Gå til innhold

Noen som meg?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Er det noen her som er i sammen situasjon som meg? Jeg er 36 år og har 3 herlige barn - minste er 5 år. Har veldig lyst på barn nr. 4, men er veldig usikker likevel.... Jeg tenker først og fremst på min alder og risikoen for at barnet ikke blir helt friskt. Hvis jeg skal satse på det, så har jeg bestent for å ta morkakeprøve, men det blir en vanskelig avgjørelse hvis jeg får et dårlig resultat. Er det flere her som ikke klarer å bestemme seg?

Fortsetter under...

Hei hei. Ville bare si at jeg er 36 (blir 37 i februar) og jeg skal ha nr 4 i slutten av mai. Så vidt jeg er blitt fortalt er ikke risikoen veldig stor for oss enda. Kurven får en bratt stigning i det vi passerer 40. Vi var til ultralyd i uke 12 for å sjekke bl.a. nakkefolden og den var helt fin. Jeg vil ikke ha morkakeprøve for jeg vil ikke klare og ta abort hvis noe var galt. Dette er et spørsmål som hver og en må ta standpunkt til, men kanskje du skulle snakke med en lege om risikoen, for som sagt er den antagelig ikke så veldig mye større.

Lykke til :o)

Hei! Er selv 37, og har 2 smårollinger (2-åring og ei på 7 mnd).

Orket ikke tanken på å gå i det uvisse med hensyn på alvorlige avvik, så vi dro til London og tok morkakebiopsi i begge svangerskapene. Synes det var helt greit!

I norge får man jo ikke dette tilbudet hvis man ikke har fylt 38 før termin. KANSKJE enkelte klarer å "mase" seg til det alikevel - det skal være mulig hvis "mor er ekstremt bekymret", men har selv ikke hørt om noen under 38 som har fått dette.

I London er dette veldig enkelt; bestiller time, får en grundug UL, tar blodprøver og evt. biopsi. Raskt og smertefritt (i alla fall fysisk).

Koster i underkant av 5000,-

Det er tull at man ikke kan få morkake-, fostervanns-prøve og duo-test før man er 38 i norge. Jeg skal inn til fostervannsprøve i morgen og er kun 36 år (føder ett par mnd før jeg blir 37). Og jeg maste overhode ikke om dette. Spurte legen min om mulighet for duo-test pga endel bekymring og han sendte en søknad som ble innvilget. På timen jeg fikk da fikk jeg velge mellom duo-test, morkake og forstervannsprøve.

Tror ikke det er like strengt nå som det var mht alder.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...