Anonym bruker Skrevet 15. desember 2006 #1 Skrevet 15. desember 2006 Har begynt og gi minsten litt grøt. Er 5 mnd. Men så lurer jeg på litt. 1. Når man prater om at man skal begyne med 1 skje så øke til 2 osv.. Er det da snakk om en skje ferdig laget grøt eller 1 skje med pulver som man blander ut til den konsistensen man vil ha og gi allt? 2.Nå får han jo bare smaksprøver foreløbig, men har bare fått smaksprøver på grøt. Visst jeg vil prøve og gi han noe annet gir jeg det da istede for grøt eller begge deler? 3.Jeg ammer jo før han får smaksprøver nå, men når vi er oppe i full porsjon vil han jo spise seg mett før han skal få grøt. Ammer jeg da etterpå eller kutter jeg ut ett ammemåltid og pumper istede? 4. Drikke til grøt? Hva drikker de og når? burde han få tilbudt noe og drikke etter han har spist grøt? 5. Når skal han begynne og få tilbudt noe og drikke (vann) utenom måltidene? Ble litt mye dette, men håper veldig på at noen kan svare.
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2006 #2 Skrevet 15. desember 2006 1. jeg begynte å gi veldig utvannet(mm) grøt først.. ikke mye i det heletatt. Noen skjeer. Dette for å se om han reagerer noe på maten. Så øke på. 2. prøv noe annet til et annet måltid... som litt frukt til lunsj f.eks 3. Jeg ammet alltid etterpå.. vet ikke hvorfor men da følte jeg liksom at det ble litt lettere for magen når jeg ammet rett etter maten. Å så får han slukket tørsten også. 4.se 3 5.Vann kan du begynne å gi litt nå å da, trenger ikke bare være til måltider. sønnen min får vann når vi er ute og han blir tørst og etter middag. Dette er hva jeg gjør og det er ingen fasit.. men det fungerer for meg.
Raffna Skrevet 15. desember 2006 #3 Skrevet 15. desember 2006 Bare for å gi et annet svar til 3: Jeg ammet (og ammer fortsatt, han er 10 mnd) FØR maten, men han har likevel økt måltidsstørrelsene og spiser mer mat enn melk nå. Jeg følte at melka ville forsvinne fryktelig fort hvis han var mett når han ble lagt til puppen etterpå... Og i tillegg hørte jeg at man forbereder tarmen veldig bra på den nye maten, når den får kjent mat først... Men jeg begynte å amme fra bare en pupp og ikke så kjempelenge heller... men egentlig føler jeg at han har regulert det meste selv, og melken har blitt gradvis mindre - som naturlig er. Jeg gir vann til måltidene. I starten var han helt uinteressert, men jeg tilbød en gang eller to under måltidet. Plutselig en dag ville han drikke vann og nå syns han det er godt og drikker noen deciliter i løpet av dagen. Husk også at når du ammer ved siden av fast føde så blir ikke barna så tørste av seg, de slukker tørsten på puppen ;-) Jeg gir sjelden vann utenom måltidene, men hvis det er en varm dag, eller han har svettet mye, eller gir meg en indikasjon på at han er tørst, så får han selvsagt vann.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå