menmybaby Skrevet 16. desember 2006 #1 Skrevet 16. desember 2006 et barn som har allergi mot hvete ? kan noen av dere gi meg forslag ? hun er 13 mnd og har akkurat fått vite at hun har allergi mot hvete, men jeg vet ikke hva slags mat hun kan spise, for alt vi spiser inneholder nesten hvete hadde vært fint om noen kunne hjelpe meg forslag til frokost, lunsj og kvelds.... venter spent
Nickeguri Skrevet 16. desember 2006 #2 Skrevet 16. desember 2006 Hm, jeg har ikke barn med hveteallergi, men måtte selv holde meg unna blant annet hvete en periode. Forslag til mat: Havregrøt, gjerne søtet med usukrede bær eller banan Speltpasta istedet for vanlig pasta. Selges på Ultra og i helsekostbutikker. Esekielbrød. Basert på spelt og selges i helsekostbutikker. Ulempen er at det er dyrt. Koster rundt 35 kroner for 550 gram, tror jeg det er. Du kan jo evt gå til anskaffelse av brødbakemaskin og bake brødet selv. Bruk speltmel i stedet for hvetemel. Fungerer bra! Ryvita eller Rugsprø knekkebrød med smøreost på. Det liker datteren min på 16 mnd veldig godt! Vafler eller pannekaker laget med spelt istedet for hvete. Når du etter hvert skal bake, kan du bruke Glutenfrie melblandinger. Selges i helsekostbutikker og enkelte matbutikker. Der har de også ferdige kakemixer uten gluten. Det er jo gluten i hvete, så slike produkter kan du kjøpe. Etter litt tilvenning kommer dette til å gå veldig bra! Det er masse datteren din kan spise! Hun kan jo fortsatt spise fisk, kjøtt, frukt og grønnsaker! Det sikreste er jo å spise rene fisk- og kjøttprodukter, ellers må du lese godt på pakkene. Jeg anbefaler deg en tur innom en helsekostbutikk. Der finner du sikkert en god del du kan bruke! Og: Spelt er et glimrende alternativ til hvete! Lykke til!
menmybaby Skrevet 17. desember 2006 Forfatter #3 Skrevet 17. desember 2006 Takk for at du svarte og ga meg så gode tips.. jeg løper bort til senteret og kjøper spelt i dag siden hun ikke spiste så godt om dagen sov hun heller ikke godt om natta hun vil ha pupp hele tiden, og jeg har fått veldig lite søvn siden hun ble født nå skal jeg prøve med spalt så får jeg se hun er ikke så glad i fisk og kjøtt, men jeg pleier å gi det til henne i håp om at hun skal bli mett og sovne om natta takk nok en gang
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå