Gå til innhold

bekkenløsning ??

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om jeg kan ha bekkenløsning ...

Jeg sliter veldig med utrolig ryggplager, nederst i korsryggen og det sprer seg mot setemusklene. Helt utholdelig.

Jeg er fortsatt sykemeldt til 2. svangerskapskontroll, grunnet utrolig kvalme - problemer. Skal ringe legen min imorgen, for å få en time for å sjekke mulig bekkenløsning.

Noen av dere som har fått konstatert bekkenløsning? Hvordan sjekket legen dette? Krysser bare fingrene for at det ikke er en smertefull sjekk.

Har snakket med andre gravdide, som sier at å gå i trapper, ikke er det beste og kan forårsake bekkenløsning. Jeg bor nemlig i en toppleiligehet, uten heis. Så med andre ord, jeg går mye i trapper ....Noen av dere som vet?

Uff, jeg føler at jeg ikke gjør annet enn å klage. Men om dagen sliter jeg skikkelig med psyken og humøret.

Håper på svar :=)

Lykke til videre, jenter!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7465910-bekkenl%C3%B8sning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fant dette på siden om bekkenløsning her inne, høres ganske mye ut som smertene jeg fikk etter at jeg tok alt det tunge arbeidet på jobb i dag, og bøyde meg veldig mye opp og ned, pluss at jeg har spadd en del salt.. :P har hatt smerter i korsryggen en god stund, men i dag kjentes det ut som om det skulle låse seg helt, og plutselig skjedde det ett eller annet rart i mellom ryggen og den høyre foten min.. hehe...

HVA ER BEKKENLØSNING ?

Av Jon Helge Hansen

Fysioterapeut, spesialist i manuell terapi og medlem av fagrådet for LKB.

Bekkenløsning er ingen ny eller skandinavisk tilstand, som det ofte feilaktig hevdes. Allerede antikkens forfatter- Hippokrates - skal ha beskrevet den. I Skandinavia beskrev svensken Cederskiöld symptomene allerede i 1839. Senere er den beskrevet i Norge og i utlandet.

På bakgrunn av moderne forskning, er det all grunn til å si at den er hormonelt betinget, og symptomene debuterer vanligvis langsomt. Man kjenner ikke til hvorfor noen får det, men kvinner som er IVF-gravide (prøverørsbarnsmødre) har det 20% hyppigere enn andre gjennom svangerskapet. Hyppigheten angis forskjellig, men sannsynligvis rammes mellom 35% og 45% av alle kvinner av bekkenløsning.

Bekkenløsning kan debutere i hele svangerskapet, normalt fra ca.3.-4.måned. I påfølgende svangerskap starter den tidligere. Det er rapportert at enkelte kvinner "oppdager" at de er gravide pga. bekkenløsning, og symptomene kan starte allerede i 1.svangerskapsmåned. Smertene lokaliseres generelt i bekkenet, ca. 1/3 har smerter i korsrygg og bak i bekkenet, ned mot halen og i "skinka", 1/3 har mest vondt fremme i symfysen, og 1/3 har vondt både foran og bak. Smertene projiseres dessuten ofte ned i lårene, inn mellom bena, og noen føler at "ungen skal komme ut". Man må tro at spesielt leddbånd gir smerte.

Smertene blir verre jo lenger man provoserer, og ofte etter provokasjon. Bekkenløsning er fysisk provoserbar, det vil si at symptomene forverres når man provoseres fysisk. Raske bevegelser (løping, aerobic og endog stress) forverrer smertene. Det samme gjør store bevegelser av bena som det å skreve og å ta lange skritt, gå trapper, dra "matter" med bena, gå på ski og svømme brystsvømming. Det samme gjelder å snu seg i senga. Smertene provoseres også ved å gå, stå og av å sitte lenge. Likeledes provoseres smertene ved generelt husarbeid, støvsuging, løfting, bæring og eksempelvis å skyve barnevogn, spesielt i motbakke. Provokasjonsmønsteret er likt i og etter svangerskapet.

De fleste studier av tilstanden konkluderer med at smertene kan reduseres ved å unngå provokasjon. Fysisk avlastning, det vil i praksis si å redusere aktiviteten, å ta jevne pauser, ikke å provosere smertene og å "gjøre ting i eget tempo", synes mest effektiv. Krykker vil avlaste belastningen på bekkenet. Det samme vil også bekkenbelte eller tape.

Lite tyder på at man har effekt av trening under svangerskapet. Korrekt trening med riktig dosering synes effektivt etter svangerskapet. All form for symptomatisk behandling, massasje etc., vil nok være godt, men påvirker ikke selve bekkenløsningen. Jo lengre tid man kan oppnå smertefrihet, dess mindre plaget blir man i selve svangerskapet, og også etterpå.

Dersom man unngår fysisk provokasjon, avlaster, og har perioder uten smerter, er prognosen for bedring best. De fleste blir bedre etter fødselen, men enkelt angir at de så blir verre igjen, sannsynligvis pga. for tidlig aktivisering.

Veldig godt beskrevet, hadde bekkenløsning med første helt i slutten av svangerskapet. Det e bare helt jævli. Har ikke merket noe til dette enda heldigvis. Men jeg husker at å gå i trapper og i nedoverbakker var helt for jævli. Brukte krykker også!

Ei veninne av meg fikk bekkenløsning i begynnelsen av svangerskapet, men det gikk over og på slutten var hun ikke noe plaget!

Så det er håp OM dere får det tidlig!

Men håper dere ikke har eller får det!

Jeg er i uke 13, fikk påvist bekkenløsning i uke 10. Legen bare konstaterte att det var det jeg hadde siden jeg hadde symptomene. Ikke noen plagsom undersøkelse. Men jeg er blitt en del verre siden uke 10... Har vondt i korsryggen og i setemuskelaturen og begge hoftene. En kan ennå ikke se på meg att jeg er gravid så føler meg som en gammel dame når jeg er på kjøpesenteret og må sette meg ned for å hvile innimellom. Sove sliter jeg også med, føler ikke att det hjelper særlig med pute mellom beina. og Trapper begynner og bli noe jeg unngår.Har fått henvisning til fysio. (er gratis hvis du har " bekkenløsning med gangvansker". Ikke noe særlig dette nei..huff Vi får håpe vi ikke blir verre......

Annonse

Hei på deg!

Det høres akkurat ut som meg når jeg går :=) Hihi!

jeg har fått time til legen på tirsdag, så da er det bare å krysse fingrene mine. Men undersøkelsen var ikke smertefull?

Jeg gruer meg ... Men, men! Vondere enn dette kan det ikke bli!

God bedring bidere! Ønsker deg lykke til!

Vi får holde hverandre oppdaterte!

klem!

Var ikke smertefullt å gå til fysion heller. Skall jo ikke fremprovoseres, for da blir det jo verre. Legen bare snakket med meg så kan ikke si det var så smertefullt akkurat..hehe.. Får håpe for deg att det ikke kan bli vondere da...Får håpe vi ikke enner opp i hver vår rullestol ihertfall..hmhm..

Ja, godt det ikke er smertefult å prate da :=) Hihi!

Uff, ja, det hadde tatt seg ut: sitte å rullestol, fordi vi ikke klarer å gå :=)

Jeg klarer enda å gå en liten tur hver dag, så jeg satser på å klare det hver dag fremvoer. Er du flink til å gå turer? Det skal vistnok hjelpe. Snakket med moren til en venninde, hun har 4 barn, siste svangerskap var hun sengeliggende med bekkenløsning i 6 måneder! Hun rådet til å gå en liten tur hver dag.

Skal til legen imorgen, så da får jeg se hva som skjer!

Lykke til videre da!

Hvordan er formen din nå da?

formen er bra egentlig når jeg ikke sover eller går for lenge eller sitter for lenge etc etc....hmm. Det skall ikke mye til for att det skall gjøre vondt,.Men når det ikke gjør vondt gjør det ikke vondt. (!) teit svar, men er slik jeg beskriver det best. Jeg klarer å gå ca 100 m før jeg blir helt kake i korsryggen og utrolig sliten. Hvordan opplever du det da?

Hei på deg igjen!

Jeg kom nettopp fra legen min. Hun sa det trolig var bekkenløsning, men at det er så tidlig å si noe sikkert. Jeg fikk de rådene jeg hadde fått fra før av. Holde meg i form, ved å gå turer, gjerne svømme. Så sant formen tillot det.

Så skal jeg tilbake til "vurdering" ved neste svangeskapskontroll!

Jeg opplever det stort sett på samme måte som deg. Det er bare så vanskelig å sette ord på det. Om du skjønner! Lykke til da!

sånn har jeg hatt det også, vondt fra rumpa og nedover lårene liksom, greier nesten ikke å gå i perioder, og bøye meg er helt håpløst. veldig dumt så lenge jeg er frisør, står flere timer uten å sitte, hvertfall i denne julestria. jeg tenkte på bekkenløsning, men det går veldig opp og ned. i går var jeg helt ødelagt, mens idag har jeg ikke merka noe...

Annonse

hei på deg

smertene høres akkurat ut som sist eg va gravid (endte med sa)

smertene kom kjempetidlig - i en av de første ukene og gikk ikke over før eg hadde mista alt... aner ikke om eg hadde bekkenløsning - trodde d bare var min kropp som va i elendi forfatning... så eg led meg gjennom ukene på jobb... kanskje eg skulle gått til legen.

nu e eg i uke 9 og fikk kink i ryggen da eg laga snømann ilamme ungan på skola - håpa d går over... ont akkurat samme sted som sist.... klar ikke lang tid på denne måten, heldigvis ferie fra klokka 10 i kveld

Hei:) Jeg er ikke veldig plaget tror jeg, mest vondt hvis jeg gjør de tingene man ikke skall gjøre. Ellers så har jeg ikke vondt. Men jeg ble tatt ut fra arbeidet pga av att bekkenløsningen kunne bli verre hvis man ikke lyttet på kroppen, el noe sånt. Nå er jo jobben min også veldig tung med Stå og gå hele dagen og løfting løfting og løfting. Og det får jeg veldig vondt av så da sier jo det seg selv:)

Kan jeg spørre hva du jobber med? Jeg står 8 timer hver dag når jeg er på jobb, etter turnus. Det er heller ikke det beste...

Uff! Idag har jeg hatt en ok dag, men igår var helt forferdelig ... Men det går opp og ned. Er du flink til å gå små turer da? Eller svømme?

Lykket il videre!

klem!

Jeg en i 10. uke, og begynte å få sinnsykt vondt i ryggen i forrige uke. Jeg tenkte det bare var isjias,i og med at jeg ofte har vondt i korsryggen. Men nå går smertene ned i høyre rompeball og inn mot skrittet. Har også smerter helt ned i lilletåa, slik at jeg ikke klarer å tråkke ordentlig på foten. Er dette bekkenløsning? Syns det er grusomt tidlig men.

Hei!

Jeg ville gått til legen og spurt, jeg. Jeg gjorde det.

Hun sier det er antydninger til bekkenløsning, men ville ikke stille diagnosen enda. Vi tar det herfra :=)

Det er helt forferdelig, ikke sant? Vær flink til gå små turer, eller svøm!

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...