Gå til innhold

Hjelp! Fem måneder og sovner kun med puppen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Prøver meg her hvor det er erfarne mødre!

Sønnen vår er over fem mnd og sovner fortsatt kun ved pupping (bortsett fra i bil og vogn da). Er dette veldig dumt?

Har prøvd å legge han mett og fornøyd i senga si, men det ender alltid med skriking. Har ikke lyst å bruke en skrikemetode på en så liten baby.

Kan noen vær så snill å hjelpe meg hvis det finnes noen metoder for å få han til å sovne selv? Har prøvd å ta vekk puppen i lengre tid før han sovner, men det virker som han må ha den først for å klare å bli i søvnmodus. Vi sliter også veldig med at han våkner opp mange ganger i løpet av natten. Dette sliter oss ut!!

Blir veldig glad over å høre erfaringer om dette! Går det seg til f.eks??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det første jeg vil anbefale er at du setter deg ned og finner ut hvordan du vil ha det. vise at det er du som bestemmer, selv om de er små er de ganske lure og vet hva som må til for å få det slik de vil. hvis du bestemmer deg for at nå er det slutt med kos til han sovner må du bare gjøre dette et par dager så vil han fort finne ut at det ikke går lengre.. en ting som kan være lurt er at du gjerne tar deg en tur ut av huset og at pappaen legger han hvis du syntes det er vondt og vanskeligt. jeg satt i trappen og grein mens lille gutt lå på rommet og grein og gikk inn til han med et par min mellomrom og bare si at det er natt og nå skal han sove så gå ut igjen.. det tar ikke lang tid før han vil godta dette men,det føles j.. når du er midt oppi det men,du får absolutt igjen for det.... det blir så deiligt når han kan legge seg selv .om en mnd kan du begynne med grøt og da har han ikke behov for pupp på natten. da kan du gi han vann slik at han vil finne ut at det ikke er nødvendig å våkne på natten heller for han ikke får mat da.. men hvis du begynner med dette er det viktig å gjennomføre det helt ut... hvis du prøver men så går tilbake til pupp til han sovner så finner han ut at hvis jeg bare gjør dette i et par dager så gir hun opp og da får jeg pupp.. ver bestemt.dette greier du....lillegutt har det ikke vondt om han griner litt... han er bare sint og det må han få lov til men så lenge du vet at han er mett og har ren bleie så er det ingen skade for at han griner litt.. jeg tok han opp når det hadde gått 30 min med dette for at han skal roe seg ned...men da var jeg inne på rommet hans og hadde ikke på noe lys. en ting som er positivt er at de blir trøtte av å grine...så det kan bli noen tøffe dager men absolutt verdt det i etter tid.. kjekt å få følelsen av mestring også når dere er ferdige... uansett så kan ikke jeg si hva du skal gjøre men dette er mitt råd iallefall.. noen barn kan holde på mange dager evnt uker mens andre gir opp tidligere.. er alt etter personlighet... lykke til iallefall:)

Skrevet

Ja, det går seg til :-)

Og ja, det er slitsomt når det står på. For min del ble det bedre når jeg aksepterte at sånn har vi det nå og det kommer ikke til å være sånn her for alltid. Jeg ville ikke bruke noen skrikemetode, så jeg valgte å amme i vei og bære og bysse.

Enda kan hun i perioder kreve mye kroppskontakt og kos, men ikke på samme måte som da hun var fem måneder. Prøv å få avlastning på dagtid/ettermiddag. Samsoving fungerte bra her for å slippe å stresse sånn med nattammingen. Hun våknet mye mindre når hun fikk sove sammen med oss. Kanskje blir det bedre når han begynner å spise litt grøt.

Skrevet

Gutten min sovnet bare til puppen og vi måtte ligge i senga vår helt til han var 11mnd.Jeg var ikke borte fra han en kveld før han var fylt ett år.+at han våknet flere ganger om natten og ville ha pupp.Da han var 11mnd.bestemte jeg meg for å legge han på eget rom og se om han sov over.Og jeg begynte å gi pupp i sofaen og legge han etterpå så han fikk finne roen selv.Dette gikk kjempebra,og etter et par kvelder var alt bedre.Kos dere med god samvittighet,og venn av når dere føler dere klare for det,ellers blir det et halvhjertet forsøk.

P.S.Har funnet ut at det ikke er noen vits i å legge han før han er virkelig trøtt.Ellers går det ikke

Skrevet

Ja, for vår del har det gått seg til. Vi har brukt en del samsoving for å få mer søvn selv. D.v.s. første gang han våkner om natta tar vi ham over i vår seng og sover videre alle sammen.

Vår innstilling til småbarnstiden har hele tiden vært at det kun er en kort periode i vårt liv (har tenkt å leve lenge...) Vi har derfor gitt ham den nærheten han trenger. Etterhvert er puppen byttet ut med lesing og smokkekos. Nå er han 21 mnd. og sover hele natta i egen seng med noen små unntak (tenner, syk e.l).

Skrevet

en ting til.

fra 6-12 mnd. var det store forandringer både i søvnmønster og -behov. Det virker også som om han sov litt mer urolig når han det var store sprang i utviklingen (rulle, åle, krabbe,reise seg o.s.v.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...