sprellemor Skrevet 14. desember 2006 #1 Skrevet 14. desember 2006 Fant dette på http://www.eldreit.dep.no/bld/norsk/tema/familieokonomi/fodselsogadopsjonspenger/004051-990431/dok-bn.html det er det nederste avsnittet som er interessant for deg: Engangsstønad ved fødsel og adopsjon Kvinner som ikke har rett til fødsels- eller adopsjonspenger, får utbetalt en engangsstønad. Engangsstønaden utgjør 33 584 kroner (2006). Stortinget fastsetter engangsstønadens størrelse. Det betales ikke skatt av engangsstønaden. Ved flerbarnsfødsel eller ved adopsjon av flere barn gis stønaden per barn. Krav om engangsstønad må fremsettes på blankett som fås på trygdekontoret. Krav skal settes frem innen 6 måneder etter fødselen eller omsorgsovertakelsen. Yrkesaktive som har hatt en inntekt som er lavere enn størrelsen på engangsstønaden, får utbetalt engangsstønad istedenfor fødsels- eller adopsjonspenger. Kvinner som er berettiget til Lånekassens fødselsstipend, får dette i tillegg til engangsstønaden. Når mor mottar engangsstønad, kan far få fødsels- eller adopsjonspenger i opptil 39 uker med 80 prosent lønn eller 29 uker med full lønn forutsatt at mor etter fødselen går ut i arbeid, tar utdanning eller er syk.
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2006 #2 Skrevet 14. desember 2006 takk skal du ha!! det hjelp masse,det er mye bedre få info når det står på internet enn når man ringer til nav og får forskjellige svar.tusen takk for svar.
sprellemor Skrevet 14. desember 2006 Forfatter #3 Skrevet 14. desember 2006 Bare hyggelig. Vet ikke om du har lest det jeg skrev inn i den første tråden din, men jeg hadde bare krav på engangsstønad, og min sambo er hjemme med 80% lønn. Forskjellen på oss to er vel at jeg er fulltids-student, men vet ikke om det har noe å si. Tror ikke det. Håper dere får løst det. :-)
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2006 #4 Skrevet 14. desember 2006 ja,jeg leste alt,følgte med med hva du skrev hele tiden.tusen takk for svar.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå