Anonym bruker Skrevet 17. desember 2006 #1 Skrevet 17. desember 2006 noen som har det her? er så redd jeg ikke skal få til ammingen på grunn av dette.. leser på www.ammehjelpen.no at det finnes noe som heter "niplette", som fås kjøpt på apotek. Skal visst brukes mens man går gravid for å "dra" ut brystvorten, noen med erfaringer???
Gjest Skrevet 17. desember 2006 #2 Skrevet 17. desember 2006 Hei du mine er noen ganger ute andre ganger helt flate,fikk til å amme sist også....går nok bra skal du se...
Ella og tre små blå <3 Skrevet 18. desember 2006 #3 Skrevet 18. desember 2006 Hei! Jeg har dette - såkalte "ekte innadvendte brystknopper", som det visstnok heter på fagspråket, dvs. at de kommer ikke ut uansett om jeg prøver å klemme på dem. Har vært i kontakt med ammehjelpen og hun som er ansvarlig jordmor for amming ved sykehuset jeg hører til (fordi jeg som deg var usikker på om dette ville forhindre meg fra å amme og om jeg evt. kunne få hjelp av Niplette). Dette er beskjeden jeg fikk: Niplette skal aldri brukes uten tett oppføling av lege/jordmor med spesialkunnskap om evnet fordi så hard stimuli av brystknoppene som må til med Niplette kan sette igang fødselen (sette igang produksjonen av et hormon som gjør dette). Slik kompetanse er det få som har i Norge, var beksjeden, og dessuten viste forskning at Niplette hadde for dårlig effekt i forhold til den risiko man utsatte seg for med tanke på for tidlig fødsel. Mange hadde ingen effekt av Niplette i det hele tatt, fikk jeg høre. Det viktige var derfor at jeg ga beskjed om "problemet" mitt med én gang jeg kom på føden, slik at jeg fikk ekstra oppfølging i forhold til amming - særlig med én gang barnet var født. Og så måtte jeg regne med at ammingen ville bli vanskelig de første ukene, kanskje månedene; at jeg ville bli ekstra sår, måtte pumpe mye osv. Men, erfaringen var visstnok at mange da fikk det til, med god veiledning og tolmodighet. Skulle det ikke gå, var det heller ikke noe nederlag med flaskebarn - måtte huske det. Snille jordmødre:o) NB! Problemene over gjaldt først og fremst de som hadde ekte innadvendte brystknopper, og ikke de som har såkalte falske - dvs. at du ved å klemme litt på brystene (det brune) vil klare å manipulere ut brystknoppen. Dette er tilfelle med de fleste visstnok, og ofte hos dem som har flate eller litt innadvendte. Her er det visstnok sjelden et problem med amming, så du er kanskje en av dem? ) Lykke til i alle fall!
Gjest Skrevet 18. desember 2006 #4 Skrevet 18. desember 2006 Da er jeg nok en av dem ja,har aldrig hørt om at du ikke kan få de ut. Så det kan ikke være helt enkelt med amminga da nei,så du får ha lykke til...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå