Anonym bruker Skrevet 14. desember 2006 #1 Del Skrevet 14. desember 2006 Lurte paa om noen kunne gi meg et lite sammenlingnings grunnlag for hva som skjer paa en kontroll i Norge med enten jordmor eller lege. Jeg studerer i USA og synes oppfoelgingen jeg har faatt hittil er aldeles glimrende--men det er nesten saa jeg blir litt nervoes av denne paapasseligheten. De anbefaler at man kommer inn saa snart man finner ut av at man er gravid, saa hittil har jeg hatt en kontroll pluss blodproevetaking 2 ganger i uke 4 (bekreftelse paa graviditet, HCG prover og ernaeringsveiledning), ultralyd for to dager siden og naa kontroll igjen i slutten av uke 8. Kontrollen i dag tok to timer--masse, masse, masse spoersmaal, blodtrykk, vekt, kjenne paa livmor, osv--samt 9 forskjellige blodproeve-tuber. Foedeselslegen har sagt at alt ser normalt ut, men vil likevel at vi skal komme tilbake om to uker for aa snakke med en genetisk raadgiver/ta nakkefoldsundersoekelse med ny ultralyd fordi dette er noe de naa anbefaler for alle over 30. Og saa er det ny time med legen om fire uker. Pluss at jeg maa ta skjermbilde av lungene fordi jeg vokste opp i et land med tuberkolose og skjermbilde maa tas innen et aar foer barnet blir foedt. Jeg klager ikke-for oppfoelginga er jo helt fantastisk (2 ultralyder foer uke 12, for eksempel), men lurer jo litt paa om alt dette er noedvendig da. Og er alle disse testene vanlige, eller er jeg i en risikogruppe jeg ikke vet om? Er det kun for aa faa mest mulig penger fra forsikringa mi? Det hadde vaert greit aa vite hva som skjer paa 1. kontroll i Norge-for aa ha noe aa sammenligne med. Hvor mange blodproever tar de der, for eksempel? Jeg blir jo virkelig helt nervoes jeg...har legen sett noe galt som hun ikke har fortalt meg? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7467938-vaert-paa-kontroll-i-usa-i-dag-og-blir-jo-helt-nervoes-jo/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
gullet kom 03.07.07 Skrevet 14. desember 2006 #2 Del Skrevet 14. desember 2006 jeg var på min første kontroll 24 nov. skal ikke igjen før etter jul... er i uke tolv...da jeg var gravid første gang var jeg mye hos legen men ble opplyst at det ikke er så mye nå lenger.. skal på en ultralyd noe som er vanlig.( ikke hørt noe annet).... tror kansje de tyner forsikringen din en smule.... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7467938-vaert-paa-kontroll-i-usa-i-dag-og-blir-jo-helt-nervoes-jo/#findComment-7468002 Del på andre sider Flere delingsvalg…
NewYorkMom_får_to_tette Skrevet 14. desember 2006 #3 Del Skrevet 14. desember 2006 Dette er HI. Vi synes ogsaa at det virker litt som om de tyner forsikringa, ja. Greit nok--god oppfoelging er bra, og i Norge virker det kanskje som om det er litt lite--men genetisk veiledning naar jeg er 32 og hverken jeg eller mannen min har noen slags form for genetiske sykdommer i familien? Hvorfor skal vi ha det? Har hoert at nakkefoldsundersoekelse i uke 12 er vanlig i feks. Danmark ogsaa. Mannen min og jeg vil ikke ta abort i noe tilfelle, men dersom det er grunnlag for at noe er galt hadde det jo vaert greit aa vite det, da... Samtidig virker det litt for mye av det gode, og vi vurderer aa takke pent nei til ultralyden i uke 11. Neimen om jeg vet... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7467938-vaert-paa-kontroll-i-usa-i-dag-og-blir-jo-helt-nervoes-jo/#findComment-7468096 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smurfemamma *1rosa+2blå* Skrevet 15. desember 2006 #4 Del Skrevet 15. desember 2006 Hei.. Det var jo vel mye undersøkelse,men tror det er viktig og huske på at i USA er legene mest opptatte av å beskytte seg mot evt. søksmål..vil nok overhodet ikke overse noe som pasienten kan ta de på senere.. Its all buisness... Vær glad du blir tatt vare på,du får jo alle de beste forutsetningene for at alt skal gå bra. