Anonym bruker Skrevet 14. desember 2006 #1 Skrevet 14. desember 2006 Jenta mi er 13 mnd. Harfått tilbud både om barnehage og dagmamma. Er ganske bra barnehagedekning her jeg bor, så viss jeg vil ha plass senere får jeg nok det også.... Barnehagen er ny og moderne. Store åpne flater og løsninger. Alle barna samlet under ett. Det er her jeg lurer. Føler at de minste barna fort "ikke blir sett", og at det rett og slett blir for bråkete og voldsomt for dem. Føler de trenger små trygge rom, stabilitet og rolige omgivelser med ikke så mye som skjer hele tiden..... Hva sier dere? Erfaringer? Må si at storesøsteren hennes går i samme barnehage, hun er 4 år. Penger er ikke spørsmålet her, selv om vi sparer penger på å ha henne hos dagmamma..... Tenkte kanskje dagmamma nå først, og så barnehage til høsten eller etter jul.... men litt dumt å flytte henne-først dagmamma så barnehage?? Hjelp meg litt her :-)
så var vi 4 Skrevet 14. desember 2006 #2 Skrevet 14. desember 2006 Barnehage! Da vet du at du får personale med utdannelse som må forholde seg til regler og som også selv er under oppsikt hvis noe skulle skje. Dessuten er det enklere å klage dersom det skulle være nødvendig. Har hørt alt for mange skrekk historier om dagmammaer som har vært grusom med barna de har hatt. Det finnes mange bra dagmammaer også, men jeg tar ikke sjansen på å få en dårlig.
s@skretting Skrevet 14. desember 2006 #3 Skrevet 14. desember 2006 Hei hei anonym:)Forstår godt dillemmaet ditt,att du ikke har lyst på innkjøring og alt det som følger med,to ganger.Det er sikkert vel og bra med barnehage,de har skikkelig utdannede folk og alt det der.Men en ting kan ikke en barnehage gi de små som bare en dagmamma kan,og det er full oppmerksomhet,masse god tid og masse kos.I en barnehage har de ikke tid til det.Hos en dagm er det mye fredeligere og tryggere.Jeg er selv dagmamma,og gir hele dagen min til de små.Vi storkoser oss og leker.Hvis de trenger det,så sitter de på fanget mitt hele dagen når de ikke sover eller spiser,eller vi sitter på gulvet og leker.Min svigerinne er ped.leder i en barnehage,og hun sier att unger har ikke noe i en b.hage å gjøre før de er 3år.Håper dette hjalp deg litt,og lykke til med valget:).....
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2006 #4 Skrevet 15. desember 2006 jeg er uenig i at barna ikke bli sett, og at man ikke har tid til kos og oppmerksomhet i barnehagen. mi eldste begynte i barnehage da hun var 14 mnd, og vi har bare positive erfaringer. de voksne der er fakisk utdannet og spesielt opplært til å ta seg av så små barn, og de er selvfølgelig flinke til å gi omsorg og kose, det prioriterer de. de er der for barna først og fremst, hva ellers? - det er derfor de er der! regner med det er vanlig at den lille får en egen kontaktperson som tar seg spesielt av henne - slik er det fremdeles i vår barnehage, datteren vår er nå blitt 3 og et halvt. ellers er det også vikitig og ikke minst veldig moro for de små å få være sammjen med andre barn! jeg har ingen problemer med å sende vår yngste i barnehage når hun fyller ett år - det har hun bare godt av
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2006 #5 Skrevet 15. desember 2006 Hadde jeg funnet en dagmamma jeg hadde stolt 100% på hadde jeg valgt det. Aldri om jeg hadde sendt et så lite barn i barnehagen. Små barn trenger faste rutiner. De har ikke tid til å følge opp hver enkelt barn sine rutiner i en barnehage. Venninna mi si jente går i en barnehage slik du beskriver. Flekk ny, bare utdanna personal som gjør så godt de kan osv. Men de minste er så slitne når det nærmer seg formiddagshvil at de sovner i stolene til måltidet. Der spiser alle samtidig og legges samtidig. Men noen små blir jo vekket 6 og noen 8 om morningen. Dessuten kan ikke alltid god omsorg "kjøpes" gjennom bøker og skole. Ikke sikkert de blir noe flinkere med barn av den grunn. Noen mennesker har bare mer barnetekke enn andre. Så noen overdreven tillit til barnehagepersonell kontra dagmammaer får de ikke av meg.
Da HarViTreUnger Skrevet 15. desember 2006 #6 Skrevet 15. desember 2006 Har min elste på 2,5 år hos dagmamma og det fungerer greit det, men hadde jeg hatt valget ville jeg valgt barnehage uten tvil. Da er du sikker på at barna er i ute hver dag og at personalet er utdannet. Dessuten slipper du å være hjemme med barnet både når barnet ditt er sykt og når dagmammaen er syk...
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2006 #7 Skrevet 15. desember 2006 Når ungen din er 2,5 år er det jo greit med barnehage. Da trenger de jo være ute MYE, lære å klippe llime, tegne, male osv. En dagmamma konsentrerer seg ofte mest om LEK og KOS. Og det r nettopp derfor jeg lurer på om en jente på 13 mnd. har det bedre hos dagmamma...ja for jentungen min er for liten til å klippe, lime, bake osv. hun trenger bare leke med andre unger litt, og masse kos. Men storebroren går i samme barnehage så hadde vært så lettvindt å levert begge til samme plassen, uten å måtte kjøre innom dagmamma også-tar jo totalt 1 time da med levering..... Men skal jeg satse på dagmamma????? og så begynner hun heller i barnehagen når hun er 2-3 år? HI
Stratos med 3 barn Skrevet 15. desember 2006 #8 Skrevet 15. desember 2006 Jeg ville valgt bhg for min gutt av den enkle grunn at der er det flere voksene, så er det en der som ikke er "helt riktig" vil det sikkert være noen som i tilfelle oppdager det. Har man dagmamma føler jeg man ikke helt vet hva som kan skje om man ikke kjenner henne veldig godt fra før da....
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2006 #9 Skrevet 15. desember 2006 Kjenner henne litt fra før. Veldig hyggelig og snill med ungenen. Sambo kjenner mannen hennes også. Begge er greie folk. Ene datteren deres har vært passepike for 4 åringen og hun var SUPER.
så var vi 4 Skrevet 15. desember 2006 #10 Skrevet 15. desember 2006 Jeg er skikkelig overrasket over de barnehagene dere ramser opp her der barna ikke får sove, leke, kos og kjærlighet og alt annet av grunnleggende stell. Jeg har jobbet i 5 forskjellige bhg (både 0-6, 0-3 og 3-6 år) og ikke i en eneste av disse bhg er noen av småbarna ignorert, oversett, pint oppe, sultet eller noe annet grusomt som nevnes her. En dagmamma kan like greit sette seg ned og lese ei bok eller se på tv som å leke og kose med barna. Det er ingen der å se hva hun gjør uansett. En dagmamma som har mulighet til å ha 5 (?) småbarn har absolutt mindre ressurser enn en bhg som har lov å ha 3 småbarn pr voksen. Men for all del, bestem selv.
Hame ble født Skrevet 15. desember 2006 #11 Skrevet 15. desember 2006 Mamma er best for babyen. Derfor skal jeg jobbe 50%. er babyenover 2 år Barnehage. Da lære mye mer. Blir sosialt, osv Syns j eg
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2006 #12 Skrevet 15. desember 2006 Finn en flink dagmamma som ikke har for mange barn. Og når veslejenta di er 2-3 og vil ha litt mer fres så kan hun begynne i barnehage. Finner du ikke en ok dagmamma hadde jeg kanskje vurdert barnehage. Men en snill dagmamma er best!!! Lytt til magefølelsen din..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå