Gå til innhold

Må jeg til lege første gangen

Arwen*

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke fått somla meg til min første legetime enda, er 7 uker på vei. Men må jeg til legen første gangen, eller kan jeg dra til jordmor da også. Er det GU første gangen? Og når bør jeg ta første time?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest MammaTil2 & LynVingen

Ser jo ut som praksisen er litt forskjellig fra sted til sted, men legen min sier at GU ikke er vanlig å ta på svangerskapskontrollene mer. Du får vel bare bestille time hos jordmor, her jeg bor er det litt sånn "hips som haps" i allfall.

Det skjer ikke så allverdens mye på en vanlig svangerskapskontroll, men dersom du venter noen uker, er du kanskje så heldig at du får høre fosterlyden! c",)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Det er opp til enn selv å bestemme,dessuten har jordmor bedre tid enn det legen har.Dette er min erfaring i hvertfall.

Anbefalles at man er en til to ganger hos legen i svangerskapet og hvis det er komplikasjoner.

Lykke til

klems

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hos legen når jeg var 7 uker på vei, da hadde jeg gu for å ta celleprøver også kjente legen at livmora hadde vokst. Jeg skal til legen en gang i mnd har jeg fått beskjed om. Jeg fikk vite det var normal praksis men det er tydelig at hva som er normalt varierer veldig:). Jordmor har jeg ikke hørt noe om ennå men spør når jeg skal til legen neste mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De nye retningslinjene for svangerskapsomsorgen sier at du kan velge selv om du vil gå til kontroll hos JM eller lege.

Dessuten er ikke GU rutine lengre. Tas vel bare dersom du trenger en celleprøve eller andre ting tilsier d.

Jeg har valgt å gå bare til JM, stoler mest på dem, og har vikar-leger i år. Også føles d som de tar seg litt bedre tid og forstår litt mer av oss gravide syns jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tok kontakt med helsestasjonen og undersøkte om jeg kunne ha alle svangerskapskontroller hos jordmor, og det kunne jeg - så lenge det ikke er noen komplikasjoner underveis.

Velger jordmor fordi legekontoret er så utrolig trist, med masse syke mennesker hele tiden. Helsestasjonen har mye hyggeligere lokaler og jeg tror også at de har bedre tid der.

Skal på første kontroll i morgen (er i uke 9)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...