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7467938-vaert-paa-kontroll-i-usa-i-dag-og-blir-jo-helt-nervoes-jo/#findComment-7468925 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maigutt07 + maijente10 Skrevet 15. desember 2006 #5 Del Skrevet 15. desember 2006 I Norge er det vanlig med første legekontroll når man er 10-12 uker på vei. De tok vel da 3 glass blod, hvis jeg ikke husker helt feil. Ultralyd får man tilbud om en gang, for å fastsette termin, vanligvis i uke 18-20. Jordmor er ikke vanlig å begynne å gå til før tidligst uke 16. Den nakkefoldultralyden + fostervannsprøve er noe de over 38 år blir tilbudt i Norge. Men dersom man har komplikasjoner som blødninger etc. får man ultralyd før ordinær ultralyd da. Man kan også ta ultralyd før hos privat lege og betale ekstra for det. Og legetimer får man oftere dersom man har sykdommer eller andre komplikasjoner, som f.eks. har jeg høyt blodtrykk i utgangspunktet og går derfor til legen en gang i måneden for å kontrollere dette. Men det er ikke mye rom for å snakke med legen om svangerskapet, han har så dårlig tid... Og jordmor har jeg ikke fått time hos før i uke 20. Høres ut som de er litt overaktive i USA ja, høres nesten ut som oppfølgingen til en person som har hatt komplikasjoner. Men personlig ville jeg hatt litt bedre tid når jeg er hos legen her, samt at det hadde vært bra med en ultralyd før i uke 18-20 også. Så en mellomting hadde vel kanskje vært bra?.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7467938-vaert-paa-kontroll-i-usa-i-dag-og-blir-jo-helt-nervoes-jo/#findComment-7469006 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2006 #6 Del Skrevet 15. desember 2006 Jeg er diabetiker og har fått et barn tidligere. Pga at jeg har risikosvangerskap får jeg mye tettere kontroller + tidlig UL. Så selv føler jeg at jeg blir ekstremt godt passet på. Men tror nesten du har fått flere kontroller enn meg når jeg leser hva du har vært på. Og erfaring fra sist så er det koselig med mange UL og kontroller og alt det der, men det kan være ganske slitsomt også. Vet at en av grunnene til at de prøver å holde antall kontroller nede her i Norger er for å ikke sykliggjøre det at man er gravid. Det er en normal tilstand og for de fleste vil ikke dette bety at man er syk. Selv om noen selvsagt blir det men de får jo tettere oppfølging på samme måte som meg. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7467938-vaert-paa-kontroll-i-usa-i-dag-og-blir-jo-helt-nervoes-jo/#findComment-7470712 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kummin&Lillesel Skrevet 15. desember 2006 #7 Del Skrevet 15. desember 2006 Hei, Jeg ser du nevner DK i forbindelse med denne Nakkefoldsskanningen, og det stemmer helt korrekt. Jeg er Dansk på den måten at jeg bor der nede sammen med min forlovede, og vi har time til UL den 30. januar, som sammen med en blodprøve og min alder skal kunne avgjøre hvor stor sjanse barnet mitt har for å være født med Downs eller andre kromosonfeil. Jeg har lest litt om det på danske forum, og på www.ungmor.dk fant jeg en tråd der jentene fortalte at de har vært til slike skanninger og fått tall som 1:29 861 (som jo er ganske liten sjanse for kromosonfeil) og tall som 1:69.. 1:250 er regnet som sånn.. "kritisk grense" og har man det eller lavere (høyere?) - så får man tilbudt prøve av morkaken.. Som så slår fast om barnet faktisk har noen feil eller ikke.. Jeg har takka ja til det her.. KUN fordi jeg vil se lille nurket. Er jo ikke fordi jeg er forferdelig redd for kromosonfeil (er 23år) eller, tror jeg kommer til å klare å ta abort etter å ha fått vite at det er noe galt .. Men det er fint å få se, og det er gratis. Jeg har ikke vært til første ordentlige legetime, men pga at jeg har lavt stoffskifte har jeg vært til en innledende en, der jeg har fått kostråd, råd om vitaminer, osv. Og så tok de blodprøver. Jeg tok.. sju glass tror jeg - men noe var også stoffskifte.. så, helt representativ er jeg nok ikke. Til timen i januar - som er første ordinære kontroll, vil de jeg skal ha med all relevant informasjon om sykdommer i familien, og mine journaler fra gammelt av. Også fars eventuelle arvelige sykdommer. (Dessverre har familien hans psoreasis-gikt, og jeg har lavt stoffskifte.. Så det kan hende det blir et litt belasta barn.. Det håper vi ikke!!) Jeg kommer til å være 9+6 ca ved kontrollen, og 12+6 ved Ultralyden. Da får jeg jo også vite termin Jeg gleder meg, og nå håper jeg bare alt går bra! Så, håper det var til litt hjelp for deg. om noen vil lese mer om nakkefoldsskanningen - så er det bare å se på www.nakkefold.dk, der står det en del. Regner med alle kan lese dansk.. så. Mvh Kummin - 6+2 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7467938-vaert-paa-kontroll-i-usa-i-dag-og-blir-jo-helt-nervoes-jo/#findComment-7472414 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kummin&Lillesel Skrevet 15. desember 2006 #8 Del Skrevet 15. desember 2006 Forøvrig, så sa også de unge mødrene, at selv om de hadde fått tall under 250 (feks 69) så hadde ingen av dem fått barn med skader.. Og jordmødrene deres hadde sagt - at selv om det kan være med å gi en pekepinn - så er det sjelden at de er riktige - selv når det er under 250.. Om fosteret ligger feil - så kan de få feil inntrykk av størrelsen på nakkefolden, etc. Men, klart, noen ganger stemmer det.. Da blir det jo litt annerledes. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7467938-vaert-paa-kontroll-i-usa-i-dag-og-blir-jo-helt-nervoes-jo/#findComment-7472448 Del på andre sider Flere delingsvalg…
NewYorkMom_får_to_tette Skrevet 15. desember 2006 #9 Del Skrevet 15. desember 2006 Dette er HI igjen. Takk for respons. Ja, vi er jo i bunn og grunn veldig glade for at vi faar saa tett oppfoelging som vi faar--det er jo kjempebra (og har sikkert helt riktig mye aa gjoere med at legen vil beskytte seg mot saksmaal aa gjoere.) Det er nesten flaut aa nevne dette paa dette forumet naar jeg ser hvor lite dere i Norge faar. Men samtidig blir man jo litt stressa av alle disse kontrollene og testene da. Men, jeg skal ikke klage... Til Kummin: Vi er i samme situasjon som deg--grunnen til at vi evt gaar med paa nakkefoldsskanning er for at vi vil se ungen--og ogsaa fordi vi vi vaere forberedt dersom vi er i en risikogruppe. Dette er jo veldig individuelt--etter som hvilke alternativer man vurderer--men vi har bestemt at dersom vi er i en risikogruppe vil vi ikke gaa videre med fostervannsproeve fordi det kan medfoere litt risiko for spontanabort. (Da vil vi evt. ha en 3D ultralyd i stedet--og DERSOM det da ser daarlig ut kan vi begynne aa lese om og forberede oss paa problemene barnet evt kan komme til aa ha--for eksempel passe paa at sykehuset er klar over risikoen naar barnet blir foedt.) Mest sannsynlig blir det jo gode tall, og da er jo det en lettelse. Men vi blir jo litt bekymret ved aa i det hele tatt tenke paa det her--paa en maate hadde det kanskje vaert greit aa IKKE vite det...hvis legen f.eks gir et tall som 1/69 er det jo fremdeles mest sannsynlig greit men man begynner vel likevel aa bekymre seg, tenker jeg... Saa vi har ikke helt bestemt oss ennaa. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7467938-vaert-paa-kontroll-i-usa-i-dag-og-blir-jo-helt-nervoes-jo/#findComment-7473803 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå