Gå til innhold

Fenalår!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Husker sånn smått fra forrige svangerskap at man ikke kunne spise fenalår fordi det er rått kjøtt. Men det fantes også et tips for hvordan man kunne behandle det slik at det var trygt å spise det likevel! Husker bare ikke helt hvordan det var, tror det var noe om å fryse det ned en stund... Noen som vet? Har så lyst på fenalår når vi skal kose oss på kveldene:) Han med juleøl og jeg med freeze alkoholfri øl;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan jo fryde det i noen dager først da.. men ærlig talt, fenalår er ikke rødt kjøtt. Det er såpas behandlet att jeg spiserdet uten bekymringer.

Skrevet

Hei! det sies at hvis du fryser spekemat i minst to døgn i dypfryser (helst 18-20 minus) skal det være trygt å spise det.

Skrevet

Sorry, les på Matportalen, hvis man vil være på den sikre siden skal man ikke spise fenalår.

Listeriabakteriene dør ved frysing, men det er ikke de som er faren i spekemat. Det er toksoplasmosebakteriene, og de tåler frysing.

Så må jo hver og en gjøre som de vil, men spekemat er en av de tingene man ulykkeligvis skal holde seg unna om man vil være helgardert. Sånn er det:(

Skrevet

nam nam fenalår....

Jeg frøs ned våres fenalår i 2-3døgn og nå spiser jeg det med god samvittighet.

Jeg har lest mye og er utdannet sykepleier og jeg må ærlig innrømme at jeg syns at det er mye hysteri ute og går med tanke på hva man skal spise og ikke spise. Er man flink og behandler maten før man spiser den og er obs på hygienen så er det ikke noen fare mener jeg. De overlevde jo før uten all den kunnskapen som er idag. Fikk jo friske barn??

Som de fleste i min krets sier som har fått barn(arbeidskolleger,familie,venner) er at man skal ta noen forhåndsregler, men spis det man har lyst på med god samvittighet.

Skrevet

Jeg er positiv på toxoplasmose, om man er det er alt så mye enklere... Har kjempelyst på fenalår, men har enda ikke spist det... Hadde nok spist litt om jeg hadde veldig lyst på og om vi hadde det i hus, men hadde fryst det først pga listeria.

Førstegang jeg var gravid var jeg supernøye og spiste ikke noe sånt, enda jeg var positiv på toxoplasmose... Andre graviditet er nok litt mer avslappet for min del.

En ting man skal huske på når det gjelder toxoplasmose... Om du har gått gjennom hele livet ditt og ikke blitt smittet er jo sjansen for å bli smittet akkurat nå uhyre liten om du utsetter deg for det samme smittepresset som du alltid har gjort... Så synes ikke man skal dømme de som "tar noen sjanser" nord og ned, det er jo ens eget valg.

Skrevet

Mitt fenalår går i fryseren og skal ligge der til rundt påske! =)

Så jeg skal ikke spise det mens jeg går gravid, men kun fordi legen min sa at det skulle jeg ikke spise.

Men dette er jo et valg hver enkelt person må få ta, og som det blir sagt over her, man skal ikke dømme de som velger å spise det, og heller ikke de som ikke gjør det.

Tror jula blir god selv om jeg ikke spise fenalår, selv om jeg har sååååå lyst på.... *sikkle*

Skrevet

Selvfølgelig er det viktig å ikke dømme folk for hva de spiser/ikke spiser under svangerskapet. Opp til hver enkelt :)

Skrevet

Mamma jobber som kvalitetsleder i en bedrift som driver med kjøtt (får det fra slakteriet, kjærer det til og lager pølser, pålegg ol).

Spurte henne om bakterier i forhold til spekemat, å da sa hun at det var best å holde seg unna, for det er ikke sant at alle bakteriene dør selvom kjøttet blir fryst.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...