Anonym bruker Skrevet 17. desember 2006 #1 Skrevet 17. desember 2006 Hvor ofte mater dere , hvor mye og alder på barnet? Jeg er redd jenten min får for lite mat fordi jeg venter til hun våkner selv å skriker etter mat - også på dagtid. Kan gå opp til 5 timer. Da var siste måltidet gjerne 120 ml Hørte at mme virker "sløvende"... stemmer det? Skal jeg vekke henne da for å mate eller? Hun er 5 uker.
Alva 12.09.06+Tuva 10.08.07 Skrevet 17. desember 2006 #2 Skrevet 17. desember 2006 Hei, Jenta mi er 3 måneder og spiser ca 130-200 ml 5 ggr daglig. Hun spiser hver 3 time. Mme er litt tyngre å førdøye for barnet så det "sitter" litt bedre i magen. Men hs sa til meg at hun ikke bør sove mer enn 4 timer mellom måltidene, da bør hun vekkes.
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2006 #3 Skrevet 17. desember 2006 Jeg vil råde deg til å gi henne mat hver 3. time ca. Dem trenger mat oftere enn hver 5. time!!! Er jo ikke så rart at hun blir sløv om hun spiser så lite. Det bør IKKE gå mer enn 4 timer mellom måltidene på dagtid, da bør du vekke henne ja.
trine_og_mathias+knøtte Skrevet 17. desember 2006 #4 Skrevet 17. desember 2006 hei! vi har bare brukt å mata han når han har sutra å vil ha mat selvfølgeli.. alt fra 3 til 5 tima.. trur abre du må la ho styre først selv å følle me at ho går opp i vekt!! da e jo alt som det skal!!
ida_m_1987 og Thea Louise Skrevet 17. desember 2006 #5 Skrevet 17. desember 2006 jeg gir hver 3 time...da får hun 75 ml, + grøt...samme når det er lunsj 8da få hunfrukt) og samme med middagsglass...
Mamman til Eline & Fredrik Skrevet 17. desember 2006 #6 Skrevet 17. desember 2006 Hun skal spise ca 15% av kroppsvekten. Veier hun 4000 g skal hun ha ca 600ml i døgnet:) Eline får mat 4 ganger: 0730, 1130, 1530 og 1830. Sover hele natten. Hun er 3 mnd og da skal hun ha ca 10% av kroppsvekt. Spiser mellom 600 og 750 ml i døgnet. Veier litt over 6 kg nå. Jeg ville vekt for å mate og kanskje gort det hver 3. time nå for magen er ikke så stor ennå og gått over til 4 timer etterhvert. Hvis hun spiser nok om dagen trenger hun ikke mat om natten! Vi har rutine på maten, og jeg tror det hjelper til at vi ikke har nattmating!
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2006 #7 Skrevet 17. desember 2006 Mange svar her:) Jeg snakket med barnepleierene på sykehuset da dattera mi var ca 4 uker. Da hadde jeg fått beskjed av hs å vekke ho hver 2 1/2 - 3 time. Da ble de veldig forskrekket må jeg si. Det var ikke nødvendig i det hele tatt sa de. De sover jo lenge av gangen også (som regel) når de er så små. Men fem tider var vel absolutt grensa ja. Husker at snuppa her også skrek fælt da ho våkna etter lange lurer på dagen. Men jeg valgte å høre på de. Nå la jo jenta mi veldig godt på seg også da. Er en skikkelig matmons;) Men hvis jenta de ikke legger så godt på seg, burde du kanskje vekke ho etter 4 timer....? Det er jammen ikke lett bestandig. Du har vel flaska klar ganske kjapt når ho våkner....så går nok greit:)
Winterlady Skrevet 17. desember 2006 #8 Skrevet 17. desember 2006 Hvor mye hun trenger kommer litt an på hvor mye hun veier, men syns kanskje du burde vekke henne på dagen etter 4 timer og la henne spise til hun er mett- men la henne sove om natten dersom hun vil det. En jentebaby på f.eks 4,5 kilo trenger mellom 550 og 650 ml i løpet av dagen, så hun burde nok ha ca 5 matinger med 120 ml hver dag. De kan bli litt sløve om de får i seg for lite og "glemme" å si fra at de er sultne ja, men MME er jo også mektigere enn morsmelk så de kan bli litt mer søvninge av den grunn. Det er også viktig å huske på at melka er babyens eneste drikkekilde og gjør dem ikke bare mette men utørste! Hvis hun ikke bæsjer minst en gang pr dag (som MME barn bør) så kan det hende hun er forstoppet, og da vil de gjerne ikke ha mye mat. Da kan det hjelpe å ta i 10-20 ml kokt vann ekstra i flaska slik at hun får i seg mer væske totalt når hun spiser.
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2006 #9 Skrevet 17. desember 2006 120 må da være bra med melk det. Mi er 3 1/2mnd nettopp gått opp fra 150 til 200ml Det går vel ikke 5 timer hele døgnet regner jeg med? Jenta mi spiser hver 4 time, syns da det er minimum jeg. Alle er jo forskjellige, men det finner du ut. Er de sultne så skriker de.. Bare hun ikke snur litt på døgnet..
snartmammatil4 Skrevet 18. desember 2006 #10 Skrevet 18. desember 2006 min spiste også ca 120 da han var like gammel som din er nå. jg lar han spise til han er mett, nå spiser han ca 140 ml hver gang kanskje, han er 8 uker. jeg har også hele tiden latt han få sove til han våkner av seg selv, på dagen har det vært kanskje 4 timer mellom hvert måltid, og om natten går han på det lengste 7 timer uten mat.(oftest 5-6) han er alltid blid når han våkner, men er det lenge siden han har spist så lager jg m en gang og gir han. sålenge ungen går fint opp i vekt så ser jg ikke noen grunn t å vekke de for å spise egentlig:)
oslojente80 Mina f 07.09.06 Skrevet 18. desember 2006 #11 Skrevet 18. desember 2006 Mina er 3mnd. Hun spiser hver 3 time ca og da spiser hun 200ml på dagtid, men legges 20.00 for natta og sover til morgen neste dag.. Har 6 måltider i døgnet.. Mme metter mer enn bare mm. Men tror jeg ville vekket henne om det gikk så lenge siden hun bare er 5uker.. Vekk på dagtid og la henne sove om nettene..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå