Gå til innhold

Fem måneder og sovner fortsatt kun med puppen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger litt innspill her. Sønnen vår er over fem mnd og sovner fortsatt kun ved pupping (bortsett fra i bil og vogn da). Er dette veldig dumt?

Har prøvd å legge han mett og fornøyd i senga si, men det ender alltid med skriking. Har ikke lyst å bruke en skrikemetode på en så liten baby.

Kan noen vær så snill å hjelpe meg hvis det finnes noen metoder for å få han til å sovne selv? Har prøvd å ta vekk puppen i lengre tid før han sovner, men det virker som han må ha den først for å klare å bli i søvnmodus. Vi sliter også veldig med at han våkner opp mange ganger i løpet av natten. Sliter oss ut!!

Skrevet

no e mathilde bare 4 mnd.. men ho va sånn at ho la seg ikkje før i 00-01 tia på natta, å ho skreik en del før ho sovna.. å vi prøvde alt ; trilling i vogna, byssing, å bære ho rundt, å puppe ho, men det som skjedde va at ho sovna, men sov kanskje bare ett par tima max før ho va våken igjen..

så sa mamma (bestemor) at vi ikkje måtte venne ho samme uvanen som dem gjorde med meg..

vi snakka med helsesøster, å ho sa vi måtte bli mer konsekvent...

Eg bynte å pumpe puppen om kveldan for å se at ho fikk i seg nok mat..så i 10 tia når ho bynte å bli trøtt, så ga eg ho melk på flaske istede for puppen (med puppen blir det så mye kos at ho sovne før ho e helt mett)

La ho i senga, å første dagen va det protest, men vi lot ho ligge å surke i først 5 min, før vi gikk inn å sang til ho å strøk ho over panna, så ble det stille ei stund før ho bynte å surke igjen, gjorde det samme.. gikk inn å strøk ho over panna for å roe ho ned, men sa ingenting, å gikk ut.. så gikk vi inn kvert 3 min å gjorde det samme.. etter ett par tima sov ho..

Etter 2 daga la ho seg ned uten protesta!!!! Å du ane ikkje kor deilig det e...

når ho har drukke rundt 200 ml, e ho kjempedøsig på øyan, å vi putte ho i senga si, å der søv ho tell 7-8 om morran før ho kommer over i vår seng å puppe litt, før ho sovne igjen å søv tell 11-12..

Skrevet

hi. Takk for svar. Men lurer på om hun sovner selv også på dagen nå etter at dere gjorde dette?

Skrevet

Har latt mine sovne ved puppen til de har sluttet med det av seg selv. De har da vært over 1 år. Synes det er bare er koslig. Det er jo uansett så utrolig kort tid de er små. Rekker knapt blunke før de er flyttet ut.

Skrevet

Okay, jeg er førstegangs så jeg er kanskje litt uvitende på det her området, men må bare spørre:

Når de da sluttet å sovne med puppen, sovnet de helt på egenhånd, uten gråt og gjennom hele natta da?

HI

Skrevet

HI, dytter denne. Er det ingen flere som har erfaringer med dette, evt. kan dere si om det blir bedre av seg selv etterhvert??

Skrevet

ja, på dagen søv ho både i vogna å vippestolen.. men legg ho seg i vogna, såsøv ho i 2 - 3 tima.. men derimot inne i vippestolen blir det max en time..

Skrevet

Dere må nok begynne å være litt mer konsekvente med barnet, skal dette slutte. Ungen har funnet seg en fin liten uvane, som han liker veldig godt. Dere må nok prøve å avvenne med dette, og litt skriking har han ikke vondt av, er jo stor nok til det nå! Viktig at dere legger han mett og tørr. Legg barnet våkent i sengen sin på kvelden. Når han beg å gråte/sutre, gå inn, ro ned, syng sang/ stryk over panna etc..., og gå ut igjen. Driv på slik til ungen sovner, som regel et par timer i begynnelsen. Etter noen dager vil jeg tro at det er andre boller. Han blir jo trøtt til slutt, må bare lære seg å sovne selv! :) Lykke til.

Skrevet

Helt enig med wendy77 her, det var slik vi gjorde det også. la han mett og tørr, sang og roet han hvis han gråt, og etter noen få dager sovnet han på få minutter, evt ligger og leker før han sovner av seg selv.

det som er så fint nå er at hvis han våkner om natten, ligger han og leker litt, og sovner igjen av seg selv, trenger ikke lenger puppen for å sovne! og hvis jeg en dag vil ut etter leggetid, er det ingen krise hvis han våkner, og nå har pappaen fått sjans til å legge han han også =)

Skrevet

Margrethe blir fire mnd nå i slutten av mnd men vi må bysse henne i søvn i vogna (inne på stuegulvet). Hun hylskriker i timesvis når vi har prøvd senga hennes.... til slutt fant jeg ut at det var en vinn-vinn situasjon å la henne ligge i vogna og bysse henne til søvn, bedre det enn hylskrikingen som tok knekken på oss alle. Får gå til kamp senere;-) Vi må bysse henne i vogna på dagtid også hvis hun skal sove. Tror hun synes senga er litt stor ennå og at det er lunere og tryggere i vogna (men hun er så lang at det er ikke så lenge til dette kan fortsette).

Ikke noe råd fra meg da men.......

Skrevet

Gutten min sluttet å sovne ved puppen selv når han var 6 mnd. Først da begynte vi å øve oss på at han skulle sovne av seg selv både på dagtid og kveldstid. Prøvde litt forskjellig. Lot han ligge å sutre litt, ga han sutten, sang, koste, strøk han over pannen, la meg ved siden av og innførte kosefille. Ingen skriking.

Tok 2 dager før han sovnet av seg selv i senga på kveldstid og ca 14 dager for at han lærte å sovne av seg selv på dagtid. Nå sovner han i løpet av 5 minutter. Har blitt en trygg liten babygutt:-)

Skrevet

Om det er dumt.. aner ikke..

Snuppa er 10 mnd og sovner eller blir i søvnmodus hver kveld fremdeles ved puppen... Ingen problemer når vi har hatt barnevakt tross manglende pupp (men da flaske i stedet...)

Hun avvente seg selv med nattpupp ved 8 mnd, og jeg regner med at når vi begynner å pusse tenner før legging, så blir denne vanen også brutt..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...