Maja☆ Skrevet 15. desember 2006 #1 Skrevet 15. desember 2006 Ser at det er mange her som har fødselsforbredende samtale på sykehuset før fødselen. Hvorfor har man det og er det noe alle har, eller er det kun hvis man her spesielle ønsker?
selfangerkjerringa Skrevet 15. desember 2006 #2 Skrevet 15. desember 2006 Jeg fikk tilbud fødselsforberedende samtale på sykehuset pga traumatisk fødsel med første jenta mi. Hadde kjempeutbytte av den samtalen! i tillegg har jeg hatt fødselssamtale med jm nå nettopp, men det er fordi jm-tjenesten her ute har valgt å gi individuelle fødselssamtaler til de gravide istedet for å holde felleskurs.
Maja☆ Skrevet 15. desember 2006 Forfatter #3 Skrevet 15. desember 2006 Er dette noe man må prate med sin lege om før man kan få dette på sykehsuet???
selfangerkjerringa Skrevet 15. desember 2006 #4 Skrevet 15. desember 2006 Tjaaah... vet sannelig ikke? Da jeg var til legen og fikk bekreftet graviditeten så sendte han rekvisisjon med en gang pga han visste hvordan jeg hadde hatt det etter forrige fødsel. Men jm spurte også om jeg trengte en slik samtale da jeg var der på første kontroll, og det virket på meg som om hun også kunne få istand dette. Spør jm, det er mitt råd
Maja☆ Skrevet 15. desember 2006 Forfatter #5 Skrevet 15. desember 2006 Jeg har fått en innkallelse til fødselsforbredende samtale 29.12, men har aldri bedt om det. Vet ikke hvem som har sendt inn dette, men regner med at det da er legen min. Han har en tendens til å "fikse opp" i ting uten å spørre meg først. Har ikke hørt noe snakk om dette fra noen sin siden og plutselig får jeg et brev om dette i posten. Har ikke akkurat på følelsen at jeg trenger det. Får bare møte opp og høre hva de har å si.
rødhette* Skrevet 15. desember 2006 #6 Skrevet 15. desember 2006 Tror det varierer fra sykehus til sykehus også... Ut fra hva jeg har fått inntrykk av her på bim, har enkelte sykehus det som vanlig praksis at alle blir kalt inn til fødselsforberedende samtale, mens andre kun har det med de som har ekstra behov for det.
Zoomer - lykkelig tobarnsmamma Skrevet 15. desember 2006 #7 Skrevet 15. desember 2006 Jeg går til fødselsforberedende samtaler ettersom jeg hadde en veldig lang og tøff førstefødsel, som har gitt meg litt angst når det kommer til fødsel denne gangen. Hadde ingen slik samtale før førstemann kom, men man kan sikkert få det dersom man ønsker det... Snakk med jordmor eller ta kontakt med ditt sykehus, så får du sikkert satt opp en slik samtale, dersom du ønsker det...
LillianS Skrevet 15. desember 2006 #8 Skrevet 15. desember 2006 Noen har det vel fordi de er redde etter spesielle tidligere fødsler og andre bare fordi de er nyskjerrige. Jeg vet iallefall at man må ha en fødselssamtale rundt uke 35 hvis man vil føde på denne fødestua på Siv. Sikkert for å snakke om tidligere fødsler og dette svangerskapet generelt. Får visst ikke føde der hvis man ikke har hatt ett normalt svangerskap.
Kokla Skrevet 15. desember 2006 #9 Skrevet 15. desember 2006 Det kommer nok ann på sykhuset ja. Jeg hadde det ikke sist, og da fødet jeg på Ullevål. Denne gangen skal jeg til Bærum og der satt de opp time til fødselsforberedende samtale da jeg var på ultralyd. Jeg hadde ingen traumatisk fødsel sist, så det er ihvertfall ikke derfor.
Maja☆ Skrevet 15. desember 2006 Forfatter #10 Skrevet 15. desember 2006 Skal føde på A-hus, så kanskje det er vanlig å få fødselsforbredende samtaler der.
rødhette* Skrevet 15. desember 2006 #11 Skrevet 15. desember 2006 hmm.... Dette har aldri jeg hørt om at noen har hatt på ahus før... Jeg skal føde der også.. Når har du termin?
Maisie Skrevet 15. desember 2006 #12 Skrevet 15. desember 2006 Skal også på Ahus, og har ikke hørt noe om dette. Men så har jeg vært på fødselsforberedende kurs der, så jeg har egentlig ikke noe behov for det. Kanskje de sender ut brev til de som ikke har vært der på ul eller kurs????
Maja☆ Skrevet 15. desember 2006 Forfatter #13 Skrevet 15. desember 2006 Jeg har heller ikke hørt om at de har dette fra andre jeg kjenner som har fødet der. Tror det mest er legen min som fikser litt for mye med ting. Har skjedd før dette at jeg blir meldt på ting jeg ikke hørt spurt om. Får bare møte opp å høre hva de skal prate med meg om. Er jeg heldig så har jeg allerede født. Dette er jo 4 dager før ul terminen min.
Lystpåentiljeg Skrevet 15. desember 2006 #14 Skrevet 15. desember 2006 Tror det er veldig avhengig av sykehuset man skal på, og hvorvidt man har hatt "traumer" tidligere. Jeg skal føde ved SiV, der har de ikke fødselssamtaler (med mindre man skal ha alternativ fødsel). Venninnen min fødte ved TSS, der er det visst vanlig med slike samtaler, og hun synes det var veldig nyttig. Mange prater jo med sin egen jordmor og ting rundt fødsel, så behovet varierer vel en del. Min jordmor har ikke hatt tid til å prate om fødsel, så jeg kunne egentlig tenkt meg en slik samtale. Hehe, men litt sent å be om det når det bare er noen få dager igjen til termin..
Gjest Skrevet 15. desember 2006 #15 Skrevet 15. desember 2006 jeg hadde det hos jordmor om mandag. ikke noe jeg hadde bedt om. Det er sånn hun automatisk setter opp når det nærmer seg. ( bor i fr.stad.. )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå