Gå til innhold

Gravid for 4 gang

spurvemamma

Anbefalte innlegg

Er i uke 6 nå og dette er min 4 graviditet. Har ei jente som vart født i uke 27 pga langvarig vannavgang. Har en SA og Ma henoldsvis uke 9 og 13. Hvordan skal dette gå nå? Er så spent og uroleg. Hva bør jeg gjøre iforhold til arbeid osv. Erfaringer. Regner med å få oppfølging men ønsker å høre andres erfaringer. Hva med risiko for tidlig vannavgang igjen. Vet ikke hva som utløste det sist i uke 20 men selv tror jeg det var stress. Har vondt i ledd, er trett og sliten og en unormal appetitt nå. Noen i lignende situasjon? Er så lei av alt med normale svangerskap. Hva med dei som ikke har det. Hvor finner man bla retningslinjer for oppfølging av kompliserte svangerskap og hva blir jeg evt vurdert å ha et risikosvangerskap?

Fortsetter under...

Heisann!

Er som deg i uke 6 og dette er min fjerde graviditet også. Har hatt 2 MA i uke 9 og 16, og fikk tilslutt en nydelig gutt i uke 28 (hadde kraftig svangerskapsforgiftning). Er som deg både spent og urolig. Jeg får tilbud om ekstra oppfølging både hos gynekolog og hos kvinneklinikken på sykehuset. De sier at om en har fått premature barn før er sjangsen større for å få det igjen enn at man ikke får det og at det er viktig å slappe av og spise riktig. Lett å si om man ikke har vært gjennom mye skrekk og gru og om man ikke er sulten absolutt hele tiden, sånn som meg:-)

De har få eller ingen retningslinjer for oppfølging. Dette foregår visst etter legenes skjønn. Jeg har krevd nøye vokting denne gangen, og håper jeg får det (skal til legen igjen i morgen). Masse, masse -Lykke til!

Klem fra

Heisann

Så artig men noen i lignende sitasjon. Jeg har ikke fått legetime før i begynnelsen av januar. Regner med å bli henvist videre. Det kan jo hende vi hører fra hverandre på desse sidene hvordan det går. Ønsker iallefall deg og alle andre lykke til og nå først: God Jul og Godt Nytt År!

hej jeg er gravid for 5 gang har en søn fra første svangerskab og jeg har fået sykemelding fra dag 1 crinone til 12 uke og 4 dobbelt folatkur jeg ved ikke om dette hjelper men jeg er nå 10 uker på vei og har håp fordi jeg ved at denne gang blir der gjort noe for at jeg skal lykkedes så ikke vær redd for at si til legen hvad du ønsker, når man har mistet 3 på rad har man rett til lidt ekstra oppfølging så få en legetime tidligerer og ta en lang snak om hvad der er best for deg.

• 4 uker senere...

halloen

Utrolig nok går det bra. Ha hatt småblødninger i to uker nå og idag var det som kom helt svart. Hadde og feber og følte meg spent i magen. Kom på Ul og alt var bra hevdet de. Feber og vondt i kroppen kommer nok fra influensa. Har vært sykemlt to uke nå når diagnosen har vært truende abort. Skal begynne igjen no men er litt skeptisk. Er 10-11 uker nå. Dere da?

Annonse

Er også 10-11 uker og det går bra. Er veeeldig trøtt....sover mye. Har vært på 2 UL og det er ganske beroligende. Skal til UL igjen på mandag. Synes jeg er mye hos legen. De sier at jeg har tegn til begynnende svangerskapsforgiftning og må forberede meg på nok en prematur baby om alt går bra. Sykemeldt. Det håper jeg du også får fortsette med for det hjelper litt mentalt å føle at man får slappet litt av og ta litt vare på seg selv synes jeg. Får du oppfølging på sykehuset?

Kjekt å høre fra deg. Vel jeg er henvist til sykehuset og legen sier jeg skal få første rutine time der ca uke 12 +UL. Men har jo allerede vært der 2 g på UL pga blødninger. Men dette har vært haste timer uten oppfølging av jm osv i den forbindelse. Skal og til ordinær jm i uke 13. Syns egentlig jeg hadde hatt behov for mer oppfølging som var planlagt der det er tid til å spør/snakke. Vel det kommer seg nok.

Det var nå ikke så kjekt at det allerede er tegn på sv forgiftning hos deg. Vet ikke helt hva det vil si så tidlig? Hva kan du gjør? Er det stor risiko for prematur osv.

Jeg føler meg ganske sikker på at det blir komplikasjoner og prematur fødsel på meg. Håper bare d går bra til etter uke 28, da er jeg fornøyd.

Skal på jobb mandag. Gleder meg litt da det kan bli lange dager heime og selv om det er godt. Arbeidsgiver sier de skal gjør hva de kan for å tilrettelegge. Jeg har utrolig kjekke sjefer og kollegaer så vi får se hvordan det går.

Gikk det bra med deg på UL? Det må være skummelt å få blødninger etter alt du har vært gjennom. Jeg skvetter bare jeg kjenner at livmoren strekker seg:-) Er ganske nervøs av med. Det hjelper for meg å se babyen vokse og hjertet slå på UL. De sier babyen er litt liten, men alt virker fint.

Jeg har fått beskjed om at jeg er heldig om jeg er gravid fram til 17.mai, og jeg har termin 16.august! Så jeg forbereder meg mentalt på tidlig fødsel, helst i juni/juli, man kan jo håpe. Har fått beskjed om å ta det veldig med ro, ikke arbeide eller studere, og få avlastning og barnevakt til 2åringen så ofte jeg kan. Er hos fastlege hver uke og på Kvinneklinikken annenhver for UL og blodprøver.

Håper alt går bra med deg og at vi begge holder ut til uke 28! Minst!

Hva arbeider du med?

Heisann, enig med deg det må gå over 28 uker!!! Vel ikke noe kjekt med blødninger og føler jeg får litt tåkete svar. De kan ikke si hva det er men tror det er fra morkaken. Men alikavell kan de si at det ikke er noe unormalt. Det er heller ikke noe fare med å jobbe normalt. Vel jeg vurderer å be de skrive dette i journal og deretter at jeg er kritisk til det. Når jeg har vært på akutt UL har de kun tatt det og ikke spurt/samtalt noe særlig (danske vikarleger) Fastlegen er ok men usikker på hvor mye kunnsakap hun har om dette. Så ja jeg er litt nervøs og føler meg ikke helt godt nok ivaretatt. Men om ikke før så skal jeg ta det opp med jm i februar. Da jeg fikk i uke 28 var jeg innlagt ved ett av de store kk avd i landet. Følte at kunnskapsnivået var høgt og at jeg ble godt ivaretatt. Jeg arbeider som sykepleier i psykiatrien i turnus.

Bor du langt fra en stor kk? Jeg bor 40 minutter innen kk i Bergen og det gjør at jeg slapper litt mer av at jeg får gå til kontroll der. Er temmelig skvetten av meg...Måtte be fastlegen henvise meg dit og til gynekolog slik at jeg fikk gå til spesialister. Fastlegen min skjønte ikke at jeg hadde tidlig svangerskapsforgiftning sist, men kalte det stress...Fant det heldigvis ut før det var for sent, men endte i ambulanse til sykehuset i uke 26. Stoler ikke helt på fastlegen min enda han er en snill og grei og ellers flink kar, kompliserte svangerskap tror jeg ikke han har peiling på:-) Kommer drassende med statistikker hele tiden; etter første MA skulle det ikke være noen grunn til at det skjedde igjen, etter andre ville nok det tredje svangerskapert bli helt normalt osv.

høres ut som du har en spennende jobb:-) Jeg er musikk og pianolærer. I år tar jeg friår for å ta hovedfag, men det går litt trått. Er så skremmende trøtt og sliten. Fikk heldigvis sykemelding. Blir du ikke sliten av turnus?

Hei..

Jeg er også gravid for 4 gang etter 3sa..

Jeg er ikke mer enn 4+5..

Men har alltid mistet før uke 6..

Jeg merker at jeg går å venter på at det skal gå galt..

Skal på sykehuset på onsdag, og gynekologen min har fri denne uken så jeg må til en annen en..

Det liker jeg dårlig..

Vil haen fast å forholde meg til...

Lykke til forresten

Annonse

Heisann!

Vi bor ca 5 timer fra stor kk og får derfor oppfølging ved et lokal sykehus. Dersom det er stor fare for prematur fødsel blir ein lagt inn ved kk.

Jeg venter fortsatt på innkalling til rutine UL i uke 12?? De har nok rotet det til og får ringe og etterlyse imorgen(grrr).

Jeg forstår godt at det er en utfordring å følge hovedfag nå Villeville, jeg tok videreutd i psykisk helsearbeid ifjor og er glad for å være ferdig. En får ofte kronisk dårlig samvittighet for alt en burde ha gjort mn som en ikke orker.

Vel ønsker deg miss-data lykke til også og håpe du kjem trykt over 6 veke.

Jeg var på UL i går!!

Babyen er stor og fin og hoppet opp og ned:-) Hurra-hurra-hurra! Håper du får en fin UL snart du også.Det gjorde nesten ingenting at blodtrykket hadde steget enda litt mer når babyen hoppet som en kenguru i magen. Gleder med til at jeg kan kjenne den sparke...

Ja 5 timer er et stykke unna...Håper du slipper å ligge lenge på sykehus det er nok hardt å være borte fra familie, spesielt barn? Jeg har en gutt på 2 år og det er min store skrekk at jeg må 3uker på sykehus som sist og være lenge vekke fra ham. Den dårlige samnvitigheten min over studiene skal jeg dumpe litt i morgen og søke om permisjon fra studiet. Blodtrykket er så høyt og har prot og bl i urin så jeg får ikke gjøre noe mer sier legen...

miss-data: masse lykke til. Håper virkelig du klarer det denne gangen. Det er så sårt å miste. Klem

Det var kjekt å høyre at babyen var i full vigør på Ul! Håper at BT stabliserer seg.

