Lille Sprell og meg Skrevet 17. desember 2006 #1 Skrevet 17. desember 2006 Hei, jeg har en liten nydelig gutt som er snill som dagen er lang. Det er bare det at når kvelden kommer er lille gutt lyys våken! Jeg mener at jeg kan lese et mønster for hvordan minsten opplever døgnet; han sover sånn ca til kl 11 på formiddagen, så er han våken i et par timer. Så sovner han igjen, og sover godt til klokken er mellom syv og ni på kvelden.. da våkner han, og sovner ikke igjen før mellom ett og tre..Den siste økten er litt slitsom; da er han ofte litt grinete (noe jeg tror skyldes at han er trett - men det er jo i grunn litt rart, for han sovner jo fint av seg selv på dagtid..så hvorfor gjør han ikke det når kvelden nærmer seg?).. også sovner han som sagt mellom ett og tre, og sover gjennom hele natten. Alt er selvsagt avbrutt av ammepauser, ca annenhver, tredjehver time på dagtid, og tredje/fjerde/femte hvertime på natterstid.. så jeg vet at jeg er heldig mtp på at han sover lenge om natten - når han først sovner vel og merke.. Men skulle så gjerne ønske at døgnrytmen var tre timer tidligere..! Så kunne han sovnet på natten kl tolv.. Har jeg noen som helst mulighet til å påvirke dette? Eller skal jeg inntil videre bare la han styre døgnet på sin måte? Klarer jo ikke holde han våken på dagtid heller.. Tips, noen??
Nina & gogutten Skrevet 17. desember 2006 #2 Skrevet 17. desember 2006 Hei.. Sånn her er vår dag.. Våkner ca kl 9 og da er det pupp, morgenvask, klæ-skiftning,kos/prat og litt lek. Så sovner han til puppen sånn ca kl 11.30-12.00, så går jeg oftest trilletur i ett par timer og går innom butikker... Så er jeg hjemme igjen sånn ca 14.30-15.00 da våkner han og vil ha mere pupp. er våken til kl 18.00 og da gjer jeg pupp så sover han en time. så fra kl 19.00 og alt fra til 22-23 er han våken. Når han da sovner så sover han natta ut. ikke var natt han våkner og vil ha pupp.. Så leker/danser/synger og koser vi alltid da han er våken da selvfølgelig. Kan du ikke prøve ha han litt mere våken og ikke la han sove så veldig lenge på dagtid. Prøv att venne han til att natt er natt. og la han kun sove i senga nattetid. Du kan ju prøve korte ned hans sove tid litt for litt og ikke alt på en gang. Min gutt er 3 måneder og en uke.
NuttaMi*med 3 små:) Skrevet 17. desember 2006 #3 Skrevet 17. desember 2006 Hei hei, han sover litt dumt til ja men det må være mulig å endre ja. Har egentlig to forslag. Han sover jo egentlig ganske likt som jenta mi bare at timene er forskjøvet. Enten ville jeg vekket han på morgenen, rundt halv åtte åtte. Så ville jeg holdt han våken i et par timer og la han sove igjen rundt 10. Da blir det jo spennende å se hvor lenge han sover da så det må du se an. Ikke la han sove for lenge mens du prøver ut, 2-3t er nok. Hold han så våken til rundt 14-15 og ny lur da, den behøver ikke å være superlang lur, tenk rundt halv fem. Så er det bare å vente å se om han blir trøtt i mer normal tid, rundt 18-19...(har brukt sovetidene til jenta mi på 5,5mnd som eksempel, får bare modifisere litt til hva som passer dere... Det andre forslaget er å forskyve tiden sakte, for vet ikke om det funker bedre---Snu en time av gange for eks. Håper det funker og blir bedre:)
wendy77 Skrevet 17. desember 2006 #4 Skrevet 17. desember 2006 Du har absolutt mulig til å påvirke barnets søvnrytme! Husk at det er du som bestemmer, ikke barnet. Det vil nok være noen dager med litt slit før dere har klart dette, men det er verd det! Jeg tror det beste for dere er om du vekker babyen din om morgenen, ca klokken 08. Selv om du selv er trøtt må dere presse dere opp. Stell barnet, gi mat, lek, etc. La barnet så bestemme selv når det er trøtt igjen, og la han sove max 3 timer om gangen. Sover han kortere gjør det ingenting, han trenger bare flere lurer iløpet av dagen da! Finn et klokkeslett som passer for dere å ta kveldsstellet, og gjør det til en rutine at dere steller til dette klokkeslettet hver kveld. Vi gjør det mellom 1830-1930. Etter stellet litt pupp og litt mat (hvis han er begynt med mat da) og når han så blir trøtt neste gang, er det natt. Legg han til å sove til natten, og ikke ta han opp av senga etter dette, uansett om han skriker som en galning. Hvis dere nattpupper ennå, må han selvfølgelig få mat på natta, men det er viktig at han blir lagt ned i senga igjen, og skjønner at det ennå er natt. I begynnelsen vil det være en kamp, vi brukte ca en uke. Etterhvert ordner det seg forhåpentligis for dere. Et tips også: avvenn med nattpuppen. Han trenger ikke mat på natten når han er blitt så stor. En kamp dette også, men etter noen få netter, sover dere mye bedre alle sammen! Lykke til
Lille Sprell og meg Skrevet 18. desember 2006 Forfatter #5 Skrevet 18. desember 2006 Hei jenter, takk for gode svar - det er bare det at min lille gutt jo absolutt ikke er fem måneder.. han er fem uker..! Dumme meg skrev feil i headingen. Så det gjør jo igrunn en stor forskjell.. skjønner godt at enkelte av dere reagerte på at han sov så mye.. ....men er det da mulig å påvirke..? Jeg vet at en sånn innkjøringsfase med nattesøvn kommer etterhvert (og dette med "la barnet skrike.." - )men det synes jeg er altfor tidlig nå som han bare er fem uker! Så hva gjør vi? Han er god og snill, men har bare sin våkentid frem til natta...
snartmammatil4 Skrevet 18. desember 2006 #6 Skrevet 18. desember 2006 min er 8 uker, og vi sliter også med at han har snudd døgnet sitt:) han våkner sånn i 10 tida, spiser og er våken til kl 13 ca, sover en el to timer, er våken litt, spiser igjen sånn ca kl 14-15, sovner igjen til ca 17-18, og da er han våken i et strekk helt til kl 3 om natta, bare noen sånne 10 min. blunder innimellom...men så sover han fra 3 til 10 dagen etter da, med bare en kjapp mating på natten. tror vi må prøve å stå opp litt tidligere, men syntes likevel det er rart at han har en så lang våken periode på kvelden...han er jo mer våken iløpet av et døgn enn han sover, trodde ikke det skulle være sånn, men så lenge han er blid og fornøyd så... men er ikke lett å snu døgnet på de når de er så små...men kanskje du kan vekke han sånn i 6 tida på kvelden kanskje, og prøve å holde han våken da? hvis han ikke blir sinna da;) ellers så kommer vel sikkert dette m døgnrytme og sånn av sg selv etterhvert...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå