Gå til innhold

Hyperemesis


Blåklokka09

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg er gravid i uke 9 - og har igjen fått diagnosen hyperemesis. Har derfor ikke fått vært inne på dette forumet..

Hadde hyperemesis (kvalme) med det første barnet mitt og ble bra i uke 17 etter sykehusinnleggelse. Ble innlagt i uke 7 denne gang, er utskrevet nå, men fortsatt dårlig og kvalm hele tida...

 

Er det noen andre her i samme situasjon? Noen gode råd?

Alt tas imot med takk!

 

Klem fra meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har bare noen spørsmål ang hyperemesis.

Hvor kvalm er man før man får denne diagnosen?

Jeg er kvalm hele døgnet. har noen bedre timer innimellom, men klarer egentlig ikke holde særlig på maten, eller konsentrere meg noe særlig.'

Har fått utskrevet Afipran + går med seaband hele døgnet, men dette tar bare toppen av kvalmen.

Har likevell kastet opp flere ganger de siste dagene.

 

Hva skjer ved innleggelse, bare intravenøs næring?

spiser knäckis og drikker Cola for å holde kvalmen i sjakk, men det er jo ikke så bra med så mye koffein heller, da...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Jeg har også hyperemesis.

Har vært ekstremt kvalm fra ca. 6 uker og ble innlagt i uke 8. Jeg er hjemme igjen nå, men sliter fortsatt veldig med kvalmen, er sykmeldt og tar kvalmestillende. (Har nettopp begynt uke 12.)

Har forsøkt å slutte med medisiner, men da bare kastet jeg opp hele tiden og hadde havnet rett på sykehuset igjen, så det var litt for tidlig.

Det er helt forferdelig å ha det sånn, og dere har min fulle sympati, Blåklokke og Solskinnsjenta.

Har dessverre ingen gode råd. Jeg har prøvd all verdens ingefær, sea-band og greier, men det virker ikke på meg. Kvalmestillende tar toppene, men ellers er det bare å holde ut.

Bruker du kvalmestillende, Blåklokke?

Vi må bare ta en dag av gangen og ikke glemme at det kommer til å gi seg etterhvert. (Selv om jeg av og til tviler.)

 

Solskinnsjenta: Jeg tror man ofte får diagnosen hyperemesis de gangene man er så kvalm/kaster opp så mye at kroppen ikke får den næringen den trenger.

Mange er kvalme i 1. trimester, har dårlig matlyst og kan gå litt ned i vekt uten at det er unormalt, men når man er ekstremt kvalm hele tiden blir man fort dehydrert og tømmer kroppens reservelagre.

Jeg gikk ned 8 kilo på kort tid, og blodprøver og urinprøver viste at jeg var dehydrert og at kroppen tæret på de siste restlagrene. (Når dette er tilfelle blir urinen full av noe som heter ketoner.)

Behandlingen for hyperemesis er intravenøs næring, kvalmestillende og mye ro og hvile.

Det finnes forskjellige typer kvalmestillende man kan prøve ut. Alle virker ikke på alle.

 

Lykke til videre begge to!

Hold ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tusen takk for svar begge to :)

Har vært dårlig (!) de siste ukene, så kunne ikke sjekke svar før nu.

 

Har også prøvd alt mot kvalmen - inkl. seaband, ingefær og flere reseptbelagte kvalmestillende medisiner. Får veldige bivirkninger av de, så prøver i det lengste å la være å ta dem.

 

Det som hjelper mest er å ligge i sofaen og se i taket...!!! Og spise lite og ofte. Lille julaften i dag, og håper veldig at jeg kan være med på litt julefeiring i lag med resten av familien :)

 

GOD JUL til dere alle!

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...