Ukene på sykehus kan være ei mare men det er jo verdt det, men d blir enda værre nå da ein har små hjemme. Dersom jeg skulle komme dit så håper jeg å ha en bærbar pc med nettilgang så kan en jo bruke litt av tida her på BIM.

Jeg har ok dager men slit med tålmodighet og småsinne/irritasjon på folk rundt meg. Dette merker jeg også veldig godt på jobb og av og til tenker jeg at jeg har nok med egne problemer akkurat nå.

Vell nå er det langfri i helgen og jeg skal nyte det! God helg til dere også!

Heisann!

Håper du har hatt en fin helg. Jeg har sovet og sovet meg gjennom hele. Var på trening på mandag for første gang siden begynnelsen av desember. Blodtrykket hadde gått litt ned, så jeg fikk prøve å gjøre noe. Følte meg nesten litt normal igjen:-)

God ide å ha med seg en bætbar PC. Det må jeg skaffe meg. Da vil nok dagene gå litt fortere. Sist bare ventet jeg på å få besøk og på neste måltid. Var skrekkelig kjedelig. Men,men alt for at den lille skal ha det bra...

Kjenner til det der med sinne og irritasjon fra forrige svangerskap. Da arbeidet jeg som musikklærer på en ungdomsskole. Til vanlig er jeg en veldig rolig og tålmodig person, men ikke da. Tror det hang sammen med hormoner og at jeg var veldig sliten og hadde mange klasser og lite pauser. Har det bedre denne gangen. Tror det er fordi jeg er hjemme.

Skal du på UL i uke 12? Jeg skal igjen på mandag. Denne gangen gleder jeg meg faktisk. Pleier å være nervøs.

Hlloen

Det ser ikke ut til å bli UL før uke 17 på meg. Litt stresset idag, var til jm. Hun ville lytte etter fosterlyd og jeg sa at jeg ikke ville bli altfor stressa om det ikke var. Men det ble jeg. Hun klarte ikke finne noe. Er 13+2 nå. Kunne ikke inrømme min uro etterpå men hadde det vært priv UL her så hadde jeg allerede bestilt time. Vurderer fly til oslo for sjekk (hysterisk) Ellers så er jeg litt deppa og lei og sit og venta på nattevakt. Skal jobbe til 08 imorgen tidlig og kan ikke forstå hvordan jeg skal holde meg våken. Har og begynt med bekkensmerter (hadde det sist også). Vel mye klaging dette.

Har du vært på ny UL idag?

Den har det nok fint selv om du ikke hørte lyd, men huff så skrekkelig for det. Opplevde det en gang i forrige svangerskap og ble mer enn litt hysterisk, men var da i uke 16 så jeg fortet meg å spise en stor sjokolade og drikke en cola for å få den til å sprette:-) Er vel litt tidlig for det nå:-( Skjønner godt at du er nervøs og synes det er rart at vi får så ulik oppfølging siden vi begge har for tidlig fødte barn. Synes du skulle dra å få deg en ultralyd om du er nervøs. Det er så fælt å være trist og redd. Blir du ikke sykemeldt? Det må være pyton å gå skift når man er trett og har vondt i bekkenet.

UL i dag gikk fint. Babyen er en hopper. Jeg er også uke 13 og har fått termin 16 august. Jeg har fått høyere blodtrykk igjen og har begynt på medisiner i dag. Håper ting blir litt lettere for meg nå. Er redd innimellom. Skal heldigvis på ny UL neste mandag. Har begynt å få en liten kul...har du?

Heisann og god helg!

Mage ja, gitt om. Er veldig glad i mat for tida og har gått opp 5 kg. Trange bukser og har lagt vekk flere. Har kjøpt to dongri på¨hm. De er faktisk ganske ok for meg. Ellers så innbiller jeg meg å kjenne litt bevegelse i magen av og til.

Har mye bekkensmerter nå, spesielt på kveldstid. Tenker å bestille en time i ukaa for vurdering av evt sykemld. Uff gruer meg liker ikke å spørre om det. Selv om han har sagt jeg må si fra ved behov så er det ekkelt føler jeg. akkurat når jeg er hos legen føler jeg meg stort sett tipp topp og smiler og ler. Teit ja.

Er også veldig glad i mat....Har dessverre gått opp 5 kg jeg også. Spiser nesten mer enn min mann. Huff det er fælt å si det...

Har oså lagt vekk jeans og går stort sett i ting med strikk i livet. Nyter livet hjemme og har fått beskjed om å begynne å orden opp i hverdagssituasjonen min som å få full bhg plass til veslegutt o.l i tilfelle jeg får for tidlig.

Var til UL i går og nå var den blitt stor og fin. Skal ikke på ny Ul før om 4 uker. Synes det er lenge å vente...

Ikke gru deg til å få sykemelding. Du må ta vare på deg selv. Når babyen kommer er det ikke sikkert du får tid:-)

har fått beskjed om at lengden på svangerskapet mitt er i stor grad avhengig av hvor rolig jeg tar det nå.

Morsomt å kjenne liv? Jeg ble så glad da jeg oppdaget det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...