Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboer har en slik jobb at når han ikke er på jobb, er han hjemme flere dager i strekk. Da tar han eldstejenta om morgenen, mens jeg står litt senere opp med babyen.

Hver dag jeg kommer ned i stua, har han plassert jenta vår foran tv-en og satt på en dvd. Og så sitter hun da og glor mens han surfer på internett (favoritthobbyen hans) fram til han kjører henne i bhg....

Må innrømme at dette irriterer meg. Jeg synes det er unødvendig at så små barn ser så mye tv (jeg synes det holder med Barne-tv til vanlig, og at hun av og til ser dvd utenom). Det ER veldig fredelig og rolig i huset når hun ser på film, men jeg synes det er en utrolig lettvint måte å "aktivisere henne" på morgen etter morgen! Grrrrrr.

Hva synes dere? Enige, eller er det bare meg som er en surpomp? :o)

Skrevet

Jeg er helt enig med deg, selv om vi gjør det samme som din samboer...... :-( Vi har soverommet vår inn mot stua, så vi starter dagen med litt film og så kan vi ligge litt lenger. Ikke noe bra, men nå er vi kommet dit at prinsen maser om film fra han får opp øya. Vi må skjerpe oss, men aner ikke helt hvordan, det er så deilig med 20-30 min mer i senga. Vi ligger så nære at han merker oss hele tiden, og vi svarer når han sier noe. Blir også litt tv på ettermiddagen, både han og vi er veldig slitne, så da er det så enkelt. Nei her må det skjerpes!!!!

Skrevet

Jeg synes egentlig ikke at det er så ille jeg. Så sant det ikke er mange timer det er snakk om da.

Junior synes det er godt å sitte å slappe av litt forann tvn når han våkner. Er sikker godt å få en rolig start på dagen.I barnehagen er det jo aktivisering og fullt kjør hele dagen, så det er sikker godt å ta det litt rolig først.

Skrevet

Samme her ja... DVDer er underholdning mens vi gjør oss klare på morgenen, og gjerne litt på ettermiddagen mens middagen lages også. Jeg synes dog ikke at det er SÅ ille, det er ikke så lenge siden Sønnen på to begynte å interessere seg for å se på TV, og han er ikke noe flink til å leke alene. For å få gjort noe praktisk uten at han skal henge på oss og sutre hele tiden velger jeg å synes at dette er en positiv greie.

I motsetning til dere er jo vi enige i dette, skjønner deg godt at du blir irritert dersom du mener noe annet enn samboeren. Forsøk å ta det opp på en fin måte? Hva med å prøve å begrense det litt? Si at du synes det er greit at hun ser en liten stund, og at han kan komprimere internettbruken sin til den tiden? Gi litt og ta litt er kanskje trikset her, ellers er jeg redd han blir skikkelig furt.. ;)

Lykke til!!

Skrevet

synes ikke det er så ille, da får hun en rolig start på dagen før hun skal til bråket i bhg,,

Skrevet

DVD kan være en go ting på morgenen d. Da får mamma stelt seg i fre, og i helgene blir d noen minutter lenger i sengen :) Men d må jo ikke bli for mye da. Det konne jo gått an å funnet på no annet på ittemiddagen da, også går hun jo i barnehagen, så d blir jo masse lek og alt der også. Tenker at alt sånn ordner seg litt naturlig jeg.

Skrevet

det får være opptil hver og en hva en velger. selv setter jeg på en dvd om morgen (ikke for å sitte å surfe på nettet:) men jeg tror både han og jeg har bedre av at jeg kan stelle meg i fred, og han slipper å kjede seg mens jeg pakker og gjør meg klar. jeg tror han synes det er litt deilig å starte dagen såpass rolig

Skrevet

selv synes jeg ikke så mye om det, men det er opp til hver enkelt.Og ser ut som det er ganske vanlig.

Mine (2, 6 og 7 år) får ikke se TV på morgenen, bortsett fra i helgene, men da stort sett ikke mer enn ca en time (slår av til vi spiser frokost) og det er ganske ofte de ikke finner på å sette på tv'n.

minsten spør ikke om å se dvd heller.

Mulig mine barn er lite interessert i tv i forhold til andre barn, slik at vi har det litt lettere. Tegner heller eller danser/synger til musikk de. Og minsten vi heller hjelpe meg med alt de dagene vi er hjemme, alt fra vaske, rydde, bake brød osv

Skrevet

Ærlig talt syns jeg at det litt trist jeg. Ville ikke gjort det. Jeg har ei på 2,4 og en på 4,4 år, og her er det aldri tv om morgenen i uka. På lørdager får de se en times tid.Noen ganger i helgen ser vi en hel dvd sammen- for det er det: jeg syns at det evt skal være noe man gjør sammen og snakker sammen underveis enn at de bare sitter der.

