Gå til innhold

Svar fra Riksen (ang. eggene mine)

Anbefalte innlegg

Lab-damen på Riksen skriver:

"Jeg har sett gjennom laboratoriedata fra dine to forsøk, 7.8.2006 og 16.11.2006 ved Rikshospitalet. Jeg skal prøve å svare på dine spørsmål angående egg og embryo.

Lysflekker i egg før mikroinjeksjon: Vi vet ikke hva det er eller hvorfor eggene dine ser slik ut. Disse lysflekkene forsvinner etter at eggene er befruktet. Om noen andre pasienter har lignende egg og om disse har ført til fødsel er nesten umulig å besvare. Eggene hos den enkelte kvinne er hennes egne egg og man kan ikke sammenligne dem med egg fra andre kvinner.

Vi setter tilbake embryo som vi tror kan føre til graviditet, dvs. type 1, 2 eller 3, men det er umulig å si på forhånd om en kvinne blir gravid selv med type 1 embryo. Embryotransfer utføres ikke med type 4 embryo.

Gjennomsnitts antall egg ved egguthentingen ligger på ca. 10 egg; noen kvinner har 2 og noen har 40. Igjen er det vanskellig å si med sikkerhet noe om kvaliteten til eggene - kvinner har egg av forskjellig kvalitet og er derfor i varierende grad fruktbare. Vi kan i laboratoriet ikke endre eggkvaliteten."

Jeg håper jo at å bytte fra Menopur til Puregon kan endre/bedre kvaliteten, men nå ble jeg pluselig usikker...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7471812-svar-fra-riksen-ang-eggene-mine/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hallo!

Jeg synes du skal holde motet oppe enda,jeg....

Du har jo ikke prøvd enda....Hva med å gi "det" en sjanse?

Skjønner at det kan være vanskelig å holde motet oppe,men prøv puregon først og "se"hva som skjer.....

Når er neste forsøk?

Klem

Heihei! :o)

Dette var vel egentlig oppløftende å høre snøfilla.....? Eller? :o)

I og med at flekkene forsvinner etter at eggene er befruktet mener jeg...? Da kan det jo hende det bare har vært uflaks (sånn som oss andre...hm......) at dere ikke har fått positiv test ENDA?? :o)

Kanskje det ikke har noe med kvaliteten å gjøre i det hele tatt??

*Sperrer opp øynene og smiler bredt*

Hva sier sykehuset om å bytte medisin da? Støtter de teorien om å bytte fra Menopur til Puregon?

Dette er jo spennende...jeg har skikkelig troen på dere jeg nå!!

Ett forsøk til og det er full klaff!!! :o) :o)

Positive tanker og riktig god helg fra

Tja - det er vanskelig å si Snøfilla, jeg tror kanskje jeg hadde snakket med Tromsø, sendt dem en kopi av dette brevet og bedt om en uttalelse fra dem. For å høre om de mener odling kanskje vil gi dere en bedre sjanse.

Alle sykepleierne sier jo på Riksen hele tidfen at det er en grunn for at vi har tre forsøk, så det kan jo være som Lenn sier, at dere trenger alle forsøkene for å få det til... Man vet jo aldri, det er det som er så vanskelig i denne prosessen her... Man kan liksom ikke bare slenge seg i sengehalmen neste syklus hvis det ikke funker denne gangen.

Jeg ønsker deg i hvertfall lykke til uansett hva dere bestemmer dere for, og vet at dere tar rette avgjørelsen for dere.

God helg da, vennen!

Klemmer fra

Stå på, Snøfilla! Du har jo egg, så du er jo ikke steril! Jeg fikk Gonal-f på mine to første forsøk. Ved ivf ble ingen egg befruktet, og da de ville gjøre icsi på neste forsøk knuste alle eggene under opprensning. Neste gang igjen byttet jeg medisin til menopur, dette gikk bedre, men nå på det siste forsøket knuste alle eggene unntatt ett (som stadig kjemper for å utvikle seg) under opprensingen... Jeg vet ikke om det har så mye å si dette med hvilken medisin man bruker...

Ønkser dere ihvertfall lykke til videre :o)

klemmer fra

Jeg vil bare si at jeg håper det går din vei, Snøfilla! Kan skjønne det er tøfft å lure på om det er noe rart med eggene som ikke lab´en forstår heller. Jeg ønsker deg lykke til!

Klem fra

Annonse

Hei vennen:o)

Ja vi vil jo gjerne finne en grunn til hvorfor ikke ting fungere. Og kan jo være som Lenn sier, at det ikke er noe "galt" med eggene dine, at det rett og slett er uflaks.... Hjelper jo ikke alltid å høre akkurat..... Men vi analyserer forsøkene selv, og kommer med en konklusjon som høres passende ut. (det har jeg gjort med meg selv og da...) Det hjelper å ha en ting å "skylde" på. Så da de har sagt at eggene dine har vært rare, er det jo rart at de blir normale igjen etterpå?? Syntes det hørtes litt oppløftende ut:o) Kanskje det lønner seg å prøve å bytte medisin? Jeg har tenkt på det samme med meg selv,men vet ikke om jeg tør. Har jo vært vanskelig å finne riktig dose, og kanskje det blir dumt å eksperimentere med ny type....Men samtidig vil jeg jo gjøre hva jeg kan for å få flere egg..... Dette er ikke lett...... Lønner seg vel å undersøke med forskjellige steder, så en kan få flere forslag og flere meninger og synspunkter.

Jeg håper virkelig at de finner ut av dette med eggene dine vennen:o) Eller så lenge du blir gravid, kan det være det samme..he he. Jeg følger med deg i spening og krysser fingre og tær for deg:o)

Klemmer

God Morgen Snøfilla.

Jeg synes nesten det ser ut som de sier at eggene ikke er så rare jeg. Men jeg kjenner ikke hele historien da. Forsto ikke helt det med type 1,2 eller 3 embryo, men det har kanskje noe med hvor mange ganger de har delt seg ?

Det er jo også sikkert at det er vanskelig å bli gravid for enkelte av oss her inne ! Så kanskje du bare har hatt uflaks på dine to forsøk.

Uansett skader det vel ikke å bytte medisin, så har dere iallefall endret på noe.

Håper du får en fin jul og at neste forsøk bringer lykke.

Tror fortsatt at det er håp for deg, snøfilla :o)

Det er jo en grunn til at vi har ass. befruktning, men forklaringene som gis er heller tamme. Det er derfor kanskje lurt å bytte til et annet merke for å se om eggene dine endres.

Takk for innspill alle sammen:-)

Jeg er såååå ubestemmelig om dagen. Fikk brev fra Tromsø (UNN) hvor de skriver at vi må ta alt av blodprøver på nytt før de vil vurdere oss, og at etter det tar det i hvert fall en mnd. å behandle søknaden etter at prøvesvarene foreligger... Naive meg trodde at det bare var å bytte sykehus underveis, men sånn som jeg tolker brevet fra UNN må vi altså starte "på nytt" med det meste. De vil t.o.m. ha ny kromosomtest av mannen! Den tok vi begge to i mai og måtte vente i 9 uker på svar, så da ryker vel forsøk i både februar og mars hvis vi skal gå i gang med alle denne ventingen igjen.

Akkurat nå virker det greiest med nytt forsøk m/Puregon på Riksen. Kjenner jeg er litt sliten om dagen, så tanken på reising (enten det blir til Tromsø eller Falun) frister ikke. Og Falun blir jo ikke borte, ikke Omnia heller - så vi kan jo komme tilbake til dem om det ikke ordner seg med spire på Riksen denne gangen heller...

På "Snart gravid" lagde jeg en spørreundersøkelse om hvilken sprøyte de gravide jentene gikk på det forsøket de ble gravide, og så langt har 10 av 29 (ca. 66%) svart Puregon, så da vet jeg i hvert fall at jeg bytter hormoner ved neste forsøk:-)

Klem & god natt fra

Jeg skjønner godt hva du mener med å starte helt på nytt.... Har jo tenkt det samme selv og må ta alle testene på nytt...Det tar lang tid. Da ville jeg prøvd puregon og tatt det siste forsøket ved Riksen og satset på at alle gode ting er tre:o) Da får du prøvd en annen medisin også. Blir jo mer psykisk tungt å skulle starte helt på nytt igjen. Og om du bytter medisin, har du gjort alt du kan gjøre. Jeg heier på deg og ønsker deg all lykke!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Klem

Jeg vil bare ønske deg masse masse lykke til videre, Snøfilla!

Det virker sånn at de er bra usikre på Riksen ang. eggene dine. Det er ihvertfall kjempebra at flekkene forsvinner etter at eggene er befruktet!

Jeg vet ikke om du har fått svar fra de andre klinikkene; de har kanskje andre synspunkter?

Jeg forstår også at du er sliten; men uansett hvilken klinikk dere velger nå, så blir det rett, skal du se!

Klem

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...