Aprilmamsen Skrevet 15. desember 2006 #1 Skrevet 15. desember 2006 Jeg var hos jordmor idag, er i uke 24 og har en liten gutt på 2 år. Er så utrolig sliten og plages med bekkenet om kvelden og har stigende blodtrykk. Hun sa med en gang at jeg burde redusere jobbingen, og jeg var enig i det, slik at jeg fra nå av bare skal gå halve dager og hvile mye. Jeg har følt meg slapp og sliten lenge, og vurdert kortere arbeidsdager, men har ikkje fått meg til det. Vil jo ikke komme på jobb med sykemelding, er liksom så lojal at jeg føler jeg bør holde ut en stund til. Men idag kom jeg da med dette arket om svangerskapspenger etter å ha vært hos jordmor, og ingenpå jobb hadde hørt om dette, og de mente da måtte jeg ha permisjon 50% fra jobben, fordi jordmor kunne ikke sykemelde, og når jeg ikke hadde sykemelding så måtte det bli permisjon uten lønn. Ble så satt ut og skulle forklare de hva dette med svangerskapspenger gikk ut på. Syns det er rart at ingen kjenner til dette, og det må da være et bedre alternativ enn sykemelding så lenge man ikke er direkte syk. Graviditet er jo bare en tilstand som kan føre til flere plager, og i mitt tilfelle har jeg fått flere plager, slik at jeg ikke kan jobbe 100%, men jeg er jo ikke syk uansett - bare gravid, og derfor brukes vel svangerskapspenger framfør sykemelding. Det blir jo en form for tilrettelegging av arbeidsdagen, når jeg trenger kortere arbeidsdag for å hvile, eller hva?? Følte at jeg ble sett ned på fordi jeg ikke kom med vanlig sykemelding, og merket virkelig at blodtrykket steg etter dette. Men det ordner segså klart, føler bare at de ikke mener jeg har nok grunn til å være borte fra jobb når jeg ikke har sykemelding. Også jeg som bare har vært sykemeldt en gang før, og det var den siste mnd. av forrige graviditet, pga. høyt blodtrykk. Så de bør vite at jeg ikke gjør noe slikt hvis jeg ikke trenger det. Har motet meg opp så lenge til å i det hele tatt innrømme hvor utslitt jeg er. Hva mener dere????
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 15. desember 2006 #2 Skrevet 15. desember 2006 Jeg fikk papirer på søknad om svangerskapspenger som jeg skulle levere sjefen. Dette fordi de først og fremst skal prøve å tilrettelegge og hvis det ikke er mulig så blir det sv.skapspenger. Jeg har vært 50%sykmeldt i to uker nå og det passr meg veldig bra ettersom jeg har BL og en sønn på to som jeg er mye alene med nå i disse tider (pappan hans jobber på sjøen). Men jeg håper jo at sjefen klarer å sende de papirene han skal slik at jeg kan få sv.sk.penger i stedenfor. Det er mye greiere også for meg!!!
lykkeliten 18.3.07+26.7.08 Skrevet 15. desember 2006 #3 Skrevet 15. desember 2006 Jeg går på svangerskapspenger. Fikk først 75% nå er jeg på 100%. Jormor foreslår jo %sats som du er borte fra jobb, og arbeidsgiveren følger forslaget og utarbeider tilrettelegging utover det. kan ikke arbeidet tilrettelegges skal arbeidsgiver skrive under på det, og du går da ut i 100%, dette betaler trygdekontoret. arbeidsgiver kan ikke nekte å tilrettelegge for deg, dette er et system som er lovpålagt, og er tryggere for alle parter.... Arbeidsgiver må ikke ut med ei krone, han måtte jo betalt de første 16 dagene med sykmelding. dessuten går det også fra et annet budsjett enn sykepenger, du har sykepengeretten din til gode etter fødselen, noe som også er en sikkerhet for deg. Få han til å sette seg inn i reglene!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå