Gå til innhold

når begynner man med fast leggetid for babyer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min er nå 4 uker og legger seg samtidig med oss. Kjenner babyer på 3 og 5 mnd og de legger seg hver kveld kl 20. Når er det vanlig å begynne med dette og når er det vanlig å begynne å kutte ut nattmåltidet? Jeg gir mat 1 gang om natten, hun får altså pupp 6 ganger i døgnet.

Takk for alle svar

Skrevet

Vi begynte med fast leggetid da Lukas var ca 1 mnd. Da la han seg i 20 tida. Etter noen uker ville han legge seg før, da la han seg 18.30, som han gjør den dag i dag (5 mnd).

Skrevet

Vi begynte med fast leggerutiner da han var 6 uker. Begynte kl 19.00 med bad, pysj, pupp og sove. Han sov da som regel i 20.00 tiden.

Skrevet

Må legge til at det er veldig forskjellig når barna er klare for rutiner. Ikke noe fasitsvar der tror jeg :)

Mathias sluttet å spise om natta samtidig som vi begynte kveldsrutinen, altså 6 uker. Men dette er også veldig forskjellig. Noen trenger nattmat lenger, sånn er det bare :)

Skrevet

Her har det egentlig gått av seg selv. Tror babyene regulerer sånt fint selv. Da hun var 3 mnd. begynte hun å sovne til fast tid ved 20.30-tiden. Fra hun var 4 mnd begynte hun å sovne mellom kl 19.00-19.30 :)

Skrevet

da må jeg få spørre, når sluttet han med nattmat, evt hvor mange ganger pr natt spiste han da du la han kl 20?

Skrevet

Gutten vår har ikke hatt noen rutine, før nå den siste uken. Nå harhan begynnt å bli trøtt og sovner i 21 tiden. Før la han seg samtidig som oss. Jeg har stressa en del ganger for å prøve å få leggerutiner på han, men det har ikke gått. Så jeg gav opp. Men det viser seg altså nå at dette regulerer han fint selv.:) Han er akkuratt 3mnd idag!:)

Skrevet

Her begynte vi da han var ca 6 uker, men han hdde mange nattmåltid underveis.

Du må være forberedt på at hun trapper opp og vil ha flere måltider. Når dem er eldre trmnger noen mer mat i tiden før grøt introduseres og det er ikke unormalt å gi pupp hver 3 - 4 time om natta også. Spesielt mellom 4 - 6 mnd alderen.

Her får mini nattmat 2 ganger per natt og han er nå 6 mnd.

Skrevet

Vår baby regulerte sovingen helt selv! I begynnelsen la vi henne samtidig med oss selv. Eller det vil si: vi la oss når hun hadde roet seg, alt fra kl 23-02. Etterhvert som hun ble eldre, begynte hun å ville sove tidligere og tidligere. Da hun var ca 3 mnd begynte hun med den søvnrytmen hun har i dag, sover ca fra 19-20 til 07-08.

Skrevet

Har ingen faste rutiner enda hun er 6 måneder.

Skrevet

Det er veldig forskjellig når de er klar for faste rutiner. Dere merker når babyen er klar for å legge seg tidligere på kvelden siden h*n blir tidligere trøtt. Og når h*n begynner å sovne til omtrent samme tid hver kveld, vet dere at babyen er klar for fast leggetid.

Gutten min begynte med fast leggetid da han var ca 6 mnd. Var ikke klar før. Ved 7 mnd alder hadde vi endelig noen ca tider for måltider. Ved 7,5 mnd begynte det å bli sånn ca faste tider på dagdupper oxo.

Skal sies at han er veldig selvregulert da. Har grepet inn når jeg ser han er klar for de forskjellige rutinene.

Skrevet

Ja og gutten min får fortsatt pupp en gang om natta 4-5 ganger i uka. Han har ikke tid til pupp på dagtid så er da han får i seg mest mm. På 8 mnd kontroll nevnte jeg dett for hs siden han har fått 6 tenner etter han ble 7 mnd. Hun sa det var helt i orden et par mnd til.

Noen slutter av seg selv ved 4 mnd og andre må avvennes ved 8-12 mnd alder. Vanlig at de fleste kan slutte når de har 3-4 faste måltider i løpet av dagen. Anbefales å slutte når de har fått flere enn 2 tenner (over 6 mnd). Men man må se an behov også er min mening. Jeg stresser ikke med det.

Skrevet

Hei.. Jeg la også dattern min samtidig som vi la oss i starten, så gikk jeg nedover forsiktig med et kvarter av gangen.. Nå er hun 3mnd og legges 20.00 og sover til 0700/0730.. Det er så deilig.. Så godt med voksen tid. Hun får kun mme.

! gang om natta er ikke så verst når hun er så pass liten.

Skrevet

Man kan kutte ut nattmåltidet "med god samvittighet" når babyen er 6 mnd. Vi begynte med fast leggetid rundt 1 mnd, men egentlig kom det delvis av seg selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...