Gå til innhold

Kristent innhold i offentlige barnehager?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kommer helt an på de som jobber der egentlig.

I vår barnehage har de "ingen" kristne tradisjoner. De går ikke i kirken og de forteller ikke juleevangeliet.

Jeg har også holdt min eldste hjemme fra kirkebesøk både i barnehagen og på skolen. Hadde gjort det samme om de skulle andre steder der det ble drevet forkynnelse.

For å forklare: Det å gå på en gudstjeneste der det bes og synes salmer er forkynnelse. Det samme er det om de er i moskeen under bønnen.

Men å besøke et religiøst hus, om det er kirke, synagoge, moske eller hindutempel er ikke forkynnelse, men en del av opplæringen til å bli tolerant og fordomsfri.

Alle barnehager og skoler i Norge har en kristen formålsparagraf, og skal ha en viss del av dette i hverdagen. Så sant barnehagen ikke er privat, og har vedtekter som sier noe spesielt om at de ikke følger dette.

Her er et utdrag fra Barnehageloven:

"Kapittel I. Barnehagens formål og innhold

§ 1. Formål

Barnehagen skal gi barn under opplæringspliktig alder gode utviklings- og aktivitetsmuligheter i nær forståelse og samarbeid med barnas hjem.

Barnehagen skal hjelpe til med å gi barna en oppdragelse i samsvar med kristne grunnverdier.

Eiere av private barnehager kan i vedtektene bestemme at andre ledd ikke skal gjelde.

Private barnehager og barnehager eiet eller drevet av menigheter innen Den norske kirke kan i vedtektene fastsette særlige bestemmelser om livssynsformål. "

Hvordan man legger opp det kristne innholdet, og hvor mye man velger å trekke inn, blir opp til hver enkelt barnehage. Det bør det stå noe om i årsplanen deres.

Barnehagen skal være med å formidle kristne tradisjoner og høytider.

Pluss arbeide etter kristne grunnverdier. De kristne grunnverdiene er universelle og de samme verdiene finnes også i de andre store verdensreligionene. Slik som nestekjærlighet, omtanke, respekt, toleranse og empati.

Barnehagen skal selv ikke drive forkynnelse, men kan delta på barnehagegudstjenester o.l. Da er de forpliktet til å lage et eget opplegg for de barna som ikke skal delta på disse.

Jeg er ganske opptatt av at barnehagen ikke skal formidle det kristne budskapet som om det skulle være det eneste rette (forkynnelse), men hele tiden vinkle det slik at noen tror på dette, mens andre tror ikke på det.

Jeg synes det er rart at barnehagen deres ikke forteller julebudskapet. Jula er sentral i den norske kulturen, og jeg synes barna bør lære hvorfor vi feirer den, på et verdinøytralt grunnlag.

Nå skrev jeg "ingen", og la til at de ikke leste juleevangeliet. For meg bli juleevangeliet forkynnelse.

De synger da kristne julesanger (noe vi ikke gjør hjemme) og snakker litt om den kristne julen. Men det er lite.

Juleevangeliet som historie (eller "eventyr") er da ikke forkynnelse. Det kommer veldig an på den som formidler dette til barna. Jeg tror f.eks. at en som er sterkt religiøs har problemer til å forholde seg til slikt stoff på nøytralt grunnlag.

Annonse

Netopp, og dermed synes jeg det er like greit at det ikke blir fortalt. Jeg kan nemlig ikke vite hvordan en ansatt vil formidle det.

Kan jo nevne at den ene gangen min ene var med i kirken, kom h*n hjem og fortalte at jeg ville havne i helvete siden jeg ikke er kristen. Vel, trenger vel ikke si at det ikke blir mer kirkebesøk på mine barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...