våkner forskjellig.
Gjest mphs Skrevet 18. desember 2006 #3 Skrevet 18. desember 2006 Før hun begynte i barnehagen sov hun 30 min til 1 time om dagen. Men nå som hun har begynt i barnehagen(1,5 mnd siden) kan hun sove opp til 2,5 til 3,5 timer. Hun blir så sliten av all lekingen. Men det er ikke noe problem å få henne til å sove om kvelden. Hun legger seg kl.20.00 Hun er 15 mnd.
Aubergine Skrevet 18. desember 2006 Forfatter #4 Skrevet 18. desember 2006 Takk for svar! Hvor gammel er din gutt? Jeg lurer på om det er den samlede tiden med søvn i løpet av et døgn, som "teller", eller om det er veldig viktig at noe av denne søvnen kommer i løpet av dagen? Men mye har jo sikkert med hvor slitne de blir av å være i bhg., så kanskje jeg skal se an ting og tang når han har begynt der og har kommet litt inn i bhg.rytmen....
Gjest mphs Skrevet 18. desember 2006 #5 Skrevet 18. desember 2006 Og noen ganger sov hun ikke på dagen i det hele tatt før hun begynte i barnehagen. Etter hun ble 3-4 mnd har hun sovet veldig lite på dagen.
Guttemamma x 3 Skrevet 18. desember 2006 #6 Skrevet 18. desember 2006 Vår Lillemann (nå 21 mnd) startet i barnehagen da han var 17 mnd. Hjemme sov han 1-1,5 timer på dagen og 10 timer om natta. Tilsammen 11-12 timer. Etter at han begynte i barnehagen sover han 12, av og til 13 timer i døgnet. I vår barnehage er de veldig fleksible. De gjør som vi sier. Lillemann blir derfor lagt i vogna når han er trøtt en eller annen gang imellom 11 og 13 og vi har sagt at han kan få sove inntil 2 timer. Vi har det også sånn at hvis vi legger ham for tidlig blir det mye styr på natta. P.s. Fordelen med å ikke ha "sovebarn" er at du får god tid både før og etter barnehagen....
Aubergine Skrevet 19. desember 2006 Forfatter #7 Skrevet 19. desember 2006 Takk for svar allesammen! Idag er en typisk "ikke-sove-middagslur-dag", så nå sitter han i ergobæreselen på ryggen min og slapper av litt, (under tvang, he, he...). Jeg får se an alt sammen når han har kommet inn i bhg.rutinene. Og,ja,det er også fordeler med å ikke ha et "sovebarn". Hvem skulle trodd det for et års tid siden, men nå blir jeg helt utålmodig hvis han sover for lenge, han er jo så søøøt og morsom når han er våken! (Selvom jeg er helt skutt når kvelden kommer....). HI.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå