Gå til innhold

alle til tempel, men valgfritt i kirken!

Anbefalte innlegg

Barnehagen der barnet mitt går, var og besøkte et hindutempel for noen uker siden. Et interessant sted å dra på tur. Barna fikk vite når de skulle møte opp og hvor turen gikk til og når de var tilbake.

Denne uken skulle de besøke en norsk kirke, men da var det tilbud om alternativt opplegg (i bhg) for de som ikke ville at barna skulle besøke en kirke (var kun besøk, ikke gudstjeneste).

Hvorfor er det denne forskjellsbehandlingen? Er det selvsagt at alle vil at barna skal se et hindu-tempel, og ikke selsagt at de skal se en kirke?

Alternativet hvis du ikke ville la ungen se tempelet var å holde ungen hjemme. Jeg skjønner faktisk ikke tankegangen her jeg!

Fortsetter under...

Synes det virker rart ja. Jeg er av den formening at religion ikke har noe å gjøre i barnehagen jeg da. Men når de først velger å dra det inn bør det være valgfritt uansett hvilken religion det er snakk om.

Ta det opp med barnehagen, og si du er forundret over at det er slik hos dem.

Er enig i at religionene bør stilles likt i forhold til foreldrenes valgfrihet når det gjelder besøk i ulike typer kirker/tempel.

Men vil bare kommentere en ting her. Du skriver: "...når de først velger å dra det inn...". Religion er ikke noe vi velger eller ikke velger å dra inn i norske barnehager. Alle barnehager og skoler i Norge har en kristen formålsparagraf, og skal ha en viss del av dette i hverdagen. Så sant barnehagen ikke er privat, og har vedtekter som sier noe spesielt om at de ikke følger dette.

Her er et utdrag fra Barnehageloven:

"Kapittel I. Barnehagens formål og innhold

§ 1. Formål

Barnehagen skal gi barn under opplæringspliktig alder gode utviklings- og aktivitetsmuligheter i nær forståelse og samarbeid med barnas hjem.

Barnehagen skal hjelpe til med å gi barna en oppdragelse i samsvar med kristne grunnverdier.

Eiere av private barnehager kan i vedtektene bestemme at andre ledd ikke skal gjelde.

Private barnehager og barnehager eiet eller drevet av menigheter innen Den norske kirke kan i vedtektene fastsette særlige bestemmelser om livssynsformål. "

Hei

Joda jeg vet om den kristne formålsparagrafen. Men med "de" så mente jeg norske myndigheter, ikke de aktuelle barnehagene.

Når det er sagt så er det også opp til hver enkelt barnehage om de faktisk drar på kirkebesøk da.

Det er det dummeste jeg har hørt! Men kanskje det skyldes at en del norske foreldre har kristendomskrekk? Eller er det feilslått måte å skulle vise respekt for barn som tilhører en annen religion? Jeg tror vel helst at det er en blanding.

Jeg er kristen, og synes det er greit at mine barn lærer om alle de store religionene. De må gjerne besøke templer, moskeer osv så lenge det ikke dreier seg om å være med i bønn/religionsutøvelse. Jeg har venner som er muslimer og hinduer, og de har samme innstilling til dette. Jeg har følelse av at de som er mest skeptiske, er de som ikke har en religion. Kanskje de er skeptiske fordi de ikke helt vet forskjellen mellom et besøk og å delta i religionsutøvelse? Uansett mener jeg at det må være likt. Enten er det tilbud om alternativt opplegg hver gang det er besøk på et religiøst sted, eller så er det ikke!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...