Det er en del andre ting en kan gjøre for å lage fred i huset. Her leker barna med lego når de våkner, det er sånn jeg våkner hver dag- til raslingen av klosser og lego ( de deler rom ).Når jeg skal dusje ber jeg de lese for hverandre- da hører jeg bare latter og stemmer fra stuen.

Har ikke noe godt argument for meningen min bortsett fra at det er trist at de sitter der og gaper til tv..

Selv om det er snakk om å hvile seg etc i innlegget over her, syns jeg det er mye inntrykk og mas med dvd. Min 4-åring blir sur og uopplagt hvis det blir for mye tv han.

En annen ting en kan gjøre er å rett og slett ta de med på det en må gjøre- leke på badet mens en dusjer, være med å lage frokost etc.

Det er rett og slett ikke så mye ro når en har småbarn :-)

Skrevet

Vi ser av og til på frokost-tv, men hopper over nyhetene som ofte ikke er akkurat barnevennlige. Matlagingen er favoritten hans:-)

Skrevet

Det er litt "in" at barna ikke skal få se på tv. Her får småen se på postman pat og mummi på morgenkvisten. Synes ikke det gjør noe at hun ser litt på tv'n om morgenen. Man kan ikke bli helt hysterisk heller. Man ødelegger ikke ungen hvis de får se littegrann på tv. Dessuten lærer barn masse av å se på tv også.

Skrevet

Er det in?! Det har visst ikke jeg fått med meg.

Har inntrykk av at mange setter på dvd for å slippe å aktivisere ungen selv. Ihvertfall er det det min samboer gjør, og det merket jeg at jeg blir litt provosert av. En ting er hvis en skal gjøre noe selv (stelle seg, vaske opp osv), men at en skal få slappet av den LILLE TIDA det tar før barnet skal i bhg, synes jeg faktisk er ganske sløvt. Det er ikke SÅ mye tid en har sammen med barnet når det går full tid i bhg.

Skrevet

Jeg mener på generelt grunnlag, ikke spesifikt i ditt tilfelle. Og det er masse som er "in". Man kan knapt gi ungen jordbærsyltetøy på brødskiva før pekefingrene flagrer :-)

Selv mener jeg at "alt med måte" fungerer fint når man har små barn.

Skrevet

Hehe! =D

Joda, er enig i "alt med måte". :o)

Skrevet

"Selv mener jeg at "alt med måte" fungerer fint når man har små barn."

Jeg er helt enig!

Men det er ikke i nærheten av å være med måte å sette barna sine forran tven på morran når de er to år gamle. Det er jo et uendelig problem at kidsa ser alt for mye på teve når de blir litt eldre. Man må jo prøve å gi dem en motvekt mot det. Hvis man ikke orker å være sammen med toåringen sin noen usle minutter om morran før de går i barnehage, kan man ikke akkurat klage når de ender opp som udugelige når de er 15.

Jeg syns også det er vanskelig å passe på to småunger, og vi ser også alt for mye teve. Innimellom setter vi på pippi om kvelden, når det passer seg sånn. Men for at det ikke skal bli altforaltformye må man være bevisst på at det er et problem, og prøve å holde tevetittinga nede så lenge og så mye man kan. Når man setter toåringen forran teven om morran har man forlengst pasert grensen for hva som er sunnt.

robin, the boy wonder

Skrevet

Vi har en regel som heter at vi ikke "surfer" eller spiller på nettet når vesla er våken. Vi har lov å betale regninger da:)

Pappaen her har også lett for å sette på en tegnefilm dersom vesla spør, men han setter seg ikke på dataen da, vet ikke helt hva han gjør egentlig.. Det er ikke så ofte, i helgene stort sett.

Nå vet jeg ikke hvor lenge hun jenta di ser på tv hver morgen da, er det en halv time så hadde ikke jeg sett på det som noe problem, er den fra en til to timer så hadde jeg nok satt foten ned.

Det er vel egentlig ingenting å lage et stort h..... ut av, men du kan jo nevne det for mannen din å se om han skjønner tegninga. Om ikke så får du forlange at dataen er av når barna er våkne. Det skulle ikke være noe problem, men man kan ikke alltid velge den lettvinte løsninga når man har barn.

Skrevet

jeg har en sønn på 3 år. han ser på tv på morgenen og på barnetv på kvelden. han har lært en hel mye ting der. alfabetet, telle, løsninger, farger, former ++++. det er da disney channel. han elsker det og når han står opp på morgenen mellom 6-8 så ser han på dette en time eller to ca.... ikke mange timer da... han går i barnehagen bare 2 dg i uken siden vi ikke får mere da det ikke er plass i hele kommunen. syntes da dette er en fin læringsprossess damt at jeg er mye med han ellers på dagen til å telle, farger, former +++.

barna har ikke vondt av å se på tv en stund :-D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...