Gå til innhold

er barnet beskyttet mot vannkopper så lenge hun ammes?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I barnehagen til nevøen min har noen unger fått vannkopper. Problemet er at unger smitter 2 dager før de får utbruddet, og det kan ta 2-3 uker fra de er smittet til de får utbruddet. Skal jeg liksom unngå familien min hele julen, kanskje??

Datteren min er nå 7 mnd og ammes fremdeles. Er hun da beskyttet via melken min, eller må hun fullammes for å få denne effekten? Noen som vet...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun er ikke 100% beskyttet selvom hun ammes. Dersom du har hatt vannkopper, har hun kanskje fremdeles med seg noen antistoffer fra deg, men det kan godt være at hun blir smittet.

2åringen min har vannkopper nå, og jeg venter på at lillegutt på 7mnd skal få det.

Det er ikke farlig for en baby på 7mnd å få vannkopper, og de får ofte en mild variant når de er så små.

Skrevet

Nei, hun er ikke 100 % beskyttet. Jeg forstår godt din bekymring. Vannkopper gikk i vår sønns barnehage da Snuppa vår var helt nyfødt i sommer. Jeg håper på en måte at hun får vannkopper mens hun er liten, men helst ikke før hun er 3 år. Det er lettere å lindre plagene når de kan si hva som plager dem. Selv hadde jeg vannkoppene rundt 6-års alder, og jeg var hardt rammet. Det står jo ikke om livet, men høy feber og kopper som klør som pokker på hele kroppen er ikke akkurat behagelig, så jeg hadde det visstnok slik som voksne får det. Faren min fikk det også da mens jeg hadde det. Jeg har aldri sett ham så sjuk. Så vi skal visst "være glad" for at de får det i ung alder, men jeg håper datteren din slipper denne omgangen. Begge ungene våre unnslapp denne runden som gikk i vår barnehage heldigvis. Må bare si at hele skolen vår, omtrent, fikk vannkoppene den gang jeg hadde det, og hvor sjuk man ble varierte noe enormt fra lett feber til fullstendig utslått.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...